Milkostnad?
Milkostnad?
Lär syfta på inköpet contra antal mil innan det är dax för ett nytt.
Personligen byter jag batterier väldigt sällan.
En gång per bil under ägandet skulle jag tro.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jo troligtvis är det lokalt inköp vs. inköp med längre leveranssträcka. Men om man tror att det är bättre för miljön att göra ett lokalt Biltema inköp, så får vi nog upplysa om att batterierna hos Biltema inte produceras lokalt i butiken. Transporterna kommer göras oavsett.
Batterier levererade! Snabbt jobbat av ups!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Det kändes självklarare när jag skrev det. Men inget miljötänk, bara vanliga ekonomitänket. OK köpa dyrt om det håller längre om man prioriterar totalkostnaden. Förtydligar, jag menade: Milkostnad=Inköpskostnad/(antal mil under livslängden)
Jäpp!
Och byter man bara en gång är ju billigast = Bäst. rent ekonomiskt.
Normalt brukar det ta 2-3 dagar från Tyskland, tycker jag. Det blir säkert bra detta!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det batteriet dog 2020-09-22. Det höll således 4,5 år + 11 dagar. Det stödladdades några gånger varje vinter med CTEK MXS 5.0.
Nu har jag kontrollerat att bilen laddar som den ska och att strömförbrukningen går ner till 0A (0.00A avläst med en bra tångamperemeter) ca 20 minuter efter avstängning.
Inget att skylla på förutom kvalitén på det dyra batteriet således. Det är kortis i en cell, efter försök till rekonditionering med CTEK och några timmars vila så mäter det 10.7V obelastat.
Tur i oturen var att batteriet lade av på parkeringen vid Västberga köpcentrum. På andra sidan gatan ligger en stor OK mack. Det blev ett 80Ah OK batteri för 1899kr den här gången.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Då hade det ju inte hjälpt med Biltemas 4års garanti.
Tudor skriver att genomsnittlig livslängd är ca 5år. Så det är ju ändå inom marginalerna ur det perspektivet, om än on the low side ,men någon ska ju hamna där.
Vad för typ av användning? Långa stillestånd, mycket kortkörning med många starter, varit allt för urladdat? Det kan gå snabbt åt fel håll om man alltid ligger på låg laddningsgrad.
Jobbresor 2 * 26 km per dag oftast 4 dagar per vecka. Sparsamt med långresor. Sparsamt med korta körningar. Aldrig djupurladdat. Som många redan har konstaterat så är Biltema ett starkt alternativ. Jag har varit nöjd med batterier från Biltema, OK, Tudor och Saab original men 4,5 år känns i underkant för ett "premiumbatteri".
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Använder Bosch S5 008 (77 Ah, 780 CCA) i båda bilarna sedan 2018. Hittills inga problem trots kalla vintrar. Före det: OK-batteri som funkade i c:a 5 år.
9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
9-5 Aero 2009 Kombi
Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987
Uppdatering vad gäller batterierna: Bosch-batteriet orkade inte när kylan slog till (-33°), så livslängden på det batteriet blev 5,5 år i kombin. Sedanens batteri klarade sig bara i tre år fram till 2021, men det batteriet hade jag troligen pinat livet ur när jag drog ur det helt vid arbete på tändningslåset... Nu sitter det Exide EA770 i båda bilarna.
9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
9-5 Aero 2009 Kombi
Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987