Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tryckvakt og900 t16

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    Tryckvakt og900 t16

    Hej.

    Vill bara dubbel kolla så jag tänker rätt med tryckvakten som jag ska koppla ifrån åt polaren.

    Från insuget går slangen genom torpedväggen.
    Efter torpedväggen sitter en förgrening där ena grenen går till tryckmätaren "laddtrycksmätaren" i mätarhuset och den andra går till den nedre anslutningen på tryckvakten.
    Från tryckvaktens övre anslutning går en slang vidare till tryckgivaren.



    Då han nu har en graderad laddtrycksmätare, bränslechip+modad apc box, 9000 intercooler och 3" avgas så behöver jag bara ta vakumslangen från insuget och koppla den direkt till tryckgivaren då han inte använder orginal ladd mätaren?

    Och så måste jag bygla elkontakterna till Tryckvakten också?

    Mvh Mikael.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 461

    Re: Tryckvakt og900 t16

    Har du problem med att tryckvakten bryter? Justera i så fall in den stora skruven lite tills den inte bryter längre.

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849

    Re: Tryckvakt og900 t16

    Instämmer, onödigt att ta bort säkerhetsbiten helt...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    Re: Tryckvakt og900 t16

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Har du problem med att tryckvakten bryter? Justera i så fall in den stora skruven lite tills den inte bryter längre.
    Vi skruvade in skruven och provtryckte med tryckluft men märkte att det pyste om den så verkar som den läcker så därför verkade det enklare att plocka bort den, speciellt när funktionen är att stänga av bränslepumpen vilket kan skada mer än det hjälper när man kör!

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Instämmer, onödigt att ta bort säkerhetsbiten helt...
    Som sagt, den skadar ju mer än den hjälper uppe i fart när den bara bryter bränslepumpen så känns ju säkrare då att bara ha koll om laddtrycket skjuter iväg.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    Re: Tryckvakt og900 t16

    Så behöver jag bara ta vakumslangen från insuget och koppla den direkt till tryckgivaren för att koppla bort tryckvakten?

    Och så måste jag bygla elkontakterna till Tryckvakten också?

  6. #6
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Tryckvakt og900 t16

    Ja, så ska man göra. Normalt sett behöver man ju inta ta bort vakten men om den läcker förstår att du inte vill ha den sittande kvar.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    Re: Tryckvakt og900 t16

    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Ja, så ska man göra. Normalt sett behöver man ju inta ta bort vakten men om den läcker förstår att du inte vill ha den sittande kvar.
    Tackar då vet jag.

    Ja alltså som jag skrev så provade vi ju först att justera in skruven och blåsa med tryckluft så vi visste när den bröt, men den läckte ju en hel del så då känndes det ju mer värt att koppla förbi den än att leta upp en ny, då det inte varit lätt att hitta dom andra apc delarna till han utan att behöva betala bra med pengar.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Tryckvakt og900 t16

    Visst är det skönt med lite säkerhet - men jag har alltid rivit ur vakten på alla mina bilar, även 7000 mila cabben går utan vakt. Jag avskyr kort och gott när det bryter mitt i laddet när man knökar sig förbi en långtradare eller rejsar med nån spoling på E20. Som du redan konstaterat så måste kablarna byglas ihop permanent och slangarna sättas ihop utan vakten bara. Utan vakten så minskar man också risken för läckage när membranet i den spricker. Det pyser då luft och tjuvdrar, har hänt mig på minst en bil tidigare. Därför tar jag alltid bort den numera. Ett fungerande APC system styr ändå trycket, men absolut att motorn kan få skadliga tryck när det falerar. Men WTF, då får man ju renovera lite!
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    Re: Tryckvakt og900 t16

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Visst är det skönt med lite säkerhet - men jag har alltid rivit ur vakten på alla mina bilar, även 7000 mila cabben går utan vakt. Jag avskyr kort och gott när det bryter mitt i laddet när man knökar sig förbi en långtradare eller rejsar med nån spoling på E20. Som du redan konstaterat så måste kablarna byglas ihop permanent och slangarna sättas ihop utan vakten bara. Utan vakten så minskar man också risken för läckage när membranet i den spricker. Det pyser då luft och tjuvdrar, har hänt mig på minst en bil tidigare. Därför tar jag alltid bort den numera. Ett fungerande APC system styr ändå trycket, men absolut att motorn kan få skadliga tryck när det falerar. Men WTF, då får man ju renovera lite!

    Känns ju bra att veta att fler gör så, då är det säkert membranet som gett upp här också.
    Har byglat kablarna och dragit tryckslangen direkt till tryckgivaren nu så får vi se om det fungerar bättre i veckan.

    Tack för alla svaren.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •