Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: inget temp på SID påverkan ACC??

  1. #1

    inget temp på SID påverkan ACC??

    Hej alla!
    Jag är ny här och har ett problem med min SAAB 95 2005. problemet som finns har att göra med ac som inte funkar. nu är jag inte kunnig tillräckligt att veta var nånstans jag ska kolla. så var jag in på garage och dem sa att ac funkade men troligen styrning till den var slut. Kille hade gjort någonting att den gick igång i alla fall. Men han hade inget tid för att kolla upp den ordentligt och jag skulle på semester....så det gick ett år...och nu blir det igen semester snart! så jag köpte en ac styrenhet ac manövere och trodde att det skulle lösa min problem.... men så gick det icke! hittade inget felkoder i styrenhet.
    Nu såg jag att i det överste del ( SID?) att var han normalt temp anger står nu bara ----!
    Nu har jag säkert missat något? kan det vara att jag ska byta en temp sensor nånstans och att det påverkar ac? hoppas att ni "die hards" har tips till mig så att jag kan fixa detta problem och att mina två barn kan sitter i ett bil som inte är så värmt!
    Jag tackar Er jätte mycket för Er feedback!
    Richard

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: inget temp på SID påverkan ACC??

    Hej och välkommen till forumet!

    Klimatregleringen funkar dåligt (eller rent av inte alls) om inte den får ett korrekt mätvärde av yttertemperaturen.

    Om du i SID läser temp=--- funkar inte yttertemperaturmätaren som ska. Så fixar du yttertemperaturmätaren kommer antagligen luftkonditionneringsproblemet att lösa sig.

    Oftast är det själva givaren (sitter under den främre nummerskylten i grillen) eller möjligtvis kablaget till den som är skadat.

  3. #3

    Re: inget temp på SID påverkan ACC??

    Hej Jellybear!
    tack för ditt svar....! glad jag blir som ett barn ibland hihihihih.
    Jag ska kolla upp detta....

    jätte tacksam!

    Med vänlig hälsning,

    Richard

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: inget temp på SID påverkan ACC??

    Det borde dock funka om du kör på "LO" på ACC:n, då kör den så kallt den kan oavsett yttertemp. Så funkar det på många nyare system iallafall.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: inget temp på SID påverkan ACC??

    Inte helt säker på att den gör det, för den måste nämligen veta om det är för kallt ute för att starta AC-pumpen.

  6. #6

    Re: inget temp på SID påverkan ACC??

    Tack Jellybear! det var så som du sa....jag kollade på sensorn och jag kunde ser att det var ett kontakt brott som låg bakom eländet! har fixat detta och nu klagar även grannar att temp har gott nere i omgivning!! tack Ni andra som kom med förslag! jag är riktig glad att ser att det finns mäniskor därute som vill hjälpa till andra...

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: inget temp på SID påverkan ACC??

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Inte helt säker på att den gör det, för den måste nämligen veta om det är för kallt ute för att starta AC-pumpen.
    Jo det är ju inte bra för kompressorn att gå när det är för kallt, osäker på hur systemet håller koll på det, men kanske finns någon mer givare än AC-trycket som input (nu tänker jag på en annan biltillverkare)

    Designfråga i vilket fall, och eftersom jag inte vet hur det funkar på Saaben så får någon gärna prova.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: inget temp på SID påverkan ACC??

    Citat Ursprungligen postat av nlzweed
    Tack Jellybear! det var så som du sa....jag kollade på sensorn och jag kunde ser att det var ett kontakt brott som låg bakom eländet! har fixat detta och nu klagar även grannar att temp har gott nere i omgivning!! tack Ni andra som kom med förslag! jag är riktig glad att ser att det finns mäniskor därute som vill hjälpa till andra...
    Kul att det löste sig!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: inget temp på SID påverkan ACC??

    Kompressorn startar mycket riktigt inte under en viss temperatur, minns inte vilken.
    Så om temp saknas kan man ju tänka sig att den aldrig startar...

    Hur som helst, enkla fel är alltid kul att hitta!

Liknande ämnen

  1. Dålig temp och inget laddtryck
    Av Zippo89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 20:13
  2. Lågt GLT td0415t#5 - påverkan och justering
    Av Eindpeng i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-29, 19:16
  3. Castern´s påverkan fram/Justering? , 9-3SS
    Av Weggen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 23:09
  4. Utetemps påverkan på accelerationen?
    Av Treo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •