Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: ELM 327

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    ELM 327

    Är ute och letar ELM till min bil.Har fått frågan vilket protokoll bilen har??Var kan jag se dessa uppgifter?Bilen har den 16 poliga kontakten under rattstången räcker inte det som svar.

    Tacksam för svar.

    S-O.D

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 949
    Medlem#
    Dolt

    Re: ELM 327

    Vad för bil har du då?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: ELM 327

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Vad för bil har du då?
    Sorry glömde det ,Saab 9000 cse 1996.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    ELM 327

    Köpte en elm327 kopia antar jag på ebay för wifi som jag efter lite support fick fart på med program till iphone/ipad heter DashCmd i appstore. Min bil en en -96 med.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    977
    Medlem#
    9223

    ELM 327

    9000 har väl inte ens stöd för OBD2?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 829
    Medlem#
    4458

    Re: ELM 327

    Fr.o.m MY96 har den det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: ELM 327

    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Köpte en elm327 kopia antar jag på ebay för wifi som jag efter lite support fick fart på med program till iphone/ipad heter DashCmd i appstore. Min bil en en -96 med.
    Kan man släcka koder med den?Ibland blir det onödiga koder som tex när man kollar säkringar med tändning på..typ som SRS den reagerar på strömavbrott.Rekomenderar du den du köpte?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    977
    Medlem#
    9223

    ELM 327

    Man kan släcka felkoder relaterat till drivlinan, sånt som motorstyr m.m. Inte övriga system som airbag.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: ELM 327

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Man kan släcka felkoder relaterat till drivlinan, sånt som motorstyr m.m. Inte övriga system som airbag.
    Okej.Ärligt talat så förstår jag inte allt om detta Tech 2..ELM..ingår ELM i Tech 2?Om jag vill ha något som kollar hela bilen SRS,,ABS m.m Vad skall jag köpa då? Tech 2 har jag förstått är en dyr historia även beg...Tack för ditt svar tidigare.

    S-O.D

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    977
    Medlem#
    9223

    ELM 327

    Citat Ursprungligen postat av S-O.D
    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Man kan släcka felkoder relaterat till drivlinan, sånt som motorstyr m.m. Inte övriga system som airbag.
    Okej.Ärligt talat så förstår jag inte allt om detta Tech 2..ELM..ingår ELM i Tech 2?Om jag vill ha något som kollar hela bilen SRS,,ABS m.m Vad skall jag köpa då? Tech 2 har jag förstått är en dyr historia även beg...Tack för ditt svar tidigare.

    S-O.D
    Om du vill kolla allt så är det Tech2 som gäller, det är GMs egna diagnostikdator som kommer åt samtliga av bilens system.

    ELM är egentligen bara ett enkelt protokoll för att komma åt bilens motorvärden, man kan inte göra några större grejer med en ELM förutom stt läsa ut realtidsvärden från motorn & släcka drivlinerelaterade felkoder. På vissa nyare bilar kan man även ladda om motorns mjukvara med hjälp utav en ELM.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: ELM 327

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av S-O.D
    Okej.Ärligt talat så förstår jag inte allt om detta Tech 2..ELM..ingår ELM i Tech 2?Om jag vill ha något som kollar hela bilen SRS,,ABS m.m Vad skall jag köpa då? Tech 2 har jag förstått är en dyr historia även beg...Tack för ditt svar tidigare.

    S-O.D
    Om du vill kolla allt så är det Tech2 som gäller, det är GMs egna diagnostikdator som kommer åt samtliga av bilens system.

    ELM är egentligen bara ett enkelt protokoll för att komma åt bilens motorvärden, man kan inte göra några större grejer med en ELM förutom stt läsa ut realtidsvärden från motorn & släcka drivlinerelaterade felkoder. På vissa nyare bilar kan man även ladda om motorns mjukvara med hjälp utav en ELM.
    Du verkar ju kunna en del om detta.Fick ju ett svar här där någon sa att 9000 har väl inte ens OBD2.Finns det bilar med den 16 poliga kontakten som inte har det?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    977
    Medlem#
    9223

    ELM 327

    Citat Ursprungligen postat av S-O.D
    Citat Ursprungligen postat av slipztream

    Om du vill kolla allt så är det Tech2 som gäller, det är GMs egna diagnostikdator som kommer åt samtliga av bilens system.

    ELM är egentligen bara ett enkelt protokoll för att komma åt bilens motorvärden, man kan inte göra några större grejer med en ELM förutom stt läsa ut realtidsvärden från motorn & släcka drivlinerelaterade felkoder. På vissa nyare bilar kan man även ladda om motorns mjukvara med hjälp utav en ELM.
    Du verkar ju kunna en del om detta.Fick ju ett svar här där någon sa att 9000 har väl inte ens OBD2.Finns det bilar med den 16 poliga kontakten som inte har det?
    Det var jag som svarade, men från 1996 så har dom tydligen det.

    Hur många poler det sitter har jag faktiskt inte en aning om. Är inte så insatt i 9000.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: ELM 327

    Ja ibland blir det lätt rörigt på vissa forum..kollade bakåt nu och ser det var du som frågade om OBD2 på 9000

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •