Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Akut hjälp, dumpventil

  1. #1

    Akut hjälp, dumpventil

    Tjena, motorlampan tändes och det har kommit ett konstigt dumpljud (det sitter en orginal återcirkulerande avlastningsventil). Det är andra Saaben det händer för mig på. Enkelt att byta, min fråga är om man vågar köra så! Riskerar man turboras pga tryckstötar om inte avlastningsventilen öppnar ordentligt? Skulle behöva köra ca 11mil imorgon. Med vänlig hälsning, Kalle

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Akut hjälp, dumpventil

    Börja med att kolla vakuumslangarna.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3

    Re: Akut hjälp, dumpventil

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Börja med att kolla vakuumslangarna.
    Det har jag redan gjort! Frågan är om man vågar åka med en dålig!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: Akut hjälp, dumpventil

    Om du kör lugnt är det inga problem.
    Har haft kunder som kört med kass ventil i flera veckor och inte märkt någon som helst skillnad (förutom på ljudet vid belastning/växling då).
    Om det påverkar något i långa loppet vågar jag inte uttala mig om, men några mils lugn körning ska inte vara någon fara.

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Akut hjälp, dumpventil

    Om det är det klassiska "coola" *kaa-tss-tss-tss-tss-tss* så är det inget vidare i det långa loppet. Turbon mår som sagt inte bra av tryckstötarna. Att köra så under en kortare period går säkert fint men försök att gasa och växla på ett sånt sätt så att du minimerar ljudet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6

    Re: Akut hjälp, dumpventil

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Om det är det klassiska "coola" *kaa-tss-tss-tss-tss-tss* så är det inget vidare i det långa loppet. Turbon mår som sagt inte bra av tryckstötarna. Att köra så under en kortare period går säkert fint men försök att gasa och växla på ett sånt sätt så att du minimerar ljudet.
    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis
    Om du kör lugnt är det inga problem.
    Har haft kunder som kört med kass ventil i flera veckor och inte märkt någon som helst skillnad (förutom på ljudet vid belastning/växling då).
    Om det påverkar något i långa loppet vågar jag inte uttala mig om, men några mils lugn körning ska inte vara någon fara.
    Tack för svaren! Hittade en vakuumslang som satt lite halvlöst, kortade den en bit så att den sitter bra. Ljudet som påminner om en duva är kvar samt att motorlampan fortfarande lyser så jag antar att det bara är att byta AV. En liten extrafråga då man lätt blir nojjog, om turbon viner lite när den laddar, är det normalt eller ska man vara orolig?

Liknande ämnen

  1. Akut hjälp, WIS 9-3 2,8t
    Av DanneD i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 11:33
  2. behöver hjälp ang dumpventil
    Av m.turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 04:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •