Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Konstigt baslåda/stereoproblem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    39

    Konstigt baslåda/stereoproblem

    Hej.

    Jag har då en Saab 9-5 årsmodell 2001 med stora ljudpaketetet.
    Köpte en stereo från brl i Karlstad för cirka 3 veckor sedan. Allting fungerade superbra tills jag kopplade in slutsteg+baslåda.

    Här är problemet: baslådan spelar INTE. Slutsteget lyser grönt.
    Åker då till brl, de kopplar lite hit och dit. Provar en ny stereo - nu spelar BARA baslådan men men ingen av de 9 högtalarna i bilen spelar.

    Så kortfattat:
    Stereo 1 (Pioneer)
    Alla högtalare i bilen spelar, inte baslåda.

    Stereo 2 (Pioneer)
    Enbart baslåda spelar.

    Varför vänder jag mig till er?
    Han på brl sa att han skulle fundera på saken och höra av sig, detta har gått 2 veckor sedan. Jag hörde av mig ytterligare en gång förra veckan, han skulle fundera och höra av sig sa han då med. Känns helt ärligt som att han slutat fundera och bara skiter i mig som konsument.

    Senaste jag gjorde (nyss) var att prova en kompis stereo, även detta en pioneer - ENBART baslådan spelar. Ingen av högtalarna i bilen spelar. Hmm.

    Jag antar att vi kan utesluta att det är något fel på hur jag kopplat baslåda, slutsteg och att alla kablar är intakta eftersom baslådan kan spela. Men inte med min nuvarande stereo, och om jag byter stereo så spelar enbarat baslådan.. Hmm!

    Skulle uppskatta hjälp enormt. Jag är en novis inom billjud och detta är långt utöver min erfarenhet haha.

    Mvh

  2. #2
    Sugmotor Kalle93s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    13
    Medlem#
    8878

    Re: Konstigt baslåda/stereoproblem

    Tjenare!

    Det är alltså två olika pionner stereos? Första problemet att allt förutom baslådan spelar kanske bara e så att det finns en inställning i stereon ibland är lågnivå utgångarna inte "på" från början utan man måste aktivera dom och sedan ställa in signalen på utgången i stereon, beror lite på hur komplicerad stereon är. Andra felet med andra stereon kanske kan ha med den där förbaskade "balanserade" signalen originalstereon skickar som originalsteget vill ha, kopplade in ny stereo i min 9-5 -01 med as2 för att kunna köra baslåda men basen dunkade ju på direkt och allt funkade förutom att alla andra högtalare som drevs av originalsteget fick för "hög" nivå så allt började låta lite illa särskilt om man körde aux från telefonen typ körde man på hederlig cd lät det rätt fint, men som haft eftersom att signalen blev för "hög" så hade jag Max vol vid 1/3 av stereons Max vol.
    Ingen aning egentligen om det är någon skillnad på as2 å 3 med själva signalen från original stereon. Bara spekulerar lite ;p

    Mvh Kalle
    9-3 Aero -03
    Kika gärna in mitt ljudprojekt!

Liknande ämnen

  1. köpt ny bil 9-3 aero -10 stereoproblem
    Av Danne*Saab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 10:39
  2. Stereoproblem/Blinkande Lampor
    Av JonasB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 09:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •