Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Saab 99 turbo

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    52

    Saab 99 turbo

    Tjena! Hadde tänkt köpa mej en saab 99 turbo årsmodell 78-83 nånstans! Tänkte bara höra hur man skulle kunan pressa ur en sådan...hadde tänkt mej typ...porta,plana topp även porta insug, uppställt laddtryck eventuellt byta turbo om det finns någon??? 9000 Intercoooler, 3" avgas, dumpventil m.m m.m...!!! Är det nån ide lr ska man satsa på att lägga i en T16? Är det väldigt mkt jobb att trycka i en T16? Och hur blir det sen på besiktningen!? MVH Nudum
    Brrrr...Proud member of TRAKS killer crew!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Fel avdelning!

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 108
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 99 turbo

    Kan säga med en gång att det är lättare att trimma en T16. Men det går att göra så som du har planerat.. Men det är jävligt svårt att få tag i renoveringssats till vattenpumpen på en B-motor. Men med en T16 så måste du flytta batteriet till bagaget.. Annars så får du inte ner avgasröret.. Håller på med att sätta ner en T16 spis i en saab 99 själv så jag vet att det är en del jobb.. Sen så om du ska sätta i en T16 så är det lika bra att leta efter en vanlig saab 99:a. Det är synd att förstöra en kultbil..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Flyttar tråden...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    52
    Jo visst äre lättare o trimma en T16 men frågan jag ställer mej när jag ser bilder på 99 T16 byggen är Klarar man de där...hur äre me motorfästen o dylikt? elsystemet? den biten? soppa pumpar o hela paketet? ingen som vet en 99 T16 till salu?
    Brrrr...Proud member of TRAKS killer crew!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    230
    *host*kolla min annnons*host*

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Sabba inte en kultbil som 99 turbo! Få kvar, kommer bli samlarobjekt! Framförallt 80:orna, sedan och 5-växlade. Otroligt få kvar!

  8. #8
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 145
    Plana topp? Varför är du ute efter komphöjning?
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  9. #9
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Sabba inte en kultbil som 99 turbo!
    Instämmer!
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    389
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Sabba inte en kultbil som 99 turbo!
    Instämmer!


    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 001
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Sabba inte en kultbil som 99 turbo! Få kvar, kommer bli samlarobjekt! Framförallt 80:orna, sedan och 5-växlade. Otroligt få kvar!
    Hur ter sej en renoverad 81:a som samlarobjekt....?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Errr? Fanns det verkligen 81or med Turbo? Jag har helt klart för mig att 80 var sista?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    389
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Errr? Fanns det verkligen 81or med Turbo? Jag har helt klart för mig att 80 var sista?
    Vad jag har hört gick 81:orna på export till UK.
    Min är en 80:a som är uttagen 81...

    /Z!
    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älvsjö / Stockholm
    Inlägg
    325
    Som sagt, sabba inte en samlarbil!!!

    Köp av vanlig sur-99 och smäll i en T16-maskin istället!!!
    1974 och äldre har mycket bättre plåt (=mindre rost) än 1975 och nyare.

    Mmm, tänk en mörkgrön tidig 99:a med de små kromade kofångarna. Hjulupphängningar o bromsar från 900 88- och en juste trimmad T16...

  15. #15
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 001
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Errr? Fanns det verkligen 81or med Turbo? Jag har helt klart för mig att 80 var sista?
    Haha, då är det sannolikt en 80:a jag har stående... köpte den för två år sen, håller på å originalrenoverar.....

    (kanske ska kolla i papperen ikväll då, kanske är en raritet jag sitter på....)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    389
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Haha, då är det sannolikt en 80:a jag har stående... köpte den för två år sen, håller på å originalrenoverar.....

    (kanske ska kolla i papperen ikväll då, kanske är en raritet jag sitter på....)
    Bilder..
    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Plana topp? Varför är du ute efter komphöjning?
    Tja!

    Jag har ägt en 99turbo -78 med orginal 7,2:1 i kompförhållande. Bottensvagare bil har jag aldrig kört!!!!! En komphöjning är inte fel... *(tycker jag i alla fall)

    MVH

    Daniel

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474

    Re: Saab 99 turbo

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Kan säga med en gång att det är lättare att trimma en T16. Men det går att göra så som du har planerat.. Men det är jävligt svårt att få tag i renoveringssats till vattenpumpen på en B-motor. Men med en T16 så måste du flytta batteriet till bagaget.. Annars så får du inte ner avgasröret.. Håller på med att sätta ner en T16 spis i en saab 99 själv så jag vet att det är en del jobb.. Sen så om du ska sätta i en T16 så är det lika bra att leta efter en vanlig saab 99:a. Det är synd att förstöra en kultbil..
    Tja!

    Pumpsats finns här:
    http://biphome.spray.se/rolf.jensen/ssr ... spares.htm

    MVH

    Daniel

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älvsjö / Stockholm
    Inlägg
    325
    Med orginalfördelaren och kammen från 99T 78:an blir det kasst bottendrag ja.
    I min har jag fördelaren från en 900T 80:a (dubbelverkande dosa), har justerat upp tändingen en smula samt en EMS-kamm i den något portade toppen. Motorn i övrigt orginal, förutom ett 2.5" avgassystem. Den går jättefint!

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älvsjö / Stockholm
    Inlägg
    325
    Föresten, vattenpump till B-motor finns på Mekonomen.
    Både renoveringssatsen (17-25069RP) och komplett pump (17-25069).

    Mvh / Bert #141

Liknande ämnen

  1. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •