Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 95 -04. Blårök vid kallstart.

  1. #1

    95 -04. Blårök vid kallstart.

    Har upptäckt att min 95 -04 ger ifrån sig ett moln av blårök vid kallstarter. Jag upptäckte detta drygt 1 vecka efter jag bytt olja och filter (till biltema helsyntet), symptomen kan alltså ha uppkommit i samband med oljebytet, men att jag inte har observerat detta.

    Efter att ha trott att det varit oljan som besudlat bilen så har jag bytt både olja och filter, denna gång till Castrol Magnatec 5W-40 C3, efter råd från Mekonomen.

    Ingen skillnad efter det. Får bilen stå avslagen 1 timme så kommer det blårök i 5 sek. Efter lite efterforskning på forum så verkar det ju som att jag gått på en ytterligare nit.
    Det hävdas att Castrol-oljan är samma 'skit' som biltemas, fast dyrare och inte alls har i en Saab att göra.

    Är det troligt att om jag smäller i Mobil1-olja så skulle mina problem lösa sig eller är Castrol oljan fullt duglig? Ska jag lämna in stackarn på verkstad?
    Olja är ju inte gratis...

    Tack för svar, nu ska jag gråta mig till sömms.

    /Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: 95 -04. Blårök vid kallstart.

    Vissa får blårök när den lilla vita VV-backventilen går sönder som sitter under motorlocket i plast.

    Om du är rädd att det är turbo kan du ju ta av luftbälgen från den och känna om du har ett glapp i snurran. Om du söker på turboras kan du läsa mer.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  3. #3

    Re: 95 -04. Blårök vid kallstart.

    Turbon är fräsh, inget glapp. backventilen sprack så fort jag snuddade den. Har nu bytt den men den ryker fortfarande vid kallstart...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    91
    Medlem#
    9139

    Re: 95 -04. Blårök vid kallstart.

    Citat Ursprungligen postat av berggren129
    Turbon är fräsh, inget glapp. backventilen sprack så fort jag snuddade den. Har nu bytt den men den ryker fortfarande vid kallstart...
    vet inte om de är liknande på din men i ventilkåpan på min finns de två rör till vevhusvent som kan sättas igen och ge denna symptom.
    Har samma problem som dig, fin snurra, bytt ventil men ryker i ändå så kåpan åker av så snart jag får tid!
    9-5 2.3t steg 1

Liknande ämnen

  1. Blårök vid kallstart!
    Av lampann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 21:26
  2. Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 22:21
  3. Blårök vid kallstart
    Av Nissvandt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 01:47
  4. blårök vid kallstart???
    Av wengan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •