Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kabelsats för dragkrok, standard eller , omprogrammering

  1. #1

    Kabelsats för dragkrok, standard eller , omprogrammering

    Hej.
    Jag funderar på dragkrok och undrar vad skillnaderna är mellan dom.
    Bilen jag har är en SAAB 9-3 2009 SportCombi med backvarnare.

    Vad innebär omprogrammering?
    Är det bara att backvarnaren inte skall pipa när man backar med släpvagn eller finns det mera där?

    Valen verkar vara:
    - Enkla standardkabelsatser innebär att man får kapa och koppla kablage

    - Färdiga kabelsatser har kontaktdom som passar men det står ibland att omprogrammering måste ske.

    - Färdiga kabelsatser som säger att ingen omprogrammering behövs.

    Priskillnaderna är rätt stora mellan dom.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252

    Re: Kabelsats för dragkrok, standard eller , omprogrammering

    Enkla standardkabelsatser (universal) kan man nog glömma till en 9-3 SS/SC. Det måste vara ett anpassat kablage med en liten "elektroniklåda" som pluggas in i en elcentral som sitter bak på vänster sida.

    Jag satte själv på dragkrok på min bil (som dock är lite äldre än din), men det var 5 år sedan så jag kommer inte ihåg alla detaljer. Jag köpte kroken på Saab och då ingick kabelsatsen.
    Bilen behövde inte omprogrammeras, utan allt funkar direkt. Backvarnaren tar automatiskt hänsyn till dragkroken, den "lägger till"10 cm på bilens längd, kan man säga. Backvarnaren stängs även automatiskt av när man ansluter en kabel från en släpkärra.

    Om det finns andra varianter av kabelsatser (piratdelar) som behöver omprogrammering törs jag inte uttala mig om, men Saab originalkabelsats behövde inte det, som sagt.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  3. #3

    Re: Kabelsats för dragkrok, standard eller , omprogrammering

    Vet inte om detta blir på rätt ställe men ni/någon får väll rätta mig om jag gjort fel.

    Hoppas att någon här kan svara mig på min LÅNGA delikata fråga.
    Är en stolt ägare av en SAAB 9-3 II, 03-, 1.8 Turbo BioPower Kombi 150 hk 01.07-2011, B207E/B, (Benämns som modell Linear)(.
    Jag är ute efter en dragkrok till denna bil som då ska vara avtagbart. Har förstått, under mitt letande, att BOSAL är det draget som kan räknas som ”Original” drag just för Saab bilarna med vissa undantag av andra märken som förekommit då och då. De dragen som finns/fanns att tillgå ifrån BOSAL (2st) på saab-verkstäder, både tidigare och nu, är det fasta draget, det horisontalt avtagbara draget. Men det finns tydligen ett till avtagbart till Saab bilarna som ingen verkar vet något om, det är det vertikalt avtagbarta draget med BOSAL namnet AK6 (http://www.catalogue.bosal.com/pdf/pdf_mi/033473.pdf). Jag har gjort mina efterforskningar runt dessa drag och fallit för den vertikala lösningen.
    Nu då till problemställningen. Det vertikalt avtagbara AK6 finns att inhandla men på vissa ställen finns en indikation att det inte skulle fungera på just min bil (Linear) av någon anledning. Har varit i kontakt med Saab verkstäder, de visste inte att draget ens fanns. Har varit i kontakt med handlare och de kan inte förklara varför indikationen (exkl.Linear) på att det inte skulle fungera finns. Har varit i kontakt med ANA i Trollhättan och de vet ingenting. MECA som är en stor importör av Bosal drag och används av ANA vid köp av just BOSAL drag kan inte heller ge en förklaring mer än att det står så i Bosal´s handlingar om detta draget (excl. Linear, turbo X, 4x4) (http://www.catalogue.bosal.com/pages/to ... &year=2008).
    Har varit i kontakt med BOSAL i Danmark, därifrån inköpen på dessa drag kommer, i detta ärende just för att få förklarat för mig varför det inte skulle gå att montera detta vertikalt avtagbara drag på en Saab Linear. Draget finns och säljs för montage både i Sverige och Tyskland m.m., just för montage på de olika Saab modellerna med ett visst undantag JUST FÖR LINEAR.
    Svaret jag har fått ifrån BOSAL är att draget är framtaget för att fungerar på Vector, fungerar på Aero men har av någon anledning blivit rekommenderade av SAAB`s tillverkning i Sverige att avrådas för LINJEAR modellerna. Det är alltså så att denna rekommendation kommer ifrån SAAB själva????
    Då är min fråga/undran: VARFÖR, vad är det som gör att det inte skulle gå på Linear men på Vector och Aero??????????? Vad är skillnaden dessa modeller emellan som får detta drag till att bli olämpligt????
    Kan någon hos ER ge mig ett resonabelt svar på denna fråga?????

    SNÄLLA

  4. #4

    Re: Kabelsats för dragkrok, standard eller , omprogrammering

    Citat Ursprungligen postat av Nils Hållén
    Vad är skillnaden dessa modeller emellan som får detta drag till att bli olämpligt????
    Det jag kan komma på som skiljer mellan en Linear och en Vector är hur nedre delen av stötfångaren ser ut och avgassystemet. Avgassystemet borde inte påverka, men hur stötfångaren ser ut kan definitivt spela roll beroende på hur dragkroken ser ut.

    Det går säkert att skruva fast draget helt ok men att man kanske måste såga upp för mycket av stötfångaren för att det ska få plats. Inte så snyggt med ett avtagbart drag.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Kabelsats för dragkrok, standard eller , omprogrammering

    Stämmer det verkligen att det skiljer i kjolarna på Linear och Vector?

    Före faceliften så var ju Linearkjolarna olackade, medan Vectorkjolarna var lackade i bilens kulör. Det var enda skillnaden som jag vet om då. Har det ändrats fr.o.m faceliften MY08 så att det verkligen är fysikt olika kjolar?

    Om svaret på den frågan är ja, så håller jag helt med Göran. Då har det säkert något med detta att göra.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6

    Re: Kabelsats för dragkrok, standard eller , omprogrammering

    Rätt Göran, finns ju ingen mening med avtagbart drag om det skulle se värre ut än ett fast drag där av varför jag kollat in detta drag men blir inte klok på varför inte Linear.

    Det är också min slutsats, att det enda som kan/skulle/borde kunna skilja modellerna åt, gällande detta, är stötfångaren, men jag blir ändå inte klok på det.

    Meningen är ju att urtaget endast ska ske undertill på stötfångaren inte baköver. Så om det skulle vara det som är orsaken måste ju stötfångaren på Linearen vara bra mycket "bulligare" baköver.

    Titta på länkarna: BOSALS rekommenderade drag till resp. modeller, hur de avtagbara dragen ser ut i förhållande till varandra, samt urtagsmallen för stötfångaren.

    http://www.catalogue.bosal.com/pages...nr=1&make=SAAB

    http://www.catalogue.bosal.com/pdf/pdf_mi/033473.pdf

    http://www.saabdocs.com/Swedish/inst...32026053se.pdf

    http://www.youtube.com/watch?v=21I69JMSuno

    Är det någon som har varit i kontakt med detta drag förut eller kanske har det på bilen??
    För det är tydligen flertalet som köp draget i från släpet.se men de har aldrig fått några klagomål över att det inte skulle gå att montera på ett vettigt sätt. Det finns även att köpa på MECA, med en liten vink om att det inte är till Linear, men de kan inte förklara varför de heller.

    http://www.slapet.se/product/avtagba...gaang-1005-799/

    http://catalog.meca.se/ProductSheet....egoryType_ID=1

    HJÄLP, finns det någon där ute...........

  7. #7

    Re: Kabelsats för dragkrok, standard eller , omprogrammering

    Hallon igen

    Håller helt med både Göran och Ronnie.

    Men om svaret på den frågan nu är ja, som Ronnie skriver finns det då ingen "här" som kan bekräfta detta eller kanske dementera det hela???

    Har så god lust att bara köpa draget och prova, men då står man väl där med ett drag för 3500:- till ingen nytta......

    //Nisse

  8. #8
    Hej!
    Jag tänkte montera dragkrok på min Saab 9-3 Sportsedan, 2.0 Vector (2004). Själva dragkroken hittar jag många som säljer, men vet någon var man kan köpa en "orginal" sats för elen?

    Någon Universal tänker jag inte plugga i, utan behöver en av typen "Plug & Play", ex. denna:
    http://catalog.meca.se/ProductSheet....egoryType_ID=1

    Funkar den att "bara" plugga i eller vad menas med "Uppdatering av bilens mjukvara krävs i vissa fall"?

Liknande ämnen

  1. Svar: 100
    Senaste inlägg: 2023-07-14, 12:25
  2. El problem till dragkrok. SAAB kabelsats 9-3 2009
    Av lasselars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 19:42
  3. Aerovinge! standard eller kolfiber?
    Av Thomas08 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 13:58
  4. Koppling? Standard eller sinter? Hådrade tryckplatta? Vilken
    Av Tommy Henriksson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •