Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9000 A50 "spikar" vid gaspådrag

  1. #1

    Saab 9000 A50 "spikar" vid gaspådrag

    Hej!

    Efter mycket funderande vänder jag mig nu till er experter här på STCS.

    Det är såhär att jag har en 9000 A50 2.0T som enligt förra ägaren är ombyggd med allt möjligt, ska vara 2.3ans block, 4 bars BTR och lite annat "godis" på den. Jag vet som många andra att man ska inte lita på förre ägaren, så jag antar att bilen är så gott som original.

    Här kommer då mitt problem. Om jag sätter plattan i mattan på någon växel utom 5an, så spikar motorn. Jag kopplade in laddtrycksmätare för att få reda på vad bilen laddar, och de gånger jag lyckats få upp laddet så har den visat mellan 1.3 till 1.5. Dock så har jag märkt att laddet pendlar lite smått samt att det ibland skjuter iväg över 1.5, och då kommer spikningen. Hela bilen bara hackar till. Det jag gjort för att testa mig fram hittills är att jag har bytt bränslepump+filter, tändstift, har testat med annan tändkasset, och har även bytt magnetventil. Det enda andra symptomet jag och min mekaniker märkt av är att elfläkten funkar inte, trots fungerande relä och givare.

    Min fråga till er är, vad tror ni det kan bero på? Kan det vara boxen? Eller kan det vara wastegaten? Eller måhända mapsensorn? Jag vänder mig till er, och hoppas ni kan hjälpa mig. Tack på förhand!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Re: Saab 9000 A50 "spikar" vid gaspådrag

    Citat Ursprungligen postat av Tengan89
    Hej!

    Efter mycket funderande vänder jag mig nu till er experter här på STCS.

    Det är såhär att jag har en 9000 A50 2.0T som enligt förra ägaren är ombyggd med allt möjligt, ska vara 2.3ans block, 4 bars BTR och lite annat "godis" på den. Jag vet som många andra att man ska inte lita på förre ägaren, så jag antar att bilen är så gott som original.

    Här kommer då mitt problem. Om jag sätter plattan i mattan på någon växel utom 5an, så spikar motorn. Jag kopplade in laddtrycksmätare för att få reda på vad bilen laddar, och de gånger jag lyckats få upp laddet så har den visat mellan 1.3 till 1.5. Dock så har jag märkt att laddet pendlar lite smått samt att det ibland skjuter iväg över 1.5, och då kommer spikningen. Hela bilen bara hackar till. Det jag gjort för att testa mig fram hittills är att jag har bytt bränslepump+filter, tändstift, har testat med annan tändkasset, och har även bytt magnetventil. Det enda andra symptomet jag och min mekaniker märkt av är att elfläkten funkar inte, trots fungerande relä och givare.

    Min fråga till er är, vad tror ni det kan bero på? Kan det vara boxen? Eller kan det vara wastegaten? Eller måhända mapsensorn? Jag vänder mig till er, och hoppas ni kan hjälpa mig. Tack på förhand!

    Bilen spikar inte utan det är laddtrycksvakten som slår in. Den hoppar in för att skydda motorn vid 1,54bar. Ska man ladda över detta måste man sätta dit en 3 bars mapsensor

    Det som brukar ge skenande ladd är oftast Magnetventilen eller slangarna till denna. Då blir den som en pysventil vilket gör att den skenar iväg för mycket. Skulle även dubbelkolla GLT så detta är rätt på bilen. Koppla ur Magnetventilen och ge fullt på 3an och 4 an o se att den håller 0,4 bar hela vägen.

    Att den svajjar lite beror oftast på att fjädern i wastegaten blivit slapp och orkar inte hålla konstant laddtryck o då börjar det svajja.

    Ett tips är att byta ut t5 magnetventil emot t7. Kräver lite lödning i styrboxen och omprogrammering men man slipper alla problem man har med t5 + att t7 kostar 450kr emot t5 2500-3000kr

    Sitter det 3" avgassystem hela vägen på bilen? Sen undrar jag lite varför det skulle sitta en 4 bars BTR? Är det en originalturbo "t25" så behöver man inte höjja bränsletrycket för ett steg 3. Över steg 3 kommer inte t25 bli långlivad.

    Om den nu i övrigt är original, du har 3" hela vägen, t25 turbo m.m så skulle jag programmera om boxen och sätta dit en 3 bars BTR så du vet att programmet är rätt utformat och inget hemmasnickrat.

    Om jag minns rätt så är 2,0 och 2,3 samma block, Det som skiljer är vevaxeln, stakarna och kolvarna om jag minns rätt.

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644

    Re: Saab 9000 A50 "spikar" vid gaspådrag


    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4

    Re: Saab 9000 A50 "spikar" vid gaspådrag

    Hej, och tack för utförliga svaret!

    Testade idag att byta slangarna till magnetventilen, då dom var rätt dåliga. Men, problemet kvarstod. Har en mekaniker jag brukar åka till som arbetat med Saab hela sitt yrkesliv, som nu tror att det är boxen som är felet, han tror som ni att det är nån hemmamekad skit, så jag får helt enkelt punga ut och köpa mig en steg 3 box från maptun och en 3 bars BTR

Liknande ämnen

  1. Ng900 -97, Maptun steg 6, spikar från 0,3 bar "LÖST"
    Av 9-5xx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 21:37
  2. Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.
    Av Schwalan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 10:23
  3. Saab 9000 t16 -85 "hostade" vid gaspådrag?!
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 15:19
  4. Spikar og900t16 "FIXAT"....stäng tråd.
    Av dresen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 00:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •