Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: vägrar starta vid arbets temp

  1. #1

    vägrar starta vid arbets temp

    *9-3 polar 02
    *14500mil
    *allt standard
    Hej alla saab freak, jag har ett mycket märkligt fel på min kära saab. Den har aldrig strulat,inte en hostat till någon gång i motorn. igår efter ca 4 mils körning stannade jag och tanka sen vägra den starta. verkligen stendöd.
    * Batt e ok, snurra runt som tusan med start motorn
    *inte ens en hostning
    parkerade bilen och min polare hämtade mig o mitt släp så vi kom iväg till cross träningen,tillbaka efter ca 3 timmar bara starta den som inget hade hänt!? Hem igen,ca 4 mil,testar o dra han lite,med släp ca 700kg totalt motorn bara accar på, spinner jättefint, hemma,stannar, o vägrar sen starta igen
    *byter tändkasett från samma modell, hjälper inte
    *efter ca 1 timme med öppen huv startar den återgien som inget hade hänt?
    *motortvätt gjord, men över 70 mil sedan
    *rullar nästan bara på helger,då med släp. står i isolerat värmegarage.
    någon som har en susning? service bok komplett ifylld, senaste servicen var för ca 5 månader sedan....

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689

    Re: vägrar starta vid arbets temp

    tändkassetten eller varvgivaren?

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: vägrar starta vid arbets temp

    Hej,

    Montecarlson menar nog vevaxelgivaren. Kolla här viewtopic.php?f=3&t=310973

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4

    Re: vägrar starta vid arbets temp

    Ingen högoddsare att det är vevaxelgivaren.
    Signaturlös

  5. #5

    Re: vägrar starta vid arbets temp

    Tackar för svaren! Detta forum e så jävla bra o värdefullt !! Vad rekommendera ni, får kolla upp vart den sitter!

  6. #6

    Re: vägrar starta vid arbets temp

    varit o köpt en vevaxel givare på bilpartner nu för 800 spänn, får se om de blir nånn skillnad!

  7. #7

    Re: vägrar starta vid arbets temp

    precis ute o,testat. Upplevde en markant skillnad i piggheten, vridet i motorn. prövade att dra den i femman från 90 -170 kändes riktigt pigg. Även accet i 4:ans vid växel vid ca4000 varv var oxo bättre. Ni som vet var den där rackaren har för uppgift, inbillar jag mig bara?? Bäst av allt var att när jag kom hem kunde jag starta och stoppa flera gånger innan var det som om nånn jävel snott alla stiften tack för hjälpen!!

  8. #8

    Re: vägrar starta vid arbets temp

    Som de andra sagt, vevaxelgivaren är ett kännt problem, haft samma på min 9-5 aero!

    Efter lite svår meckad uppe från fungerade det som aldrig förr!
    Nu gäller det bara byte av lmm Den är seg, testat att koppla ur den, stor skillnad men är inkopplad igen då motorn kan ta stryk (pappa som jobbar på biltillbehörs företaget KGK aka. Autoexperten verstäder)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •