Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: korttopp på långtopp

  1. #1

    korttopp på långtopp

    Tjenare har en fin 99a -82 som jag håller på att bygga lite på.
    så nu har jag bestämt mig för att försöka få på en korttopp på ett h-block
    har för mig att det skall passa om man bygger om toppen vid kedjesidan och använder alla
    drev/kedja spännare från 16V. ? tanken är att sätta dit mina liggandes weber 48 på kort insug. läste även att det var bra mycket bättre flöde i kort topp jämfört med både 8V och 16V-långtopp. Blocket är i fråga ett 94borrat h-block med smidda kolvar och allt viktat och balanserat sen blir det omslipade kammar och Webrarna då. sen kör jag brytar lös tändning på det. Bilen i fråga nu är ju standard h-block med portad planat 2,5mm och en kyrk kam med dubbla små men känner att det räcker inte så långt haha

  2. #2
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63

    Re: korttopp på långtopp

    Citat Ursprungligen postat av Tisse87
    Tjenare har en fin 99a -82 som jag håller på att bygga lite på.
    så nu har jag bestämt mig för att försöka få på en korttopp på ett h-block
    har för mig att det skall passa om man bygger om toppen vid kedjesidan och använder alla
    drev/kedja spännare från 16V. ? tanken är att sätta dit mina liggandes weber 48 på kort insug. läste även att det var bra mycket bättre flöde i kort topp jämfört med både 8V och 16V-långtopp. Blocket är i fråga ett 94borrat h-block med smidda kolvar och allt viktat och balanserat sen blir det omslipade kammar och Webrarna då. sen kör jag brytar lös tändning på det. Bilen i fråga nu är ju standard h-block med portad planat 2,5mm och en kyrk kam med dubbla små men känner att det räcker inte så långt haha


    Vet inte hur det e med kortopp vs H-block.
    Men vet att springan som blir mellan en "långtopp VS Korttopp" På en 2,3 till 9000
    Inte blir mer än ca 1 cm(max) springa som är ca 6 - 8 cm lång om ens det .

    Sedan måtte du komma ihåg att byta drevet till kedjan på veven (har för mig att den har andra antal kugg mellan 8 och 16)

    vet inte hlr vad du landar i komp .. då t,ex en 2,3 (lr om det var 2.0) l topp på en 2.1 botten ger ca 19 i komp. ((Långtopp))

    Sedan så har oxo kortoppen "Fyrkantiga kanaler" Vet oxo att turbo insuget till tidigare kortoppar ska vara en av bättre att använda (Dock bara något jag hört)
    Och inte så stor betydelse då du skulle ha webers på den ,
    Sedan kan man oxo försöka få tag på 9000 ex rör från 86orna (har för mig det var vissa av dem som hade det) ,,,

    Har gått i planer förut att försöka få ner en 9000 2,3 spis i en 99a , Men då ska man tänka på hur hög motorn blir då den e rak mot en sluttande ,,

    Hoppas iaf att det går vägen samt vill jag häst se bilder och video : ) . weber ljud slår det mesta ;D

    Hoppas att man kanske kunde ge något te svar .
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

Liknande ämnen

  1. Ombygge korttopp till långtopp
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 22:01
  2. Korttopp vs långtopp
    Av NnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 04:22
  3. Flödestest 2,3 långtopp vs korttopp?
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 15:57
  4. 2,3 långtopp???
    Av 900Puppe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 20:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •