Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-5 aero dåligt med drag....

  1. #1

    Saab 9-5 aero dåligt med drag....

    Hej

    Jag har en lite fundering angående min ny inköpta 9-5 -02a, det är aero och har automatlåda.
    Detta är min första automatlåda jag kör samt min första 9-5a, jag tycker det är väldigt dåligt drag i bilen och undrar hur mycket den ska ha i Max laddtryck och hur mycke effekt sväljer en automatlåda egentligen?

    Mvh isack
    Thinking outside the box

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Saab 9-5 aero dåligt med drag....

    Turbonålen ska minst gå till mellan gult/rött. Min går aldrig in i rött men jag vet inte om alla vaccumslangar är tiptop heller

    Med 1700 kg och 230hk (i mitt fall, 01:a) är det ingen raket, men det går att köra om M.m. Jag tycker det är helt ok. i S-läget. Lätt att trimma är det ju också

    Men min bild är att A-lådan med sitt lägre vrid känns lite slöare än manuella vid vanlig körning. Med S-läget är automaten rapp. Skulle aldrig välja manuell igen till den bilen.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  3. #3

    Re: Saab 9-5 aero dåligt med drag....

    Citat Ursprungligen postat av claatu
    Turbonålen ska minst gå till mellan gult/rött. Min går aldrig in i rött men jag vet inte om alla vaccumslangar är tiptop heller

    Med 1700 kg och 230hk (i mitt fall, 01:a) är det ingen raket, men det går att köra om M.m. Jag tycker det är helt ok. i S-läget. Lätt att trimma är det ju också

    Men min bild är att A-lådan med sitt lägre vrid känns lite slöare än manuella vid vanlig körning. Med S-läget är automaten rapp. Skulle aldrig välja manuell igen till den bilen.
    Vet inte om det är skillnad på 230hästarn och 250hästarn. Men dom tre 250hkare jag har kört har gått in tillräckligt på de röda för att man ska kunna skymta rött på vänster sida om nålen. När backventilerna läckte på ena och en brusten vakumslang på den andra så gick nålen bara till mellan gult och rött. Då kändes bilarna som du säger "det går att köra om" men det var en jäkla skillnad mot när slangar/ventil byttes.

  4. #4

    Re: Saab 9-5 aero dåligt med drag....

    Va ute o provkörde i S läget på A-lådan. Turbo mätaren svajar till upp på gränsen till de röda men sen lägger sig stabilt på mitten av det gula, är detta grundladd jag kör runt på? varför gör jag de isf?

    Mvh isack
    Thinking outside the box

  5. #5

    Re: Saab 9-5 aero dåligt med drag....

    Ja då har jag konstaterat felet... Det va dom där jevvra blå backventilerna. Så om det än någon som sitter o trycker på en så köper jag den gärna

    Mvh isack
    Thinking outside the box

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435

    Re: Saab 9-5 aero dåligt med drag....

    Rekommenderar denna lösning istället http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=260317
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av therm Visa inlägg
    Rekommenderar denna lösning istället http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=260317
    Länken funkar inte?
    9-5 aero -02 kombi

  8. #8

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Denna tråd handlar om dessa blå backventilerna och bl.a. lösning med billigare VAG ventiler

    http://forum.saabturboclub.com/showt...drig+g%C3%A5tt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Dåligt drag i chippad 9-3 ?
    Av Sonerix5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 16:19
  2. saab med dåligt drag i .......
    Av jonker70 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 13:20
  3. Dåligt drag i saab 900 T8
    Av phoenix__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 18:08
  4. Dåligt drag i 9-3SC V6?
    Av simmar´n i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 13:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •