Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Gul triangellampa

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    21

    Gul triangellampa

    Hej

    Har köpt mig en Saab 9-3...2003, 18000 mil.

    Nu när jag har haft bilen i cirka 2 månader så tänds den gula varningslampan då och då . Har varit på verkstaden och släckt denna och dom sa att det är något litet fel med tändmodulen....men ingen fara att köra...nej nej MEN vill INTE ha den dä gullampan lysande lite när den själv vill.
    Jag satte i en begagnad modul som jag köpt från en seriös skrothandlare.....den har suttit på en 2008 och gått 3800 mil..så den tyckte jag var okey och lite sliten.
    Gullampan började lysa idag efter jag kört omkring 4 mil och stannade för att handla...när jag kommer ut från affären och startar så tänds gullampan...irriterande.. kör till en kompis...är där någon timme och ska köra hem...Gullampan släckt. Vad kan det vara som är fel ? Ska jag köpa en Ny Tändmodul ? för denna kanske heller inte är okey...eller kan det vara något med lambdan ? Eller har någon något annat tips?
    Tacksam för svar.
    Tack och trevlig sommar på Er.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Gul triangellampa

    Har du läst ut felkoder? Att en lampa lyser kan betyda i princip vad som helst.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    21

    Re: Gul triangellampa

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Har du läst ut felkoder? Att en lampa lyser kan betyda i princip vad som helst.
    Ja den säger något om felsignal på tändmodul/bränsle

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Gul triangellampa

    Citat Ursprungligen postat av vedhuggaren
    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Har du läst ut felkoder? Att en lampa lyser kan betyda i princip vad som helst.
    Ja den säger något om felsignal på tändmodul/bränsle
    Du får gärna vara lite mer specifik än så. Det finns väldigt många felkoder relaterade till bränsle. Skulle vara bra att veta vilken felkod du får.

    Misständer den eller så? Att tändspolarna strular är ju inte direkt superovanligt på NG9-3, om det nu ens är en bensinare du har?

    Ett tips för att få bättre hjälp; ange gärna bil, årsmodell, motor m.m när du har frågor i forumet, ju mer specifik du är, desto lättare är det för oss att hjälpa dig.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Gul triangellampa

    Om det är IDM modulen du bytt så blir det galet att ta en från 2008 och sätta på en 2003 utan att ändra mjukvara i styrboxen.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    21

    Re: Gul triangellampa

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av vedhuggaren
    Ja den säger något om felsignal på tändmodul/bränsle
    Du får gärna vara lite mer specifik än så. Det finns väldigt många felkoder relaterade till bränsle. Skulle vara bra att veta vilken felkod du får.

    Misständer den eller så? Att tändspolarna strular är ju inte direkt superovanligt på NG9-3, om det nu ens är en bensinare du har?

    Ett tips för att få bättre hjälp; ange gärna bil, årsmodell, motor m.m när du har frågor i forumet, ju mer specifik du är, desto lättare är det för oss att hjälpa dig.

    Ja det kanske vore bra att skriva vad det är för någon...En 9-3...2003..2,0 turbo .
    Tack

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    21

    Re: Gul triangellampa

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Om det är IDM modulen du bytt så blir det galet att ta en från 2008 och sätta på en 2003 utan att ändra mjukvara i styrboxen.
    IDM vet jag inte..men det var tändmodulen..om det är den Du kallar IDM?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    21

    Re: Gul triangellampa

    Citat Ursprungligen postat av vedhuggaren
    Citat Ursprungligen postat av slipztream

    Du får gärna vara lite mer specifik än så. Det finns väldigt många felkoder relaterade till bränsle. Skulle vara bra att veta vilken felkod du får.

    Misständer den eller så? Att tändspolarna strular är ju inte direkt superovanligt på NG9-3, om det nu ens är en bensinare du har?

    Ett tips för att få bättre hjälp; ange gärna bil, årsmodell, motor m.m när du har frågor i forumet, ju mer specifik du är, desto lättare är det för oss att hjälpa dig.

    Ja det kanske vore bra att skriva vad det är för någon...En 9-3...2003..2,0 turbo .
    Tack
    Nek misständer inte och går hur fint som helst....sen idag när jag hade kört omkring 5 mil och stannat till och skulle starta igen..Så var den släckt...och är fortfarande..men tänds väl i morgon när jag startar..som den gjort någon gång innan.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    21

    Re: Gul triangellampa

    Citat Ursprungligen postat av vedhuggaren
    Citat Ursprungligen postat av vedhuggaren


    Ja det kanske vore bra att skriva vad det är för någon...En 9-3...2003..2,0 turbo .
    Tack
    Nek misständer inte och går hur fint som helst....sen idag när jag hade kört omkring 5 mil och stannat till och skulle starta igen..Så var den släckt...och är fortfarande..men tänds väl i morgon när jag startar..som den gjort någon gång innan.
    Kan det vara luftmassemätaren eller lambdasonden...Irriterande i varje fall att ha den lysande mest hela tiden..men släcks ibland.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Gul triangellampa

    Citat Ursprungligen postat av vedhuggaren
    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Om det är IDM modulen du bytt så blir det galet att ta en från 2008 och sätta på en 2003 utan att ändra mjukvara i styrboxen.
    IDM vet jag inte..men det var tändmodulen..om det är den Du kallar IDM?
    Ja det är den. Fungerar inte bra att sätta på en sådan på en 2003-2004 9-3 ss utan anpassad mjukvara.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    21

    Re: Gul triangellampa

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Citat Ursprungligen postat av vedhuggaren

    IDM vet jag inte..men det var tändmodulen..om det är den Du kallar IDM?
    Ja det är den. Fungerar inte bra att sätta på en sådan på en 2003-2004 9-3 ss utan anpassad mjukvara.
    Okey...då ska jag snacka med Saab-verkstaden som ordnade denna begagnad. Märkligt dom inte visste sådant.
    Och en märklig sak till....har nu kört i 3 dagar utan att motorlampan lyser...den slocknade efter att jag hällt i två STP Insprutningsrengöring...tänkte..nu ska jag rensa munstyckerna riktigt.
    Verkar vara en märklig bil jag fått tag i.
    Tack för Din hjälp.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    21

    Re: Gul triangellampa

    Citat Ursprungligen postat av vedhuggaren
    Citat Ursprungligen postat av Helios

    Ja det är den. Fungerar inte bra att sätta på en sådan på en 2003-2004 9-3 ss utan anpassad mjukvara.
    Okey...då ska jag snacka med Saab-verkstaden som ordnade denna begagnad. Märkligt dom inte visste sådant.
    Och en märklig sak till....har nu kört i 3 dagar utan att motorlampan lyser...den slocknade efter att jag hällt i två STP Insprutningsrengöring...tänkte..nu ska jag rensa munstyckerna riktigt.
    Verkar vara en märklig bil jag fått tag i.
    Tack för Din hjälp.
    Så har jag fått i en Ny IDM till min bil och NU tycks det fungera..." peppar peppar "...och kört ett antal mil utan lampa som lyser.

    Tack för All hjälp

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •