Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: SAAB 9-5 2.3T(Vector) Nordic trim 1Vit rök troligtTurbo ras?

  1. #1

    SAAB 9-5 2.3T(Vector) Nordic trim 1Vit rök troligtTurbo ras?

    God kväll!

    Jag har samma symptom som det står att läsa i denna tråd.
    viewtopic.php?f=3&t=313462

    Den längre versionen är att jag den 22/5(alltså i skrivande stund 5 dagar sedan) köpte en SAAB 9-5. Otroligt fräsch både i kaross, invändigt och gick mycket fint.
    Kollade av om det kom blå eller vit rök etc. hade en lång checklista.

    Var bortrest under helgen och kom hem söndag kväll, bestämde mig då för att ge mig ut och köra lite. Gasade väl på men ändå inte mer än max 5k varv. Gick hur fint som helst.
    Tyckte det lukta lite illa när jag stängde av bilen men såg ingen rök(mörkt) och jag hade ju ändå pressat den ganska hårt så reflekterade inte mer över det.


    Idag morse när jag skulle starta den kom ett vitt rökmoln ur den, enormt. Körde ändå iväg(trött), efter ca 1 km vände jag, inte för att bilen gick dåligt utan för att det kom så mycket rök vid gaspådrag(ingen turboeffekt alls vid gaspådrag).

    När jag öppnade motorhuven kom det lite vit rök från turbon och även efter en stund vit rök från oljelocket.
    Jag noterade även att jag ej hade någon kylarvätska kvar knappt i behållaren, men luktar ej illa där och fann heller inget vatten i oljan(kan vara två fel som ej hör ihop, och är osäker på om jag kollade vätskenivån vid köp, ganska uppgivet just nu).

    En god vän som är utbildad mekaniker(jobbar numera som webdesigner :P) kom förbi ikväll och vi startade den under ca 15 sekunder(fyllt på glykol), samma symptom men nu gick motorn riktigt dåligt på tomgång och vi stängde snabbt av den.


    Ett par frågor, tror ni precis som jag att det är enbart turbon eller har ni någon annan teori?

    Om man ändå ska byta turbo så funderar jag på td04, dock osäker på om det går ihop med Nordic Trimchippet som jag har i?
    Eller rekommenderar ni någon annan?

    Mvh Daniel


    P.S Ska tilläggas att det är en -02 som har gått 20000 mil, svensksåld.

  2. #2
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: SAAB 9-5 2.3T(Vector) Nordic trim 1Vit rök troligtTurbo

    Drar den kylarvatten så är det inte turbon. Snarare topplockspackningen.
    I just det fallet iaf.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Skärblacka
    Inlägg
    22

    SAAB 9-5 2.3T(Vector) Nordic trim 1Vit rök troligtTurbo ras?

    Köpte en Saab 9-5 aero för ett tag sen med trodde jag rasad turbo tänkte jag kör den hem då jag inte bodde så långt bort. Efter en bit så plinga varningen för lite kylarvätska sen stanna bilen. Fixade gem bilen till min verkstad o kollade inte ett glapp i turbon visade sig att kolv nr 4 hade gett upp ;-kr , hade tur inte en repa i cylindern bytte kolv och nu går boken klockrent

  4. #4

    Re: SAAB 9-5 2.3T(Vector) Nordic trim 1Vit rök troligtTurbo

    Gissningsvis billigare än att byta turbon förmodar jag?
    Har i vilket fall förberett mig på det värsta, hoppas på toppen eller turbon och att inget mer har gått sönder.

    Vore synd att behöva sälja en så fin bil som reservdelsbil.
    Kommer att uppdatera er hur det går så fort bilen har varit inne och blivit felsökt på verkstad.

    Mvh

  5. #5
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: SAAB 9-5 2.3T(Vector) Nordic trim 1Vit rök troligtTurbo

    Din kompis kan ju hjälpa dig efterdra toppen. Det kan man behöva göra en gång om det inte gjorts sen bilen var ny. Det är den absolut enklaste proceduren.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: SAAB 9-5 2.3T(Vector) Nordic trim 1Vit rök troligtTurbo

    Hej!
    Vart finns bilen?
    Finns gott om duktiga mekaniker på forumet som kanske kan hjälpa dig.
    MVH Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  7. #7

    Re: SAAB 9-5 2.3T(Vector) Nordic trim 1Vit rök troligtTurbo

    Var till verkstaden idag som jag lämnat in bilen på de senaste 5 åren. Alltid bra priser och är en bekants bekant som äger den.

    Han sa ordagrant "hoppas att det är turbon, för är det toppen som gått då kan man lika gärna försöka sälja den som reservdelsbil då det ej är värt att lägga ned dom pengarna. För man bör även byta kamkedjan i samband med lagning av toppen" och gav mig ett ca pris på upp till 20000 kr.

    Stämmer det han säger att man måste byta kamkedjan om toppen är skadad?


    Är boende i Karlskoga, så tar tacksamt emot all tänkbar hjälp jag kan få.

    Mvh Daniel

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: SAAB 9-5 2.3T(Vector) Nordic trim 1Vit rök troligtTurbo

    Nej, det måste man inte p.g.a toppen. Orsaken till att man säger så, är nog att kamkedjan ändå måste delvis av när man tar bort toppen så en del av jobbet på kamkedjebytet är ändå gjort. Då är det lika bra att göra hela jobbet och få en fräsch kamkedjedrivning också.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9

    Re: SAAB 9-5 2.3T(Vector) Nordic trim 1Vit rök troligtTurbo

    Jag förstår, han erbjöds sig ialf att göra en felsökning gratis så får svar inom ett par dagar vad det är för fel på den.

    Har jag otur kan jag ha blockets fräschaste 9-5a reservdelsbil till salu. :P

  10. #10

    Re: SAAB 9-5 2.3T(Vector) Nordic trim 1Vit rök troligtTurbo

    kolla blocket är mitt tips, du kan ju få tag i renoverade motorer för under 10k om det skulle vara så illa.

Liknande ämnen

  1. Okänt trim i bil, möjligtsvis nordic?
    Av cleon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 12:38
  2. Vilket trim ska jag köpa till en saab 9-3 sport vector 2.0??
    Av greed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 10:29
  3. Garanti med Nordic trim, vad gäller?
    Av Magnus Aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 21:20
  4. 60-100 på 23 sec nordic-trim
    Av 99 då 9-5 nu, båda svarta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 22:13
  5. Säljer Nordic trim till 9-3 SS??
    Av RCM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 17:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •