Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 9000 lättryckare 1993

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    9000 lättryckare 1993

    Har blivit erbjuden en 9000 lättryckare MY 1993 billigt men den står 20mil bort

    Någon som har full koll på vad det sitter för motor och motorstyrning på en sån ?
    Det borde vara en vanligt B202 turbomotor i botten, dvs en B202 med turbokolvar.
    Har ett minne av att dessa saknar IC och APC.
    Enl uppgift har denna tändkassett vilket borde innebära LH/DI sprut.
    Turbon borde vara en vanlig T25.

    Någon som kan detaljerna på en sån udda tingest ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    966
    Medlem#
    9223

    9000 lättryckare 1993

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Har blivit erbjuden en 9000 lättryckare MY 1993 billigt men den står 20mil bort

    Någon som har full koll på vad det sitter för motor och motorstyrning på en sån ?
    Det borde vara en vanligt B202 turbomotor i botten, dvs en B202 med turbokolvar.
    Har ett minne av att dessa saknar IC och APC.
    Enl uppgift har denna tändkassett vilket borde innebära LH/DI sprut.
    Turbon borde vara en vanlig T25.

    Någon som kan detaljerna på en sån udda tingest ?
    Motorstyrningen borde väl vara T5.2 som endast fanns på 9000 med turbo Årsm. 1993? Eller kanske bara gällde fulltryckare?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Jag gissar att det är en 2.0ltt, för 2.3ltt fanns väl inte MY93. En sådan har jag haft. Och ja, jag har för mig att det är tändkassett plus LH i den. T5.2 var bara fulltryckarna. Den saknar IC.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Som jag trodde då

    Funderar om den möjligen har LH + DI, dvs ungefär samma lösning som de första DI-bilarna med separata system för DI, LH och APC med skillnaden att denna saknar APC och istället har "knacksensortändning" via DI

    Det finns såklart en fundering hur mycket jobb det är att konvertera till en fulltryckare om bilen i övrigt är ok
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Vad kan den tänkas ha för koppling ?
    Har den 228mm turbokoppling eller en vanlig insprutarkoppling ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Det lär vara en B202S. Har haft en -93a själv.

    DI/APC + LH 2.4.2 och den har T5 MV ( inte den gamla bruna).
    Tändkasett, japp.
    T25 turbo
    Ingen IC

    Den kan mycket väl ha ABS Mark IV, det hade min.

    Osäker på koppling. Vad säger EPC?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Å f.n det är så avancerat på den
    Låter lite märkligt med MV på en lättryckare för den lär väl knappast ladda mer än GLT

    Har inte hunnit gräva i EPC men det skulle förvåna om den inte har turbokopplingen

    Enl uppgift har den ABS, SRS (krånglar) och AC (troligen ACC?)
    Lutar nog åt en liten tur och rädda den undan skroten
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Har en -93a 2.3T (fulltryck) i delar om du vill ha nåt. tex turbo (Inget glapp)? Halvsystem? Intercooler? har lite annat som sitter på bilen också men mycket är dåligt.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Har precis bytt toppackning på en sådan 2,0t-93. Magnetventil, ingen ic men apc har den iaf. Lite lattjo att höger undre kylarfäste är kortare så det gick inte att hänga på en ic på den utan att ha ett fäste från en "normal" turboracer. Tryckröret går direkt från turbon. ser lite skumt ut mot vad man e van vid. Är en italienimport, har bakrutetorkare, ingen vinge på luckan o inget högt bromsljus på bakluckan heller.

    Om detta ex saknar högt bromsljus är det nog ytterligare en återimporterad kärra.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Tror den är svensksåld men det visar sig.

    Ev delar för ombyggnad borde jag hitta i mina gömmor
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Hittade motorinfo i "Teknisk data" för 9000

    Det är alltså en vanlig B202L med dom roliga kammarna och 0,55bar laddtryck.
    Växellådan är en vanlig 36-låda
    Motorn betecknas även Ecopower
    Effekt 150hk@215Nm (2,3i har 150hk/212Nm) så man kan undra varför båda modellerna fanns egentligen ?
    Enl EPC verkar det vara turbokoppling
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Har 240mm tryckplatta och lamell till -93 också om du skulle vilja ha

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Den tilltänkta bilen försvann men plötsligt dök det upp en till inom bogseringsavstånd så nu har jag en 2,0 ltt -93 med trasig huvudcylinder

    Bilen har som sagt MV och laddar 0,55bar men ynka 150hk så det blir nog lite motorpill
    En FMIC, kraftigare BTR och nått chip alt rödbox borde göra bilen lite roligare.
    Funderar om jag ska ersätta 36-lådan med en 40-låda när lådan ändå ska bort Tillsammans med lite lagom trimmat borde en 40-låda bli mer trivsam på landsvägen.

    Motorn är alltså en B202S 150hk/213Nm
    LH2.4 sprut (ej 2.4.1), med spjällägesbrytare, 2,5 bar BTR (undrar om det är rätt på en katbil), vanliga B202L spridare och LMM.
    DI/APC med T5 MV, bypassventil och insugstempgivare och ingen IC. Maxladd 0,55bar (fulltryckaren på 165hk laddar max 0,75bar)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Lite udda motor i en 9000, kan inte sålts många även om de såklart finns?

    36-låda i en 9000 Aero vore på ett sätt kul och prova... Lär ju gå som en påställd gammal 900 ungefär = kul.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Det är helt klart en udda motor som jag försöker förstå varför Saab byggde
    Samtidigt såldes även 2,3i som har samma effekt (150hk) och skillnaden i vridmoment är 3Nm. Varför ha två helt olika motorer med samma effekt ?
    Var det nått tidigt försök att sälja lättryckare eller har det med utsläppsnivåer att göra ?
    Har sett något ställe där motorn betecknas Ecopower så det kanske är den första Ecopowermotorn ?

    Turbon är en T25 så den borde bli ganska rapp med 36-låda men samtidigt lite surrig på landsväg.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Avsikten var kanske att på sikt ersätta 2.3i med 2.0t och det här var första försöket. Jag håller med om att den blev ganska surrig på landsväg med den lådan. Det var min första turbobil och på den tiden hade jag inte koll på trim och sånt, men önskemålen om en turbo växte ju med den bilen även om det bara var en lätttryckare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: 9000 lättryckare 1993

    Jag tror det har med marknader att göra, och vissa blev helt enkelt sålda i Sverige.


    OT: Det var väl först -96 man ersatte 2.3i med 2.0t?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Ta ur elstolar på en 9000 1993
    Av Guran ng900T i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 23:25
  2. Läckande bakruta 9000 CC 1993
    Av raceman i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 19:43
  3. Vilka 9000 lättryckare satt det magnetventil på från fabrik
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 17:49
  4. SAAB 9000 2,3 -97 Lättryckare.. 170hk org.
    Av kombirejsarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •