Instämmer att mitsubishi startmotorerna låter mer trötta men dom verkar fungera.
Jag har bytt 3ggr på 9-5:an
Första gången p.g.a stor pryl på fruns nyckel som gjorde att startmotorn låg på hela tiden.
Andra gången p.g.a bytte den tidigare på garanti
3:e gången på grund av tändningslås som inte fjädrade tillbaka m.a.o samma symtom som då nyckeln fastnat i startläge, frun körde.
Ja, trots att startmotorn LÅTER som att en knappt orkar runt så har den aldrig failat, inte ens i -20 grader.. men det stör mej att den låter så seg, det är ju en enorm skillnad mellan silversaaben (1999) där det är en jäkla fart på startmotorn, precis som på nästan alla andra bilar.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Man får ju inte samma humm och förvarning om att batteriet börjar tröttna misstänker jag... Men precis som du säger så fungerar de ju, inte helt oväntat då det är japanskt
Jo, det är väl lite typiskt japanskt.
typ:
Japansk bil: OJ vilken sladdrig blinkersspak, den lär inte hålla många mil.. sen 30000 mil senare så funkar den fortfarande.
Tysk bil: Oj vilken bra känsla i blinkersspaken, vilken kvalitet! den lär ju hålla många mil! ..sen 5000 mil senare är den trasig..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Eller som Alexandre Dumas den yngre sa: Alla generaliseringar är farliga, även den här.
Och för att vara lite On Topic (dvs inte OT) också, jag har mestadels bara köpt Saab/GM originalbatterier genom åren. Senaste inköpta batteri är dock ett Bosch 20-S5013. "Litet nätt" batteri på 100 Ah och 22 kg som gör vad det ska. Passade på att köpa det en helg då mekonomen hade en av sina "bara denna rabatten idag"-rabatter på 15%. Beställde på nätet, hämtade i butik.
S5013-Bosch.jpg
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Back OnT! Vilken bil har du det i?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Var har du det i för bil? LxBxH: 353x175x190 mm, 100Ah, 830CCA.
Funderar på Varta e44 77Ah. Men blev intresserad av miohs kommentar om Bosch batteriet.
BioPowered Saab 9-5
400 Hk /490 Nm
1490mg/c 2008
Ska jag svara så blir det ju OT igen. Motorn i bilen som startas med det batteriet är nämligen en V12 på 6 liter. Batteriet sitter under baksätet på en AM DB9.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Det ryms ett 100Ah batteri i 9-5:an men man måste kapa bort bort material på batterihyllan som sitter i botten.
Hej!
Behöver nog köpa ett nytt batteri till min 9-5 aero 06. Natten mellan förra söndagen och måndagen hörde vi att den började larma. vet ej hur länge den larmat men batteriet var helt dött. Satte min ctek 7.0 på recoverymode och laddade batteriet. Efter ca 1 dag var det fyllt. Jag körde 7 mil med bilen, sedan har den stått. Så idag var batteriet helt urladdat inte något ljus och när jag startade så började dvs relä att knattra men ingen start inte ens ett försök. Jag ber innerligt att det inte är tjyvströmmar. Batteriet är nog en ca 7år.
Har ni tips på något bra och inbte snordyrt batteri. Bilen ska ställas av och inte användas på vintern utan bara på sommaren. batteriet kommer naturligtvis förvaras inne under vintern urkopplat ur bilen.
V70 D5 AWD snål och stark
9-3 1.9TID Vector SportCombi
9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2
https://basba.de/catalog/product/vie...batterien.html
Exide-batterier säljs under varunamnet Tudor i norden, men kostar det dubbla här.
Biltemas silver
Denna sitter i min:
1.jpg
Om du vet med dig att du vill köra strömkrävande utrustning på batteri utan motorn igång så överväg ett större. Om du vet med dig att bilen då och då kommer att stå mer än två veckor mellan användandet, överväg AGM-batteri, Biltemas 70 Ah ska passa.
Senast redigerat av Långmilare den 2020-10-03 klockan 01:40. Anledning: Uppdaterad pga. gammal länk
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Batterimåttet som og9-5 oftast har är (L x B x H) 278 x 175 x 190 mm.
Tänk på att ett bly-syra batteri självurladdar. Så det är sällan bra att låta det stå utan underhållsladdning över en längre period.
Batteriet har gett upp så det är dags för byte.
Läser i Saabs instruktionsbok att nytt batteri skall överensstämma med DIN 53735 MFI 230/2.16. specifikation.
Är det någon som kan uttyda denna specifikationen, hittar ej spec i t.ex. biltemas tekniska produktionsblad till deras silverbatteri, eller hos Tudor m.fl.
Instruktionsboken tyder även att batteriet endast får vara 60 Ah alt. 70 Ah. Det satt ett 62 Ah i min från förra ägaren. Räcker 60 Ah vid normal körning landsväg/trafikkörning med laddning av USB-uttag i bilen?
Det lutar åt att köpa ett från Tudor, då jag har dem på jobbet.
Rekommendationer mottages.
Saab 9-5 http://www.garaget.org/to0b