Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: GLT td0419t#6

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    GLT td0419t#6

    Monterade nyligen en 19t med 6ans avgashus på min 9-3 aero -02 .
    Hur som helst har den en väldigt seg spool up upp mot 1 bar och sen skenladdar turbon oavsett vad jag programerar den till att göra upp imot 1,5bar och över det innan tryckvakten hinner slå till .
    Är en 15t wastegateklocka på som har ett glt 0,5.

    Misstänker att det är fjädern i klockan som ger vika varpå jag beställt en justerbar klocka med olika starkare fjädrar till.

    Vilket GLT ska man nu ha till en sådan turbo ? 0,45/0,6/0,8 eller 1 bar ?
    Alternativt har jag förstått att man kan porta avgashuset så att tallriken precis tätar för att få bukt med skenande laddtryck, är det något att rekomendera framför att byta till häftigare fjädrar i klockan ?

    Har 3"dp och 2.5" catback avgas..
    Kommer att behöva närmare 1,5 bar för önskad effekt .

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: GLT td0419t#6

    GLT beror på mjukvaran.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: GLT td0419t#6

    Enl min erfarenhet går det inte att nå ner till normalt "Saab GLT" om man använder Volvo´s wg-dosa.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: GLT td0419t#6

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Enl min erfarenhet går det inte att nå ner till normalt "Saab GLT" om man använder Volvo´s wg-dosa.
    Det är en WG från en 15t så tvivlar på att det är volvo-dosa.

    0,5-0,6 brukar vara normalt GLT.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: GLT td0419t#6

    Porta och en Forge till det, sen anpassat program.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Sv: Re: GLT td0419t#6

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Porta och en Forge till det, sen anpassat program.
    Fy rackarns , då måste man riva ner turbon igen då du tror inte att det kan duga med bara annan klocka ?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Sv: Re: GLT td0419t#6

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Enl min erfarenhet går det inte att nå ner till normalt "Saab GLT" om man använder Volvo´s wg-dosa.
    Det är en WG från en 15t så tvivlar på att det är volvo-dosa.

    0,5-0,6 brukar vara normalt GLT.
    Okej, hört de som använder 1bars fjäder, med vilket man då menar 1bars glt ? Är det lämpligt när man vill nå riktigt höga laddtryck eller även annars ?

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Sv: Re: GLT td0419t#6

    Citat Ursprungligen postat av Sanion
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Porta och en Forge till det, sen anpassat program.
    Fy rackarns , då måste man riva ner turbon igen då du tror inte att det kan duga med bara annan klocka ?
    Har gjort detta tidigare, 15T så skall man ta upp så mycket man törs.

    Detta kan gälla GTBB.
    "Arean går att öka med ca ~30% vill jag minnas.
    Hålet är ca 1-krona, går att öka till en 5-krona.
    Ta fram och jämför så ser du."
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Sv: Re: Sv: Re: GLT td0419t#6

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Sanion

    Fy rackarns , då måste man riva ner turbon igen då du tror inte att det kan duga med bara annan klocka ?
    Har gjort detta tidigare, 15T så skall man ta upp så mycket man törs.

    Detta kan gälla GTBB.
    "Arean går att öka med ca ~30% vill jag minnas.
    Hålet är ca 1-krona, går att öka till en 5-krona.
    Ta fram och jämför så ser du."
    Nu är det ju ett 19t med 6 ans avgashus men antar att man gör hålet så stort som möjligt även här.. vilket verktyg används till portning här ? Man vill ju fortfarande att hålet är runt för att det ska täta bra ?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162

    Re: Sv: Re: Sv: Re: GLT td0419t#6

    Citat Ursprungligen postat av Sanion
    Citat Ursprungligen postat av RZ

    Har gjort detta tidigare, 15T så skall man ta upp så mycket man törs.

    Detta kan gälla GTBB.
    "Arean går att öka med ca ~30% vill jag minnas.
    Hålet är ca 1-krona, går att öka till en 5-krona.
    Ta fram och jämför så ser du."
    Nu är det ju ett 19t med 6 ans avgashus men antar att man gör hålet så stort som möjligt även här.. vilket verktyg används till portning här ? Man vill ju fortfarande att hålet är runt för att det ska täta bra ?

    Roterande fil
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Re: Sv: Re: Sv: Re: GLT td0419t#6

    Citat Ursprungligen postat av Giorgos81
    Citat Ursprungligen postat av Sanion

    Nu är det ju ett 19t med 6 ans avgashus men antar att man gör hålet så stort som möjligt även här.. vilket verktyg används till portning här ? Man vill ju fortfarande att hålet är runt för att det ska täta bra ?

    Roterande fil
    Hittade dessa http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...ar-5-st-20540/, kanske är lämpligt set och duger för detta ?

    Rita av tallriken och fila upp hålet något mindre så det tätar, borde inte vara så svårt faktiskt .. Kan då dessutom montera den förhoppningsvis bättre klockan direkt på turbon..

    Är det möjligt att endast lossa avgashuset och låta resten sitta kvar på plats ? Eller idiotiskt tanke ?
    Är det ingen som vill tro att porta är onödigt och bara byte av klockan räcker ?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: GLT td0419t#6

    Börja med att prova utan tryckklocka. Har du fortfarande skenande GLT är saken klar.
    Har du GLT under kontroll utan dosa kan det faktiskt räcka med att hitta en tryckdosa med längre slaglängd, men då är frågan vad som är bäst, lägga pengar på en ny dosa eller mecka med portning
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Sv: Re: GLT td0419t#6

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Börja med att prova utan tryckklocka. Har du fortfarande skenande GLT är saken klar.
    Har du GLT under kontroll utan dosa kan det faktiskt räcka med att hitta en tryckdosa med längre slaglängd, men då är frågan vad som är bäst, lägga pengar på en ny dosa eller mecka med portning
    Menar du att koppla bort armen bara och låta tallriken hänga löst ?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: GLT td0419t#6

    precis så
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Re: GLT td0419t#6

    Det verkar som om hela sommaren blir över innan jag får tid att reda ut detta och mappa färdigt bilen ..
    Som tur är har man ju "Engine Mode" med ekonomi läget som inte utgör någon extrem effekt direkt ..

    Hur som helst monterade jag en starkare tryckdosa med 1 bars fjäder = fortfarande skenande laddtryck, monterade 0.8bars fjäder med 1.0bars glt och fortfarande skenande.

    Tog och kopplade ihop slangarna C direkt till W så det blir som på en LTT.
    full gas på tredje växeln och laddtryck går rakt till 1bar för att senare mot de högre varven ~6000 skena upp mot 1.3 .

    Det känns som om jag gjorde bort mig då jag aldrig utförde detta test med 1.0bars fjädern så det blir att montera den igen, alternativt 1.2 .

    Sen om jag får bukt med skenande glt:t och därefter logga och justera boostmapparna så att det stämmer med slangarna korrekt ansluta och med max laddtryck så har jag förhoppningsvis löst mitt problem !

  16. #16
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: GLT td0419t#6

    Det är alldeles för lite information om bilen i övrigt för att man ska kunna hjälpa dig.
    Sätter du på ett 19t på en annars orginal 9-3 aero (sånär som på avgas) så får du problem, oavsett vad du programerar den till att göra.

    OCH skulle fjädern vara för slapp pulserar laddet alternativt du får svårt att bygga laddtryck samt dålig spoolup.

    Och nej man behöver inte köpa dyra wastegateklockor och porta för att få det att fungera.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Re: GLT td0419t#6

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Det är alldeles för lite information om bilen i övrigt för att man ska kunna hjälpa dig.
    Sätter du på ett 19t på en annars orginal 9-3 aero (sånär som på avgas) så får du problem, oavsett vad du programerar den till att göra.

    OCH skulle fjädern vara för slapp pulserar laddet alternativt du får svårt att bygga laddtryck samt dålig spoolup.

    Och nej man behöver inte köpa dyra wastegateklockor och porta för att få det att fungera.
    Helt klart dåligt med info om motor !
    Här är en liten spec:
    T7 Block
    T7 Topp
    T7 Topplockspackning
    T5 Kamaxlar
    T5 Kolvar (ner svarvade 1,1mm)
    T5 Vevstakar
    K&N Sportfilter i orginal modifierad luftburk
    Typ Forge dump
    2.5" BSR halvsats
    3" Rostfri downpipe ink. 100cell metallisk cat
    630cc Simens Deka
    NGK BCPR7ES-11
    Henko 275Lph
    EXD Custom IC
    TD04-19T#6 kortnos
    Kinugawa justerbar förstärkt wastegateklocka
    Kungskobra match portad

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Re: GLT td0419t#6

    Citat Ursprungligen postat av Sanion
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Det är alldeles för lite information om bilen i övrigt för att man ska kunna hjälpa dig.
    Sätter du på ett 19t på en annars orginal 9-3 aero (sånär som på avgas) så får du problem, oavsett vad du programerar den till att göra.

    OCH skulle fjädern vara för slapp pulserar laddet alternativt du får svårt att bygga laddtryck samt dålig spoolup.

    Och nej man behöver inte köpa dyra wastegateklockor och porta för att få det att fungera.
    Helt klart dåligt med info om motor !
    Här är en liten spec:
    T7 Block
    T7 Topp
    T7 Topplockspackning
    T5 Kamaxlar
    T5 Kolvar (ner svarvade 1,1mm)
    T5 Vevstakar
    K&N Sportfilter i orginal modifierad luftburk
    Typ Forge dump
    2.5" BSR halvsats
    3" Rostfri downpipe ink. 100cell metallisk cat
    630cc Simens Deka
    NGK BCPR7ES-11
    Henko 275Lph
    EXD Custom IC
    TD04-19T#6 kortnos
    Kinugawa justerbar förstärkt wastegateklocka
    Kungskobra match portad

    Så du menar att när jag kopplat C & W direkt mot varandra ( Kompressor och Wastegate ) med 0.8bars fjädern som jag har på nu och GLT skenar bara höga varv så lönar det sig inte med starkare fjäder ?

    Löses detta med programvara endast eller tänkte på att du porta också ?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150

    Re: GLT td0419t#6

    Skenladdar den är det portning som gäller.

    En starkare WG fjäder brukar hjälpa om man tappar ladd på höga varv, men funkar det med original GLT så kör man med det å mappar upp laddet till det man ska ha.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  20. #20
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: GLT td0419t#6

    Skenar det DÅ så är det knas. Det lilla laddtryck som byggs upp ska ju öppna wastegaten. Det hjälper att porta upp eftersom man får mer yta att trycka på för avgaserna. Men jag tycker inte det ska behövas. Vet du om bränslet räcker till? Har du lamda?

    Edit: Men nu är det ju inte orginal 15t klockan på som det stog i första inlägget? Det förändrar ju en hel del. om du tvingar upp wastegaten med en liten pump, orkar den öppna luckan såpass att det släpepr igenom då?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •