Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp att identifiera diff och tips på förstärkning av låda!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    78

    Hjälp att identifiera diff och tips på förstärkning av låda!

    Hej!

    Ska försöka göra en lång historia kort.

    Köpte en förstärkt växellåda av en här på forumet för cirka ett år sedan, för en herrejösses massa pengar för en vanlig arbetare. Men skulle vara massa special gjort med lådan av Sellholm. Skulle även sitta deras diff i. Fick med viggen drivaxlar och allt som skulle behövas för att få dit den. Lät ju skit bra allting så köpte den och han lova att mejla en lista på exakt vad som var gjort med den för han hade inte allt i huvet.

    Tjata rätt mycket om att få den där listan när jag kommit hem men fick aldrig någon. Men fick i lådan i bilen och skulle äntlingen ut o får köra med bilen. Hade under samma vinter renoverat motorn och satt dit diverse trim. Hade också fått en "inkörnings mapp" från Maptun jag skulle köra med tills dom hade tid att mappa bilen. Kom dock inte långt förens det börja låta konstigt. Det visade sej att den vänstra drivaxeln var kapad vid låsringen till yttredrivknuten. Vilket ledde till att axeln krupit ur knuten på något vis. Så fick bli en ny yttredrivknut och en ny drivaxel, dock så växer inte viggen drivaxlar på träd så fick special beställa en från Fixit. Så fick inte ihop bilen förens vid midsommar ungefär.

    Men när jag väl fått ihop bilen och börjat köra med den så tyckte jag det lät en del från växellådan. Var en del vinande från växellådan. Men har aldrig kör med förstärkt växellåda och visste ju inte vad som var gjort med lådan så tänkte att det var kanske bara en "bieffekt" med förstärkt växellåda. Körde dock med bilen hela sommaren med inkörnings mappen för Maptun hade dåligt med tid att mappa den. Så tiden rann iväg så pass att det blev dags att ställa av bilen för året. Dock så gick ju bilen rätt bra med inkörnings programet så kunde inte hålla mej från att gasa lite då och då.

    Tillslut så fick jag tid för mappning i början på Maj i år. Hade modifierat lite till under vintern så ville ju se att allt satt klokt och så innan det var dags att in finna sej hos Maptun i Örebro. Men en vecka innan det var dags så körde jag ut från en korsning, la i 2an och gasa på lite, då sa det pang och växellåds raset var ett faktum. Så blev att panik byta växellådan till min original låda och åkte även på att sätta dit en viggen koppling som jag hade liggande. För hade brustit ur ett stycke ur sprängkåpan på insidan så den kopplingen jag hade (SPEC/Maptun Steg 2+) hade fått en hel del olja på sej.

    Men fick tillslut bilen mappad ändå och är klart nöjd ändå. Sluta på cirka 380 hk och 490 nm.

    När jag kom hem igen så sprätta jag isär lådan för att se vad som hänt. Och det visade sej att det knappt fanns några kuggar kvar på varken pinjong eller krondrevet.

    Nu har det dock känts som att jag lyckades köpa grisen i säcken vad det gäller växellådan. Så är ju även osäker på om det verkligen är en Sellholm diff. Och Sellholm svarar aldrig på mejl så tänkte om det fanns någon här som har koll. Här under så kommer några bilder på lådan samt diffen.

    Hoppas någon kan se det på en bild. Finns inga märkningar alls på diffen vad jag kan hitta.














    Hade ingen bra avdragare till att få av det en lagret, därför sitter det kvar .

    Sen undrar jag vad folk kör med för lådor och hur bra dom håller?

    Tänkte nämligen om det är värt att satsa på en förstärkt låda med klok diff eller är det bättre att lägga ut mer pengar än vad bilen är värd på en snedskuren drevsats?

    Kör mest gata, men även endel bana och ett o annat streetrace. Så den ska ju tåla en del stryk ändå. Men har ju inte hiskeligt med effekt eller vridmoment.

    Bilen är en Saab Og9-3 2.0T -99

    Mvh
    Simon
    SAAB 9-3 2.0T Sport -99 http://www.garaget.org/?car=96100

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: Hjälp att identifiera diff och tips på förstärkning av l

    Ser ut som en sellholm!

    Mvh/Roberth

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    78

    Re: Hjälp att identifiera diff och tips på förstärkning av l

    Okej . Då kanske det inte var HELT bortkastade pengar iallafall.

    Men Sellholm har inga märkningar på sina diffar vad du kan minnas häller?

    Mvh
    Simon
    SAAB 9-3 2.0T Sport -99 http://www.garaget.org/?car=96100

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: Hjälp att identifiera diff och tips på förstärkning av l

    Nej fan dom är dyra nya å reservdelar finns för inte allt för mkt pengar till dem med.

    Finns inga märkningar vad jag sett på mina två iaf.

    Mvh/Roberth

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    78

    Sv: Hjälp att identifiera diff och tips på förstärkning av l

    Okej. Bör man skicka diffen på översyn hos Sellholm innan man använder den igen?
    Tänkte så att det inte kommit in några spån eller liknande sedan växellådsraset.

    Kan man köra med förstärkt låda eller är det bättre att satsa på en drevsats med en gång?

    Mvh
    Simon

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    SAAB 9-3 2.0T Sport -99 http://www.garaget.org/?car=96100

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: Hjälp att identifiera diff och tips på förstärkning av l

    Bara plocka isär den det gjorde jag men de var inge dynga i den.

    De beror nog på vad du tänker på för effekt..

    Funkar ju bra med std drevsats många gånger om man är snäll med vridet osv på låga varv.

    Mvh/Roberth

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    78

    Sv: Hjälp att identifiera diff och tips på förstärkning av l

    Okej. Skulle nog vilja ha den i ett snällare läge med. Ska tydligen stå i mellersta nu sa han som jag köpte lådan av. Den va ju en aning besvärlig i korsningar tyckte jag.
    Kanske smidigare o sälja denna o satsa på en quaife istället?

    Jag har 375 hk och 490 nm. Så är ingen monster effekt men tillräckligt för att det ska vara roligt o gasa . Effekt kurvorna finns på min garaget sida i signaturen.

    Bilen lär ju mest gå gata, men även en del bana och kanske ett o annat streetrace. Och man vill ju inte känna som det känns nu att det ska rasa så fort man trampar på. För då är det ju inte så roligt att gasa.

    Mvh
    Simon

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    SAAB 9-3 2.0T Sport -99 http://www.garaget.org/?car=96100

Liknande ämnen

  1. Diff 6 vxl låda 9-3 ss
    Av Wigge_R i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-27, 21:20
  2. Montera Diff 9000 låda
    Av nallets i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 17:18
  3. Förstärkt låda eller diff?
    Av Nordenstrom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 11:32
  4. Montera diff i og 900-låda ?????
    Av SAAB-TOK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 18:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •