Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Uppdate: Så här byts inre styrstag SAAB 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Uppdate: Så här byts inre styrstag SAAB 9000

    Hej!
    Skulle göra hjulinställning idag men verkstaden avbröt pga glapp inre styrled hö, tacksam för påpekandet och att jag slapp betala för försöket. Övriga leder o bussningarna är bytta så lika bra att göra detta.

    Har aldrig bytt någon inre styled..
    Hur går bytet till på en Saab 9000?
    Behövs någon form av specialverktyg?

    Försökt söka men dåligt med info om det INRE staget, yttre är ju redan avklarat.

    MVH.
    Erik
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Hur byta inre styrstag (saab 9000)

    Följer upp min egen tråd här med en kort arbetsbeskrivning:

    1. Hissa upp bilen och stötta på pallbockar, bort med båda framhjulen
    2. Lossa muttern på inre styrstaget så den yttre styrleden kan gå fritt senare (18 nyckel har jag för mig)
    3. Lossa yttre styrleden från sitt hål i spindeln efter att ha demonterat den undre muttern, rekommenderar detta verktyg från biltema för 69.90:-
    4. Snurra av den yttre leden, kom ihåg att räkna (och notera!) antal varv du snurrar annars blir hjulinställningen helt galen. (Jag gjorde bytet inför just en hjulinställning)
    5. Lossa clips på styrväxeldamasken, det yttre är ett klämclips som går att återanvända, det inre är ett spännband som du klipper bort.
    6. Dra ut damasken över styrstaget, lättare om du skruvar bort den stora låsmuttern förstås
    7. Nu sitter en liten låsbricka i plast över själva "muttern" på styrväxeln, peta loss brickan inåt, mot styrväxeln så den ploppar loss
    8. Med ett riktigt verktyg lossar du lätt staget, jag köpte detta på skruvat för 345:-
    9. Med hjälp av verktyget skruvar du dit det nya staget, se till att det går i bott. Tryck tillbaka plastbrickan (tror den låser på något vis? Eller skyddar växeln?)
    10. Trä på damasken igen om den ser OK ut, jag köpte ny damask för att ha allt fräscht. Se till att du får luftningsröret på styrväxeln in i det lilla hål som finns i damaskens ytterkant, detta för att inte blåsa upp damaskerna som ballonger när de komprimeras i svängarna. Min nya damask kom med buntband, det verkar sitta kvar fint än så länge.
    11. Skruva tillbaka (eller sätt dit en ny om du likväl gör jobbet!) den yttre styrleden, här ska du ha dina räknade varv! Lås med muttern på inre styrstaget när du är nöjd.
    12. Tryck i den yttre tappen i sitt hål på spindeln, tappen är konisk så om man inte håller lite tryck på den när man skruvar på muttern så kommer den bara att rotera.
    13. Gör likadant på andra sidan, det kommer gå mycket fortare nu när du vet hur man gör! OBS! Damasker skiljer från höger - vänster sida, håll ordning på sakerna.
    14. Sätt tillbaka hjulen, släpp ner bilen och ta en provtur. Därefter - belöningsöl!

    Tid: Hade ingen koll på klockan men under en timme var det allt. Det är som vanligt att fram- och undanplockning av verktyg etc nästan tar mest tid.
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

Liknande ämnen

  1. Powerflex på kort V-låda ?saab 9000 (finns bild.) Uppdate!
    Av George i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 22:27
  2. inre drivknut o inre drivaxel saab 9-5
    Av jocke186 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 23:18
  3. Problem med inre styrstag vid framvagns inställning (OG 93)
    Av tkiuru i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 22:40
  4. AC-konvertering 9000, vad byts ?
    Av SaabAero i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •