Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 68

Ämne: Coilovers året runt?

  1. #41

    Re: Coilovers året runt?

    Då är väl det bästa att köpa en bra sänkningssats istället från ett bra märke?
    Saab 9-3 2.0t SC -06

  2. #42
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Coilovers året runt?

    Citat Ursprungligen postat av xenonpowerfreak
    Då är väl det bästa att köpa en bra sänkningssats istället från ett bra märke?
    Ja och vill man ha en toklåg bil så köper man specialbeställda fjädrar där man specar längd och hur hårda (NM) det ska va osv. Dämparen köper man en korrekt från början eller så köper man en som man kortar stången på så den är avstämd till de kortare/lägre fjädrarna.

    Att köpa coilisar bara för att få en låg o hård bil behöver inte vara billigast, men enklast just nu då det är ett klick i en webshop istället för att ringa runt och leta tillverkare och kanske verkstäder som kan modifiera osv.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #43
    Sugmotor fredrikdanreds avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Medlem#
    9239
    För körning i vinterklimat rekommenderas extra rostskyddsbehandling för att undvika kärvande justering.

    Så står det klart och tydligt i annonsen på Maptuns hemsida,

    Om man vill ha nått som ska klara vinterslask så lär det ju vara tillverkat i rostfritt, men då kostar det ju därefter, tex KWś coilovers finns tex hos Speedparts men det kostar ju typ 12-15k och hjulinställning är väl ganska självklart vid sånna här ingrepp eller?

  4. #44
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av fredrikdanred Visa inlägg
    För körning i vinterklimat rekommenderas extra rostskyddsbehandling för att undvika kärvande justering.

    Så står det klart och tydligt i annonsen på Maptuns hemsida,

    Om man vill ha nått som ska klara vinterslask så lär det ju vara tillverkat i rostfritt, men då kostar det ju därefter, tex KWś coilovers finns tex hos Speedparts men det kostar ju typ 12-15k och hjulinställning är väl ganska självklart vid sånna här ingrepp eller?
    De största felen som alla tillverkare gjort är:
    - Fjädrarna är inte lackade med seriös färg som håller. Original fjädrar har färg och ser fräscha ut även efter 20.000mil medan de flesta coilovers fjädrar saknar färg och rostar redan efter första vintern.
    - Gängor där man höjdjusterar är i dåligt anodiserat stål/alu? Hur mycket dyrare är det egentligen att köra rostfritt här eller bara lacka/behandla så det motstår salt/rost kan man undra.

    Jag tror att ovanstående går att lösa lätt om man vill och hade tänkt på det från början, säkert utan direkt merkostnad när man räknar på att kunna sälja hundratals. Riktigt korkat att inte anpassa produkterna för nordiska förhållanden, det borde inte ens behöva påverka priset nämnvärt. Jag tillhör dock kategorin som gärna skulle betala 500-1000kr mer för ett kitt som skulle ha detta åtgärdat.

    Är det någon som har KWs och vet om de klarar vintrar och sitta på bruksbil? Tycker inte att det ska behöva kosta dubbla priset bara för att få sakerna i rostfritt däremot, få som är beredda att betala det.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #45
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Tänk på att många justerbara colioverkitt inte är tillverkade för att användas på vardagsbilar åretrunt. Det är avsedda för att användas på "bana". Därav har visa produkter även en livslängd som blir ganska kort vid dagligt bruk. 20-30varv på en torr bana & sedan trailerqueen därefter sliter inte på samma sätt som köra till dagis, handla mjölk m.m. Sen att de säljs eller används som "gatprodukter", tja... det är ju inte tillverkarens fel.

    Samma sak som att montera på flashiga racebromsar med en massa kolvar som inte har damasker. De klara några varv på bana fint, med rengöring efteråt. Men dagligt bruk utan frekvent underhåll gör att kolvarna kärvar. Så skilj på prylar som är tillverkade för "trackdays" och grejor som är för dagligt åretruntbruk på gata.

    Ibland kan man generellt väl säga som så, är grejorna TÜF godkända, då brukar de vara avsedda för dagligt gatbruk.

  6. #46
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Jag har ett set med D2 coilovers liggande som förhoppningsvis kommer på i sommar.
    Tanken är att köra med dessa på vintern med då jag inte vill byta varje vinter.

    Men jag tror jag ska pulverlacka fjädrarna för att färgen ska hålla bättre.

    Sen ska jag köpa typ dammskydd, liknande som finns till cross/quad, som täcker hela fjädern och över justerskruvarna.

    Så återstår att se hur det är efter vintern. Förutsatt att jag fått på de.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  7. #47
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Bra inlägg Fredrik. Där satte du huvudet på spiken. Sen är det tråkigt och kanske lite konstigt att saker för bana ska vara så mycket billigare än saker som håller för en bruksbil.

    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom Visa inlägg
    Jag har ett set med D2 coilovers liggande som förhoppningsvis kommer på i sommar.
    Tanken är att köra med dessa på vintern med då jag inte vill byta varje vinter.

    Men jag tror jag ska pulverlacka fjädrarna för att färgen ska hålla bättre.

    Sen ska jag köpa typ dammskydd, liknande som finns till cross/quad, som täcker hela fjädern och över justerskruvarna.

    Så återstår att se hur det är efter vintern. Förutsatt att jag fått på de.

    /Markus
    Pulverlacka fjädrarna och dammskydd som inte släpper in en gnutta fukt är nog en riktigt bra lösning om man kan få till det räcker att täcka in justerskruvarna/gängorna, fjädern och fjäderbenen klarar sig nog. Dra på lite bättre färg på fjäderbenen osv när du ändå är på gång så räcker det nog långt.
    Senast redigerat av Schollin den 2014-02-05 klockan 17:42.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #48
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Fram på min bil kör jag med överdrag som täcker fjäder och gängan, mina gängor är i eloxerad alu men trots det kör jag med hålrumsvax på dem för att till våren ha fräscha ben.

    Bak är det värre, obehandlade stålgängor med justermuttrar i alu. Kör inga överdrag där, men har dränkt delarna i hålrumsvax och kollar till dem då och då.

    Än så länge verkar det klara sig... (svensk vinter och coilovers är väl inte som gjort för varandra om man inte håller efter grejerna...).
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  9. #49
    Sugmotor fredrikdanreds avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Medlem#
    9239
    Jag har tänkt mycket på det här med coilovers, känns som att det enda som jag saknar på mitt orginal sportchassi är, möjlighet att justera camber fram. Och möjligen kunde det vara några cm lägre, men då känns det smartare att lägga dem pengarna på tex R däck, om man har original sportchassit (Aero) så tror jag att ett byte till R däck ger bra mycket mer "väghållning" för pengarna än coilovers. Men allra först blir det Wössner kolvar
    9-3ss MapTun steg 7

  10. #50
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Bättre än original svajiga sportchassiet finns. H&R coilovers + H&R camberbultar lirar bra. TÜF godkänt, vilket gör det avsett för dagligt gatbruk. Har det på mina tre 9-3or. Men R-däck är trevligt det med. Se bara till & ha bra bromsar.

  11. #51
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Sånt här hålrumsvax, är det alltid flötigt och kletigt? Eller blir det vatten och smutsavstötande. Kan ju va nåt att smeta in runt gängorna osv för att skydda. Men inte kul om allt fastnar i det.

    Jag har inte kört min bil med coilovers i vinter, den har fått stå och mysa i garaget. Men det är rätt tråkigt att låta den stå där hela vintern, jag vill köra den hela tiden Så jag funderar på att kleta in gängor osv med nåt vax för att skydda mot salt och sen ha någon huva eller nåt som skyddar mot blästring.

  12. #52
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Gör väl inte så mycket om det fastnar skit i det? Lär väl knappast gå igenom fettet/vaxet/oljan eller vad man nu använt.

    Har haft en klick fett på tapparna till stötdämparna på en 900, visst att det blir smutsigt men torkar man bort det så är gängorna lika fina som när jag skruvade dit dem.

  13. #53
    Sugmotor fredrikdanreds avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Medlem#
    9239
    Ja, jag har bytt till 314 bromsarna fram, bak satt redan dom stora, vet du om man kan använda camberbultarna på orginal benen?
    9-3ss MapTun steg 7

  14. #54
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av fredrikdanred Visa inlägg
    vet du om man kan använda camberbultarna på orginal benen?
    Det går bra. Det är samma diameter på hålet.

  15. #55
    Sugmotor fredrikdanreds avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Medlem#
    9239
    Ok, för på speedparts finns dom bara till 9000?
    9-3ss MapTun steg 7

  16. #56
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av fredrikdanred Visa inlägg
    Ok, för på speedparts finns dom bara till 9000?
    Det e samma.

    Jag har använt H&R TC112 camberbult
    http://www.garaget.org/?car=309809&image=3165068

  17. #57
    Sugmotor fredrikdanreds avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Medlem#
    9239
    Ok, är det lugnt med dem på besiktningen?
    9-3ss MapTun steg 7

  18. #58
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av fredrikdanred Visa inlägg
    Ok, är det lugnt med dem på besiktningen?
    Camberbultarna? De syns ju inte så det är inga problem, varför det nu skulle vara det. Sitter ju original på vissa bilar.

  19. #59
    Sugmotor fredrikdanreds avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Medlem#
    9239
    Ja, på vissa bilar, men om man inte har tex en BMW ALPINA så får man ju typ inte ändra någonting, vi som har helbilsgodkända bilar måste ju vara lite försiktiga om vi vill slippa regbesikta, beror mycket på vem man får som besiktnings man, jag frågade på bilprovningen innan jag bytte till 314mm bromsar fram, om bilprovningen skulle ha något emot det och jag fick till svar att om bilen inte är helbilsgpdkänd med dom bromsarna så får man inte byta, det spelade ingen roll att det finns en exakt likadan Saab med dom bromsarna, så har man otur så kan det bli 2or på vad som helst, men åandra sidan har jag hört att reglerna har ändrats eller skrivits om och att det nu står typ att om bilens egenskaper väsentligt ändras? Godtyckligt, ja fan vet, ja e Lika nervös varje gång jag besiktar, men den gick ju igenom med nya bromsarna, downpip, turbo mm fast med nedsatt effekt dock.
    Senast redigerat av fredrikdanred den 2014-02-22 klockan 00:17.
    9-3ss MapTun steg 7

  20. #60
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Visst e det så, helbilsgodkännande. Men skulle någon klanka ner på dessa knappt synliga camberbultar, som t.o.m. är TÜF godkända till skillnad mot vissa andra fabrikat, så skulle jag bli förvånad. Men visst det skulle kunna hända.
    Jag har besiktigat min 9-5 Aero i ca 5år med 314mm bromsar utan någon ens nämnt dem. Den har även dessa camberbultar. Men även sänkning, fjäderbensstag, 3"DP, rostfritt twinpipeavgassystem m.m. Det ända en har frågat är, om den är trimmad, men det efter att besiktningen var klar. Det är inget bling bling, utan seriöst ihopkommet. Så då är det ingen som direkt verkar lägga tid på att sätta dit 2or eller regbesiktning för att bilen inte överensstämmer med ursprunget.
    Besiktigade den vite 9-3 Aeron nyligen med H&R coilovers & camberbultar. Även den rullade igenom med blankt papper, besiktningsteknikern kollade lite extra på coilsen där fram, men han sade att om fjädern går av så kommer den inte kunna skära in i däcket, så det var inga problem & helt ok. Men de är ju också TÜF godkända, så de är ju avsedda för gatbruk. Jag antar att det inte skiljer sig så mycket mellan Tyskarna & Svenskarna i tankesätt om säkerhet.

    Men visst är det som du skriver, en viss nervositet finns ju alltid när det skall besiktigas. Det är ju så personberoende. Men jag upplever dock att om allt är i ordning & "seriöst", så gör det skillnad mot om man har fullt med bling bling & blåslangar.

Liknande ämnen

  1. Fälgar man ägt det senaste året...
    Av sportsedan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-03-22, 17:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •