Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Blåtand media spelare i handsfack ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    53

    Blåtand media spelare i handsfack ?

    Vad tror ni om att sätta en blåtand media spelare i handsfacket på 9-5 och göra om 2 din till enkel din finns väl en sån kontakt ? Och sen sätta en surfplatta där orginalstereon satt?
    Vad tror ni funkar det?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Blåtand media spelare i handsfack ?

    Va?

    Vad ska du göra om från 2-din till 1-din? BT-mediaspelare i handskfacket? Du får nog förklara lite bättre
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Blåtand media spelare i handsfack ?

    Jag tolkar det som att 2din orginalspelaren ska bort och ersättas med en enkeldin i handskfacket? Detta är möjligt, det ska följa med isokablage om du köper en ny enkeldin som du bara kopplar på bilens orginalkablage, sedan kan du helt enkelt förlänga kablaget och dra in det i handskfacket. Sen kan du behöva förlänga antennkabel och eventuellt kablage till slutsteg, lite beroende på om du kör orginal eller eftermarknadsgrejer.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  4. #4
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Blåtand media spelare i handsfack ?

    Citat Ursprungligen postat av jberg
    Vad tror ni om att sätta en blåtand media spelare i handsfacket på 9-5 och göra om 2 din till enkel din finns väl en sån kontakt ? Och sen sätta en surfplatta där orginalstereon satt?
    Vad tror ni funkar det?
    Varför ha en spelare i handskfacket om du ska ha en surfplatta där originalstereon sitter. Surfplattor har ju Blåtand inbyggt. Det enda du behöver är ju att koppla ljud ut från plattan till bilens originalslutsteg.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Blåtand media spelare i handsfack ?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av jberg
    Vad tror ni om att sätta en blåtand media spelare i handsfacket på 9-5 och göra om 2 din till enkel din finns väl en sån kontakt ? Och sen sätta en surfplatta där orginalstereon satt?
    Vad tror ni funkar det?
    Varför ha en spelare i handskfacket om du ska ha en surfplatta där originalstereon sitter. Surfplattor har ju Blåtand inbyggt. Det enda du behöver är ju att koppla ljud ut från plattan till bilens originalslutsteg.
    Man kan inte mata CD-skivor i en surfplatta...

    EDIT: Har man en riktigt huvudenhet så finns det dessutom lite fler möjligheter att bygga vidare på ljudsystemet.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  6. #6
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Blåtand media spelare i handsfack ?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Varför ha en spelare i handskfacket om du ska ha en surfplatta där originalstereon sitter. Surfplattor har ju Blåtand inbyggt. Det enda du behöver är ju att koppla ljud ut från plattan till bilens originalslutsteg.
    Man kan inte mata CD-skivor i en surfplatta...
    Vem har pratat om cd-skivor?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Blåtand media spelare i handsfack ?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa

    Man kan inte mata CD-skivor i en surfplatta...
    Vem har pratat om cd-skivor?
    Det behöver inte nämnas, en bra CD-skiva slår allt Editerade mitt förra inlägg också, det finns ju lite fler möjligheter att utveckla ljudsystemet om man har en riktigt huvudenhet med lågnivåutgångar och delningsmöjligheter.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Blåtand media spelare i handsfack ?

    Varför skulle en CD-skiva slå allt?

    Att den slår standardkomprimerade MP3-filer i välljud, är väl knappast någon som protesterar mot. Men det finns ju del andra mindre komprimerade MP3 där man börjar få väldigt svårt att höra skillnad mot CD-skivor. Eller helt oförstörande komprimerat med FLAC eller liknande. Då kan man få precis lika bra ljudkvalitet som CD, men på ett mycket smidigare sätt. Visst tar det lite mer utrymme, men med dagens minnespriser så tror jag inte det spelar någon roll.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Blåtand media spelare i handsfack ?

    Ja självklart har du rätt i det. Sen är ju frågan om denna kvalitet kan uppnås med hjälp av en surfplatta? Jag har än så länge inte hört några plattor/telefoner what so ever som låter klockrent när man överför ljud till bilen. Det lär ju bero på kringutrustning osv, men har man en riktigt bra CD-spelare till bilen så har jag vädligt svårt att tro att man kan uppnå samma resultat enligt dina teorier. Eller har du något bra förslag i trådskaparens fall? Det kan helt enkelt vara så att min hjärna inte är med nu riktigt så..
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Blåtand media spelare i handsfack ?

    Plocka ljud från surfplattor har jag noll erfarenheter av, så den praktiska lösningen tänker jag inte lägga mig i. Huvudsaken i frågan måste ju vara en vettigt ljuduppspelare som klarar alla lämpliga format, och som gör det bra. Blåtand kan ju ha sina fördelar vad gäller jordströmmar. Fast å andra sidan så måste du ju ha en mottagare och då får man problemet där istället. En noggrann uppbyggnad både jord och signalmässigt, är nog A och O för ett bra ljud här. Eller överallt egentligen...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    53

    Re: Blåtand media spelare i handsfack ?

    Tanken är väl att få en snygg installation i orginalfacket då blir det bökigt med ljudkabeln därför blåtand istellet och tänkte om mdn kunde vända cigg uttaget då man drar in den bakom panelen och upp bakom ipaden så man har ström hela tiden.

  12. #12
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Blåtand media spelare i handsfack ?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Det behöver inte nämnas, en bra CD-skiva slår allt
    När cd:n kom dömdes den ut som skit. Det kunde aldrig vara lika bra som LP...
    Ljudkvalitén kan vara bättre på cd än på ljudfil men det är inte alltid så. Finns många cd med helt kass ljud.
    Personligen har jag nästan helt slutat använda skivor då de bara ligger och skräpar, blir repiga, och tar en massa plats i handskfacket.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Blåtand media spelare i handsfack ?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Det behöver inte nämnas, en bra CD-skiva slår allt
    När cd:n kom dömdes den ut som skit. Det kunde aldrig vara lika bra som LP...
    Ljudkvalitén kan vara bättre på cd än på ljudfil men det är inte alltid så. Finns många cd med helt kass ljud.
    Personligen har jag nästan helt slutat använda skivor då de bara ligger och skräpar, blir repiga, och tar en massa plats i handskfacket.
    Jo absolut, många, till och med nya köpeskivor låter riktigt illa. Men läs mitt förra inlägg så ser du vad jag är ute efter lite i detta sammanhang
    Jag tycker dessutom att det är skönt att kunna mata in en CD-skiva och låta den gå
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  14. #14
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Re: Blåtand media spelare i handsfack ?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Ljudkvalitén kan vara bättre på cd än på ljudfil men det är inte alltid så. Finns många cd med helt kass ljud.
    Går ju inte generellt att säga att kvaliten bara beror på medieformatet.
    Hänger ju på fler faktorer oxå tex d/a-omvandlaren, mixning och mastring, skivkvalitet osv.
    Men mycket hänger ju på devisen "Skit In - Skit Ut". Dvs är materialet inspelat i en sunkig källarlokal utan akustikbehandling, på instrument köpta på Rusta med 100 kronors Kina-mickar lajnade till Cubase genom ett Soundblaster-ljudkort så.....
    Då kan inte ens okomprimerade filformat hjälpa dig....

    En intressant länk om CD-skivor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cd-skiva

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

Liknande ämnen

  1. Sökes: List till handsfack i alu-look 93-06
    Av mikael holmberg i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 02:56
  2. Trasigt handsfack på saab 9000
    Av Skyblue i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 22:39
  3. SAAB-intresse i media
    Av Fral i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •