Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: El till bagagelucka och tanklock

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    128

    El till bagagelucka och tanklock

    Jag har en Saab 9-5 -04 combi

    Helt plötsligt fungerar det inte att öppna bagageluckan och/eller tanklocket med knapparna i dörren i bilen. Vad är felet?

    Alla säkringar inne i bilen är hela men finns det fler säkringar som styr detta någon annan stans? Kan det vara ett relä som är trasigt?

    Alla tips mottages tacksamt!!!!

  2. #2

    Re: El till bagagelucka och tanklock

    Citat Ursprungligen postat av JaguarV12
    Jag har en Saab 9-5 -04 combi

    Helt plötsligt fungerar det inte att öppna bagageluckan och/eller tanklocket med knapparna i dörren i bilen. Vad är felet?

    Alla säkringar inne i bilen är hela men finns det fler säkringar som styr detta någon annan stans? Kan det vara ett relä som är trasigt?

    Alla tips mottages tacksamt!!!!
    Funkar det med fjärrnyckeln då?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132

    Re: El till bagagelucka och tanklock

    Tanklocksknappen och Bagagelucksknappen har en sak gemensamt: Jordning i dörren. Jorden kommer in på stift nr 5 i dörrkontakten.

    För att prova min teori så man du pilla ut knapparna och mäta anslutningarna. Bagage-knappen skall ha gul och svart färg. Den svarta är direkt ansluten till jord (via stift 5 i dörrkontakten). Om du jordar den gula kabeln mot tex chassit så skall luckan öppna sig. Gör den det så är jordanslutningen kass.

    Samma gäller för tank-knappen men den har röd och svart anslutning. Svart är jord.

    En liten varning: I dörren sitter en krocksensor. Bryt strömmen innan du drar ut dörrkontakten och starta ej tändning med dörrkontakten ur för då får du felkod på krockkudden!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    128

    Re: El till bagagelucka och tanklock

    Hej!
    Problemet var mycket enkelt. När man hissar ned förarrutan så går den emot kontakterna i dörren och river loss dessa från sina fästen.

    Jag demonterade dörrsidan och stoppade tillbaka kontaktstyckena i sina resp. kontakter igen och vips så funkade det igen.

    Tack för alla tips!!

Liknande ämnen

  1. Brytsäkert tanklock till 9000?
    Av csan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 21:13
  2. Tanklock / ventilation leder till startproblem? Möjligt?
    Av pingflood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 22:26
  3. Låsmekanism till tanklock
    Av bobby9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •