Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Slangdiameter: LMM till rör Turbo?? (Provtryckning på "G")

  1. #1

    Slangdiameter: LMM till rör Turbo?? (Provtryckning på "G")

    Skulle behöva lite hjälp av någon vänlig själ.......

    Sitter ute på en båt till havs så jag har inte möjlighet att mäta på bilen själv!
    När jag mönstrat av tänkte jag bl.a. provtrycka min turbo med tillhörande rör o slangar!

    Har nyligen bytt Turbo samt en sönderfrätt Intercooler.....

    Bilen är chippad och skall normalt ladda 1,5 bar. Får dock ej upp trycket mer än till 1,0 bar....

    Dessutom har jag ett irriterande svagt vinande ljud som börjar göra sig påmint vid runt -0,3 - -0,4 bar och hörs sedan lite mer upp till att turbon börjar ladda lätt. Har en känsla av att ljudet hörs något lite mer vid kall motor.
    Misstänker att ev. Avlastningsventilen, "By-passen", kanske kan läcka igen lite eller ej stänga helt. Kan den orsak detta lite lustiga ljud tro?

    Bytt de flesta mindre slangar som går till/från olika styrningar mm. En del av dem var lite väl "porösa".

    Motorn svara väldigt fin vid gaspådrag och "normal" körning, men laddar som sagt ej "fullt".

    Så jag tänkte provtrycka systemet när jag nu kommer hem igen i sommar för att se om det lika förbaskat kan vara något litet läckage någonstans....

    Den hjälp jag nu då behöver från någon vänlig person är att tala om för mig vad diametern är på röret som går efter slangen från LMM och ner mot turbon!? Detta så att jag kan tillverka en liten platta eller anslutning där jag sedan kopplar i min tryckluft.
    Även innerdiametern hade kanske också varit bra att veta!? Ger ju då lite mer optioner eller möjligheter...

    Min bil är en AERO 9-5 2004.

    STORT TACK på förhand!

    Mvh Mikael
    SRF om ett par veckor;

  2. #2

    Re: Slangdiameter: LMM till rör Turbo?? (Provtryckning på "G

    Är det ingen här som vet vad ytterdiametern är på röret där slangen från LMM är ansluten i röret ner mot turbon!?
    Tänkte ju försök göra eller tillverka en liten platta/plugg med luftanslutning där jag sedan kopplar i min tryckluft så systemet kan provtryckas enkelt!
    Kan inte hitta denna uppgift på nätet någonstans
    Sitter ju som nämnt mitt ute på havet just nu......

    TACK PÅ FÖRHAND!!

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 985
    Medlem#
    6220

    Re: Slangdiameter: LMM till rör Turbo?? (Provtryckning på "G

    Hej!

    Skruva bort röret och ta fram skjutmåttet och mät, har du inget skjutmått? köp en dom kostar inte många kronor. http://www.jula.se/skjutmatt-162017

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4

    Re: Slangdiameter: LMM till rör Turbo?? (Provtryckning på "G

    Tack för mättippset!
    Tyvärr så missade du raden där anledningen till att jag behövde hjälp fanns beskriven. Jag är inte hemma utan ute på havet och jobbar. Glömde av att ta måttet innan jag åkte..... Nu sitter jag ombord och hoppas någon vänlig själ kunde hjälpa mig med att ta måttet så jag kan göra en plugg här ombord och ta med hem.
    Så jag hoppas på att någon kanske har en minut över!!!
    Jag bugar å tackar på förhand

Liknande ämnen

  1. Byta till "billig" turbo efter ras, 9-5'an har gått 26k
    Av saabkdo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 11:34
  2. "Spalfläkt" eller liknande till 9-5 med större turbo
    Av Kelso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 01:34
  3. 5vxl låda till 99 Turbo -80, Vilka är "rätt" ?
    Av Weggen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •