Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Huvudservice / mellanservice

  1. #1

    Huvudservice / mellanservice

    Efter min förra mellanservice (9:3 Aero 200 indikerades det att nästa service är en huvudservice. Nu har det gått 10 månader och nu står det istället att nästa är en mellanservicedet.

    Kan detta ändra sig över tiden ?? Bilen har gått 5200mil och det är bara gjort mellanservicear på den, dvs ingen huvudservice.

    Vad har ni för tips o råd ?

    Bästa hälsningar Kalle

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    115

    Re: Huvudservice / mellanservice

    Precis samma sak för mig! Jag är helt säker på att det stod huvudservice efter utförd mellanservice men nu står det mellanservice.

    Servicehistorik från mitt huvud:
    - Huvudservice januari 2012 (ca 8.500 mil)
    - Mellanservice september 2012 (ca 10.000)

    Har typ 15% kvar till mellanservice (mätaren står på ca 11.300).

    Dessutom är det ju det här nya med 3D-service, inte riktigt förstått vad som motsvarar mellan/huvudservice? http://www.saabparts.com/sv-se/sweden/p ... e/options/
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156

    Re: Huvudservice / mellanservice

    Vet inte om det svarar på era frågor men tidigare har det varit så att "huvudservice" är vid var 3000;e mil där man byter olja + filter men där man också gör en genomgång av bilen med mönsterdjup på däck, kollar och fyller andra vätskor, kollar och byter lampor, kontroll av funktioner etc görs. Att oljebyte görs vid var 3000,e mil är ett absolut minimikrav.

    Sedan rekommenderas det också att man utöver huvudservicen gör en mellanservice vid var 1500,e mil där bara olja och oljefilter byts. Kör man med E85 är denna "mellanservice" också ett krav och inte bara en rekommendation. (E85 är aggressivare mot oljan än bensin).

    Utöver dessa miltal finns också en servicepunkt att bilen ska servas en gång om år +/- 3 månader. (Alltså en gång om år även om det är så att man ändå inte kommer upp i de där 1500/3000 milen, vilket som nu händer först).

    Vid några intervall är det en större service där också andra punkter ska bytas. Det kan t ex vara multiremmen/Poly-v-remmen/fläktremmen, ja, vad man nu väljer att kalla den samt remspännare, kupéfilter, bränslefilter och lite såna grejor som ska bytas. Den första stora servicen brukar vara någonstans runt 9000-13000 mil beroende på bilmodell.

    Hur man översätter detta till "3D" systemet vet jag inte men om jag får ge mig på en vild gissning så innebär "3D" mellanservice (olja+filter) "3DX" är huvudservice (olja+filter+genomgång av bilen) och "3DXL" är storservice (olja+filter+genomgång och byte av de punkter som ska bytas vid det miltalet, t ex diverse filter, remmar och grejor.)

    Hur det påverkar era bilar och varför de säger att det är mellanservice eller inte vet jag inte (kan det ha gått ett år även om ni inte har kommit upp i milen och därför bör göra en årlig service??) men vad jag vet är att man inte ska lita blint på vad bilen säger åt en utan också hålla koll i serviceboken när förra servicen var och när nästa ska göras. SID,en är ett hjälpmedel men inget som gör att man kan släppa all koll själv. Verkstaden kan glömma att nolla serviceindikatorn eller också så kan man råka nolla den själv av ren klåfingrighet vilket ju då kommer att göra att bilen talar om nästa servicepunkt fel. Därför är det klokt att kika i serviceboken och helt enkelt räkna ut med addition att vid "xxxx/x mil eller xx datum" är det dags för nästa service.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4

    Re: Huvudservice / mellanservice

    Stort tack KONGO för ett utförligt svar / Kalle

Liknande ämnen

  1. Mellanservice och huvudservice??!
    Av d_st02 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 22:43
  2. mellanservice
    Av 90002.3power i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 23:00
  3. Mellan samt huvudservice
    Av swastikaeyes i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 16:14
  4. Mellanservice? (9-3 LTT 00)
    Av Victor i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-28, 13:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •