Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Hej

    vet att det finns massor med trådar men prisbild ändrar sig och det finns, tydligen, pirataggregat osv. Lägger den därför i "allmänt" och hoppas att ingen kommer med sura kommentarer

    Kan få köpa kompisens 9000 för ett bra pris. Nästan nyskattad och besiktning först i nov ( gick igenom blankt förra gången). Fungerade acc. Dock gick turbon på lunch redan för 5 år sedan. Eftersom han mest rullat runt i Sthlm har han inte brytt sig. Det har funkat med låg motoreffekt. Kanske funkar det även för mig då det mest är hämtning av barn och handla.

    Samtidigt ser jag beg original turboaggregat för små summor. Vad kan det kosta att få det bytt? Hur mkt jobb är det? Gör inget själv i detta fall. Finns ok piratturboaggregat? Frågor frågor ....

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Hur har den rasat om man kan köra i 5 år?
    Angående byte så kan det vara värt att kolla nån hemma-mek. Finns nån trådnom detta...
    /M
    Akta skinnet!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Sv: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Hur har den rasat om man kan köra i 5 år?
    Angående utbytesaggregat så ska du använda bilen och lita på den så köp från en etablerad firma! Dom slantar det kostar mer än "china-shit" är det värt!
    /M
    Alltså den laddar inte längre utan bilen verkar ge kanske 90 -100 hk. Han har kört så här i 5 år. Inga anmärkningar på besiktning för avgasvärden. Drar normalt mkt bensin.

    Allt funkar men den är slö. Men inte slöare än att det går att leva med
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53

    Sv: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Gissar på löst wastegatestag. Prova sätta dit det. Lägg dig under bilen och titta upp mot turbon.
    Saab 9000 a50 2.0t -98
    Saab 900 Aero -88

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Låter nästan för enkelt . Min kompis är ganska motorintresserad och duktig på att mecka. Kan han ha missat detta verkligen? Är ingen Saabkille iofs

    Är det nu detta wastegatestag lossar det bara? Säg att det saknas ( jag bara gissar - vet inte hur det ser ut). Är det svårt att sätta dit igen?

    Så du tror att turbon ev kan vara hel? Har den skurit har man ju läst om blårök och konstig gång. Denna bil går helt perfekt

    Med vänlig hälsning, H-M

    Borde jag flytta tråden till den avdelning som behandlar turbo? Blir kanske fler svar då. Har den ej rasat är det en fråga mer än den vanliga " hur byter jag turbo"?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Titta ner på turbon, bakom går en stång ifrån kompressorhuset till avgashuset. Känn på denna alltså flytta den emot motorn. Går detta sitter den EJ på plats o man får krypa under bilen. Kika upp så kommer du se vart den ska hängas dit. Finns bara 1 ställe den kan sitta på

    Liten bild på hur det set ut
    http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1822379

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Och ni menar att om detta lossar så blir effekten den jag beskrivit ?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Och ni menar att om detta lossar så blir effekten den jag beskrivit ?
    Lossnar denna kommer turbon knappt ladda något alls! Dvs blir kalasslö bilen.

    Sätter min lilla peng på att denna hängt vid sidan 5 år altenativt att locket i avgashuset gått sönder men denna är svårare att kontrollera då man måste plocka ner downpipen o kika.

    Men kontroll 1 är att titta WG o att slangen dit är hel

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Tack för alla goda råd. Slår nog till oavsett då jag behöver bil och längtat efter en med fungerande acc. Även i slött skick kommer den att funka för mina behov

    O M de skulle vara locket i avgashuset. Hur stor reparation är det då? Jag talar verkstadsjobb

    Kan turbon ha tagit skada av att inte ladda på fem år`

    H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Aldrig behövt reparera ett lock men dom behöver nog ta loss turbon för att laga det. Dvs lika mycket jobb som att byta turbon.

    Angående kostnad svårt o säga men finns väl någon privatperson som tar runt 7000:- med byte, ny turbo olja osv. Om det är dyrt eller ej vågar jag inte svara på.

    Lägg dig under o ta en bild så kan vi kanske hjälpa till med hur/vad som kan tänkas vara fel. Om wg sitter på plats känn på denna hur den känns dvs dra den fram o tillbaka.

    Att den skulle ta skada tror jag inte. Inte optimalt men tror ej det påverkar själva turbon utan är nog mer vid högre varv som motorn inte går riktogt som den ska pga bränsle/luft blandning

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Tack för ganska uttömmande svar. Återkommer med en bild eller kanske tom en liten filmsnutt vad det lider.

    Bara en sista fråga fram till dess: vad kan motorn ge i effekt när den inte laddar? Bara nyfiken. Åkt i bilen flera gånger och aldrig tänkt på att den är svag. Givetvis har färden varit väldigt lugn och inga direkta accelerationer. Säkert bra för körkort och kanske tom ens egen inre frid
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Det är osannolikt att det är själva turbon som är paj. En trasig turbo brukar ge helt andra symptom t.ex. bolmande blårök, vatten och olja som försvinner, usel motorgång, CE-lampa, missljud o.s.v.

    Det är nog snarare något relaterat till tryckfördelningen i systemet. Utöver de delar som redan nämnts kan man även tänka sig att magnetventilen lagt av.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Tack för ganska uttömmande svar. Återkommer med en bild eller kanske tom en liten filmsnutt vad det lider.

    Bara en sista fråga fram till dess: vad kan motorn ge i effekt när den inte laddar? Bara nyfiken. Åkt i bilen flera gånger och aldrig tänkt på att den är svag. Givetvis har färden varit väldigt lugn och inga direkta accelerationer. Säkert bra för körkort och kanske tom ens egen inre frid
    Vad den ger i sugeffekt inte den blekaste men vid 0,4 bar ger den 170hk
    Så 120-130 hk eller nått liknande

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Det är osannolikt att det är själva turbon som är paj. En trasig turbo brukar ge helt andra symptom t.ex. bolmande blårök, vatten och olja som försvinner, usel motorgång, CE-lampa, missljud o.s.v.

    Det är nog snarare något relaterat till tryckfördelningen i systemet. Utöver de delar som redan nämnts kan man även tänka sig att magnetventilen lagt av.

    Har 2,3t ens magnetventil är väl fulltryckarn som har?

    Fast det får man ju inte riktigt fram i första inlägget om det är fulltryck eller lätttryckarn. Jag har utgått ifrån att det är lätt tryckarn.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    I min värld är litet "t" lättryckaren som jag skrev i rubriken. Inte meningen att vara ironisk. Vet att s å många skriver fel. Det är en 2.3 ltt 170 hk sedan 1997
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    I min värld är litet "t" lättryckaren som jag skrev i rubriken. Inte meningen att vara ironisk. Vet att s å många skriver fel. Det är en 2.3 ltt 170 hk sedan 1997
    Då är jag med! Jag har gett upp att försöka rätta folk på det där med lilla t och stora T så jag gissade på att det var en fulltryckare det handlade om...

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Så 120-130 hk eller nått liknande
    Hmm. Då förstår varför han kört i fem år. Räcker ju för fotbollsskjutsning och att handla på ICA faktiskt ( fast inte speciellt kul heller ...)
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069

    Re: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Det är osannolikt att det är själva turbon som är paj. En trasig turbo brukar ge helt andra symptom t.ex. bolmande blårök, vatten och olja som försvinner, usel motorgång, CE-lampa, missljud o.s.v.

    Det är nog snarare något relaterat till tryckfördelningen i systemet. Utöver de delar som redan nämnts kan man även tänka sig att magnetventilen lagt av.

    Har 2,3t ens magnetventil är väl fulltryckarn som har?

    Fast det får man ju inte riktigt fram i första inlägget om det är fulltryck eller lätttryckarn. Jag har utgått ifrån att det är lätt tryckarn.
    lättryckarn med värmeplattor i insuget har också MV
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Citat Ursprungligen postat av mickius


    Har 2,3t ens magnetventil är väl fulltryckarn som har?

    Fast det får man ju inte riktigt fram i första inlägget om det är fulltryck eller lätttryckarn. Jag har utgått ifrån att det är lätt tryckarn.
    lättryckarn med värmeplattor i insuget har också MV

    Så 97:an kan ha det? Svårt att kolla? Jag köper bilen med vetskap om defekten. Men går det att laga för rimlig peng givetvis kul. Kanske sedan chippa upp den 30 hk . Sorry got carried away
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069

    Re: Byta turbo på en 9000 2.3t -97. Vad kan det kosta?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Citat Ursprungligen postat av kwansa

    lättryckarn med värmeplattor i insuget har också MV

    Så 97:an kan ha det? Svårt att kolla? Jag köper bilen med vetskap om defekten. Men går det att laga för rimlig peng givetvis kul. Kanske sedan chippa upp den 30 hk . Sorry got carried away
    vilka som har värmeplattor är ett lotteri verkar det som, men min -97 hade det original iaf. inte speciellt svårt och titta

    viewtopic.php?t=79318
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

Liknande ämnen

  1. Byta hjul/multirem 9000. Vad bör det kosta?
    Av H-M i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 23:24
  2. 9000 2.0 turbo -96, byta turbo till en äldre 9000 PROBLEM!
    Av hangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 00:19
  3. vad kosta det att byta turbon på en saab 95 1998??
    Av balthazar i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 10:36
  4. Hur mycket kan jag kosta på min 9K CS turbo sport -92
    Av Tommynr1 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 12:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •