Visa resultat för omröstning: Ska motorrummet vara nytvättat vid begagnatköp?

Antal röster
23. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja!

    10 43,48%
  • Nej!

    13 56,52%
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tvättad eller inte?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Tvättad eller inte?

    Jag och brorsan har en diskussion kring huruvida man vill att motorrummet ska vara alldeles nytvättat när man åker och tittar på en begagnad bil. Jag hävdar att man vill ha ett otvättat motorrum för att se eventuella läckor och liknande problem. Brorsan tycker att det signalerar lathet/slarv från ägaren. Vad tycker ni?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tvättad eller inte?

    Bägge har rätt och därmed hävdar jag att det kvittar om det är tvättat eller inte.

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Tvättad eller inte?

    Tvättat lagom ofta är väl bra

    Då ser man att ägaren har brytt sig lite och man ser om det läcker några större mängder. Alltså kanske inte precis nytvättat när man kommer, men tvättat för nån månad sen kanske och kört sen dess typ.

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: Tvättad eller inte?

    Det finns olika grader även i helvetet.

    Ett motorrum där musse och hans vänner byggt bo, eller där det ser ut som Tyskland 1945 signalerar väl allmänt dålig skötsel. Men en motor som knappt ens har torkat efter motortvätten skulle iaf jag bli lite fundersam på. Läckande ventilkåpa, topplockspackning m.m är ju saker som jag vill se om de finns på bilen jag tittar på

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #5

    Re: Tvättad eller inte?

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Det finns olika grader även i helvetet.

    Ett motorrum där musse och hans vänner byggt bo, eller där det ser ut som Tyskland 1945 signalerar väl allmänt dålig skötsel. Men en motor som knappt ens har torkat efter motortvätten skulle iaf jag bli lite fundersam på. Läckande ventilkåpa, topplockspackning m.m är ju saker som jag vill se om de finns på bilen jag tittar på
    Som ägare till ett(vad jag förmodar...) "Tyskland 1945" känner jag pilskottets effekter träffa mig djupt
    Är bilen dåligt skött? NEJ! men tillfredställelsen när jag kör ifrån div. löst folk med min kära 9-3sc och därefter öppnar huven för att bevisa att den härninga kan aldrig vara trimmad gör motortvätt, A: helt onödig! B: rent farlig! C:konvulsionerna hos min antagonist i åsynen av mitt vidriga motorrum Youtube-vänliga...

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: Tvättad eller inte?

    Citat Ursprungligen postat av Köromdå!
    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Det finns olika grader även i helvetet.

    Ett motorrum där musse och hans vänner byggt bo, eller där det ser ut som Tyskland 1945 signalerar väl allmänt dålig skötsel. Men en motor som knappt ens har torkat efter motortvätten skulle iaf jag bli lite fundersam på. Läckande ventilkåpa, topplockspackning m.m är ju saker som jag vill se om de finns på bilen jag tittar på
    Som ägare till ett(vad jag förmodar...) "Tyskland 1945" känner jag pilskottets effekter träffa mig djupt
    Är bilen dåligt skött? NEJ! men tillfredställelsen när jag kör ifrån div. löst folk med min kära 9-3sc och därefter öppnar huven för att bevisa att den härninga kan aldrig vara trimmad gör motortvätt, A: helt onödig! B: rent farlig! C:konvulsionerna hos min antagonist i åsynen av mitt vidriga motorrum Youtube-vänliga...
    jag förstår inte riktigt var du vill komma, men jag tolkar det som att du inte har full puts under huven, men gott om pulver.

    As I said, det finns grader även i helvetet. Ett motorrum fullt av gammal kladd efter en kylare som kaskadspytt glykol, oljekladd sedan ägaren varje oljebyte missar 2 dl olja...och på detta en 20 års vägdamm ackumulerat överallt tillsammans med lika mycket löv och annat mög....ett sådant ger iaf mig dåliga vibbar ang skötsel, och det blir även svårt att urskilja läckage och varifrån det läcker.

    Ett skitigt motorrum är ju som sagt inga konstigheter, men en motortvätt iaf var tredje eller var fjärde år kanske inte skadar?


    Men som sagt, en precis nyspolat motorrum kan ju tyda på vissa läckage....är ju exakt det man gör när man har oljeläckage och vill igenom besiktning.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Re: Tvättad eller inte?

    Jag brukar alltid tvätta ovansidan på mina bilar så det ser någorlunda trevligt ut när man öppnar huven. Skulle där emot aldrig orka tvätta bort lite ingrodd olja på blocket eller om de nu skulle läcka vid ventilkåpan. Speciellt inte vid en ev försäljning. Nu är jag väldigt ärlig när jag säljer en bil ifs men skulle inte dölja ett fel då jag själv inte skulle vilja bli utsatt för detta.

    Jag skulle inte köpa en bil med nytvättat motorutrymme. Där emot ser man att personen tvättat av ovansidan för o kunna öppna huven utan att skämmas men ändå låda nedre delen av motorn vara oren skulle jag nog kunna köpa bilen o få känsla av att han ändå tagit hand om bilen.

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: Tvättad eller inte?

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Jag brukar alltid tvätta ovansidan på mina bilar så det ser någorlunda trevligt ut när man öppnar huven. Skulle där emot aldrig orka tvätta bort lite ingrodd olja på blocket eller om de nu skulle läcka vid ventilkåpan. Speciellt inte vid en ev försäljning. Nu är jag väldigt ärlig när jag säljer en bil ifs men skulle inte dölja ett fel då jag själv inte skulle vilja bli utsatt för detta.

    Jag skulle inte köpa en bil med nytvättat motorutrymme. Där emot ser man att personen tvättat av ovansidan för o kunna öppna huven utan att skämmas men ändå låda nedre delen av motorn vara oren skulle jag nog kunna köpa bilen o få känsla av att han ändå tagit hand om bilen.


    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Få bilen tvättad för $10000..
    Av T16_AeRo i forum Tidsfördriv
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 23:27
  2. moms eller inte? bra eller dåligt?
    Av lillen 761 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 23:48
  3. Org eller inte? OG900 turbo Lyx
    Av M.Persson86 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 14:18
  4. Kvällsbild på vagnen,tvättad o polerad
    Av Poppa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 19:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •