Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Dekk dimensjoner og Saab 9-3 SS

  1. #1

    Dekk dimensjoner og Saab 9-3 SS

    Jeg driver å titter litt på nye dekk til min 9-3 SS(2003).

    Jeg kjører 17" nå med 7" bred felg og da er det maks med 225/45-17.

    Det jeg har LYST til å bruke er 255/35-18 som har like stor rulleomkrets (0.2% forskjell).
    Men da må jeg har 8.5" bred felg. Ikke at det er noe problem å få tak i, men det koster jo litt og jeg vil være sikker på at det funker med tanke på geometri og plkass i hjulbunnen.

    Noen som har noen info, tanker og ideér rundt dette?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 497
    Medlem#
    6973

    Re: Dekk dimensjoner og Saab 9-3 SS

    255 är brett. Tror knappt folk kör bredare än 235 normalt.

    8,5" fälg är däremot rätt vanligt. Då ihop med 235 däck.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Dekk dimensjoner og Saab 9-3 SS

    255 blir spårigt på vilken bil som helst, även om ng9-3 inte är jättekänlig för det. Inte som og9-3.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4

    Re: Dekk dimensjoner og Saab 9-3 SS

    Vet det er bredt. Om det blir litt sporing går fint. Jeg tenker bare på grepet på bilen. Vet det er en del som kjører med 245 uten noen særlige problemer, men da sikkert på en 8" bred felg.

    Problemet nå er jo at bilen spinner veldig lett siden det er mye effekt og ikke nok grep med gate(gode)dekk og 225 bredde.

  5. #5

    Re: Dekk dimensjoner og Saab 9-3 SS

    Akkurat att jej vet vad det är för en bil no...(ursäkta den hemgjorda norskan.... )
    Kan den stå i Norrköping eller?
    Och om det är den så behöver du max yta för att få grepp. Som allt annat är däckstorlek en trade-off mellan körbarhet och och grepp. Vi kollar på skillnaderna, 255. bredd(det där med storlek på fälgen är liasom ointressant...) mot 225. bredd. Alltså en skillnad på 13.3%. Greppytan förbättras alltså från en handflata mot en marginellt större handflata. Vi måste alltså förbättra fästet! Hur göra? Lägre lufttryck är en skaplig början. Få värme på däcket snabbare, kanske kapa mönster osså? Äh, vad f-n...på med slicks då? Och få noll körbarhet i alla väder och lägen. Bästa kompromissen i mitt tycke, R-däck och i samma dimension som du nu har. Varför? Jo, 18-tum i all ära, men du kommer att försämra acceleration, toppfart och bilen blir spårkänsligare mot...f-n vet
    Toyo r888, Yokohama, Pirelli är alla tillverkare av schyssta R-däck och en viktigare faktor, 225-or(r) är snabbar än 255-or(sport) enligt denna länken http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp
    Mina två ören...

  6. #6

    Re: Dekk dimensjoner og Saab 9-3 SS

    Det var det som var planen
    Blir vel R888 og kjøre litt forsiktig når det regner.. men ja, bilen står i Norrköpping
    og jeg sparer masse penger, ville bare vite om det er noen som hadde prøvd noe liknende tidligere. MEN.. 13% bedre er 13% bedre

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Re: Dekk dimensjoner og Saab 9-3 SS

    Måste du ju ha duktigt med pulver för att inte greppa med 235 eller 245/40 R18. Har haft två Opel Vectra OPC:er med 255 resp 280hk och 355nm i vrid.

    Aldrig några problem med att det släppta iaf jag inte var helt jefla tossig och körde sämre än Volvo raggarna utanför korvkiosken..

    Även BMW 530in jag hade med 258hk i gick fint med samma dimension.


    EDIT: haha såg nu att du hade 400hk i bilen, då kan jag ju börja förstå ditt däcksval hehehe..
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  8. #8

    Re: Dekk dimensjoner og Saab 9-3 SS

    Men gode dekk og tørr asfalt har jeg dratt løs dekkene jeg har på nå i 100 km/t og 3. gir
    det er derfor jeg trenger litt bedre/mer gummi for å få kraften i bakken

    Sist vi målte så var det over 400 på hjulene..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Re: Dekk dimensjoner og Saab 9-3 SS

    Hehe så mycket pulver och framhjulsdrift. respekt!
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  10. #10

    Re: Dekk dimensjoner og Saab 9-3 SS

    veldig gøy i Tyskland.. ingen som forventet det på Nürburgring

  11. #11

    Re: Dekk dimensjoner og Saab 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av stureah
    Det var det som var planen
    Blir vel R888 og kjøre litt forsiktig når det regner.. men ja, bilen står i Norrköpping
    og jeg sparer masse penger, ville bare vite om det er noen som hadde prøvd noe liknende tidligere. MEN.. 13% bedre er 13% bedre
    Jo, du har rätt att mer yta=grepp. R888 och 255:or är nog vägen att gå med den effekten du har. OM du bara skall smiska Autobahn och Ringen och ingen annanstans så är det väl bara att köra?! Eller hade du någonsin tänkt köra på hemmaplan? Trevligt land, vidunderliga vyer och vägar....fast...böterna i Norge är rätt svåra vad jag kommer ihåg

    Såg videon på tuben, snyggt kört! Är det Ringen-febern som yttrar sig när det gäller däcksvalet?

Liknande ämnen

  1. Tips til maskering av et dekk?
    Av morrun i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 20:03
  2. Ni med og900 17". Hvilke dekk kjører dere med?
    Av alex_ander3@hotmail.com i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •