Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: EL-fel og9-3 cab för Sufflett, Bagageöppning och 12V-uttag

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    EL-fel og9-3 cab för Sufflett, Bagageöppning och 12V-uttag

    Tog fram min 9-3 Aero Cabriolet -00 inför festivalen som har stått avställd sedan nov 2011. Ladda batteriet och den starta direkt så det var ju iaf bra.

    Lite service av allmän karaktär och bilen var klar för att besiktiga och det gick rätt igenom bortsätt från en parkeringslampa som såklart glappa lite och va släckt vid kontrollen .. men men annars inget fel på den.

    Dock så gick det inte att fälla ner suffletten märkte jag då jag starta upp bilen och börja göra den klar. Vet att jag då jag ställde av bilen hade en kolv på höger sida som har fuktat lite och dragit lite olja men att den var helt död gjorde mig lite fundersam.

    När jag rör knappen för att fälla ner suffletten händer noll och inget. Inga felmeddelande alls i SID. Inte änns rutorna rör sig ner som är första steget innan taket fälls. Inte ett ljud från pumpen.

    - Har kollat alla säkringar som vad jag kan hitta rör cab systemet utan att hitta ngn som är trasig.
    - Har dessutom bytt jumbosäkringen i motorrummet för att vara helt säker där.
    - Har kontrollerat oljan och fyllt på det lilla som saknades.
    - Har bytt ut de två relä som sitter på pumpen.
    - Har bytt och testat med ny knappsats (knappar för elhissarna funkar som dom skall)
    Det som är kvar att byta är de två relä som sitter ett på var sida innanför bakre "dörrsidor"

    När jag pratat och funderat lite så ser jag det mera som ett EL-fel tidigt i systemet då det inte händer ngt alls. Dessutom så har jag upptäckt två el-fel till.

    När jag skall öppna bagaget så går det inte att öppna med knappen i dörren eller mha knappen på nyckeln utan måste öppna manuellt genom att vrida nyckeln i låset på bagageluckan.

    Märkte igår då jag skulle ladda telefonen att det inte häller fanns ngn ström i 12v-uttaget.

    Så det jag söker är ju vad kan det finnas för gemensam nämnare i dessa tre elfel.

    Har tänkt sätta mig och kolla elschema för dessa tre och se men ställer ändå frågan om ngn kanske redan vet eller kan gissa lite va det kan finnas som gör att dessa tre (kanske fler saker som jag inte har hittat ännu) inte fungerar.

    Kan ju vara ngn jvl mus eller kanske ngn jordpunkt eller så.
    Gissar dock att om det är ett gemensamt el-fel så finns det säkert i främre delen av bilen iaf ...

    Tar mao tacksamt emot tips och tankar kring detta... Idag är det en dag till på Saabfestivalen utan att kunna cabba ner helt enkelt.

    Så om ngn har orkat läsa hit e jag mer än nöjd
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  2. #2

    Re: EL-fel og9-3 cab för Sufflett, Bagageöppning och 12V-utt

    Fått någon ordning på Suffletten?

    Råkade ut för samma fel på min 9-3 cab -04 nyss, men det var en säkring som finns i bagaget som hade gått. En MAXI säkring var det på 40A, nr 5 på min. Nu fungerar den som den ska igen.

    Hade exakt samma fel att den var helt död, inga felmeddelande i SID. Rutorna gick inte heller ner när man började försöka Cabba av.

    Men nu fungerar min, hoppas din också har löst sig.

    //RamdeMannen

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: EL-fel og9-3 cab för Sufflett, Bagageöppning och 12V-utt

    Tyvärr inte funnit felet ännu ... o min Maxi säkring är hel (sitter i motorrummet på og9-3) och har tom bytt ut den för att säkerställa...

    följer nu kabel för kabel för att hitta den rackare som skulle kunna ha gått av ..

    Har gjort viss felsök med T2 men inte kunnat testa allt ännu då vädret va spöregn när jag hade tillgång till t2 ... men får ta tag i det igen .. Bilen är just nu utlånad till kompis men när den kommer hem igen så.....
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: EL-fel og9-3 cab för Sufflett, Bagageöppning och 12V-utt

    Skulle caba ned förra veckan, PANG sa det. Nu har jag sett att jag har ett stag i bakluckan som helt enkelt gått av (som i denna länken http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=157367 )

    Så den skall jag ju byta, men det märkliga är att mina rutor inte heller går ned. Jag har dock felmeddelande i SID. Är ditt stag OK?

    Var hittar jag min säkring sa du? 2001 cab för mig.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Liknande ämnen

  1. OBD II uttag på bil utan OBD II uttag? 9000 -95
    Av Chrima i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 16:10
  2. Seg sufflett OG9-3
    Av hagan i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 09:31
  3. var sitter relä? bagageöppning. 9-5
    Av Joel220 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 02:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •