Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vilken turbo ska jag satsa på?? Vad behövs?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    12

    Vilken turbo ska jag satsa på?? Vad behövs?

    Jaha, nu har jag haft bilen i 4 dagar och nu verkar turbon har lagt av.
    Nej, jag har inte tokkört och ja vi var noga med att kolla vid köpet att det inte var blårök m.m.

    Nu är det iaf så att den blåryker och luktar bränd olja, först var det bara vid uppstart och eftersom vi skulle byta vevhuset ändå så gjorde vi det då vi tänkte att det kanske var därför + att vi kollade stift, lyfte ventilkåpan osv för att kika men nu ryker den oavsett om den är varm eller kall och när man gasar...
    Suck... Ingen bra start alls...
    Backventilen till vevhuset var för övrigt paj på bilen upptäckte vi vid bytet av vevhusventilationen, så denna byttes också.

    Så nu undrar jag vilken turbomodell som man bör satsa på för att få en hållbar bil för nu känns det som om vi snart har bytt allt.

    Det är iaf en SAAB 9-5 2,3t S 2001.

    Ska man dissa begagnatmarknaden helt när det gäller tubos?
    Tycker jag har läst lite överallt att det är vanligt att de ger upp vid 19 000 mil typ och de flesta turbos har ju gått typ där eller över...

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156

    Re: Vilken tubro ska jag satsa på??

    Det finns ett otal trådar om tidiga 9-5 motorer och turbosar och åtgärdsförslag. Jag rekommenderar dig att söka efter de (Men använd gärna Google när du söker med växeln "site:forum.saabturboclub.com" eftersom vår egen sökmotor inte funkar så bra).

    Men spontant så är ju T25 eller TD04 ett bättre val än GT17 även om det finns exempel där GT17 håller länge också. Man bör dock verkligen kolla igenom så att resten av motorn är schysst så att inte oljerör till och från turbon etc är igenkoxade för utan riktig oljeförsörjning genom turbon spelar det ingen roll vilken turbo man hänger dit ur hållbarhetssynpunkt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    12

    Re: Vilken tubro ska jag satsa på??

    1. Behövs det några andra delar för att sätta på en td04 på min-01:a?
    Eller är det bara till att sätta i den och sedan tuta och köra?

    2. Hur är det med mjukvaran? Kan den vara som den är och sedan, när man känner att man har lust, köpa en ny en ny ecu/databox från en aero för att få det komplett?

    Försökt läsa mig till en del men det är då svårt att få svar på allt man känner att man behöver, det är rörigt.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156

    Re: Vilken turbo ska jag satsa på?? Vad behövs?

    1. För en TD04 så behövs andra olje och vattenledningar eftersom anslutningarna sitter lite annorlunda mot för GT17. Brukar finnas konverteringssatser hos trimfirmorna men det man bör tänka på är att både TD04,an i sig och dessa konverteringssatser kostar en betydande slant extra mot för att bara byta till en GT17.

    2. Bilen funkar ändå men du har kanske inte perfekt karaktär på bilen eftersom TD04,an är större. Så visst behövs annan mjukvara men tills vidare funkar det antagligen utan problem.

    Jag kan tänka mig att det smidigaste är om du modifierar din box till rätt mjukvara istället för att ta en från en Aero. För att få in en Aero-box måste den ändå giftas in så det innebär i vilket fall som helst lite stök.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Vilken garageport ska jag satsa på?
    Av Niklas71 i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 19:14
  2. vilken baslåda ska man satsa på?
    Av trojlee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 12:51
  3. Vilken bilstereo skall man satsa på???
    Av jontebus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 17:02
  4. Vilken Saab ska man satsa på ?
    Av jurkko i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 12:24
  5. Vilken turbo skall man satsa på? 9000 2,3T -94
    Av GyZeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •