Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

  1. #1

    Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Tjena!
    Jag har för bara någon månad sedan införskaffat min första Saab och är ny här på forumet. Saaben är av modell 9-3 2.0t 184hk årsmodell -01. Den är dock etanolkonverterad och chippad till ca 240hk (enligt Sandquist Motorsport som utförde chippningen). Bilen är för övrigt original, med undantag för ett sportluftfilter. Den har rullat ca 16 900 mil.

    Dessvärre så har jag redan stött på en del problem med min 9-3a, bara någon vecka efter det att jag köpt den så rasade turbon! Så jag lämnade in den på saabverkstad och fick turbon bytt, och efter det gick bilen som den skulle... Ända tills härom dagen då jag märkte att den blivit bra mycket slöare. Det känns som om 100 hästar bara gått och lagt sig.
    Dessutom går nu "turbomätaren" bara upp till maximalt mitten, alltså mitt i det gula fältet, men ibland inte ens dit. Man kan lyckas ibland att mer eller mindre "vålda" fram det där goa turbodraget som bara en saab kan ha, och då står mätaren i det röda fältet. Vilket den så gott som alltid gjorde tidigare när man satte plattan i mattan. Men som sagt så stannar oftast nålen mitt i det gula fältet, det är precis som den bara låser sig, och det blir bara inget mer drag.

    Så nu är min fråga till er kunniga, vad kan vara felet? Kan det vara bränslepumpen som inte vill eller är det kanske en sprucken slang? Jag har kollat så smått på det nu ikv, men allt är tillsynes normalt vad jag kan se, slangarna ser hela och täta ut, men jag vet inte. Vad tror ni?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    240hk låter väldigt optimistiskt. Med originalturbon brukar man lägga sig på ca220hk men den lilla turbon får ändå jobba ganska hårt.

    Hursomhelst, testa att rycka loss R-slangen på magnetventilen och kör en runda. Laddar den på röda fältet då så har du problem med de blå backventilerna till bränsleavdunstningssystemet.

    Det kan vara många andra saker också men just denna är så enkel att kontrollera så det kan vara ett bra ställe att börja.

  3. #3

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Hehe ja 240hk låter aningen optimistiskt, dem påstod att etanolen skulle göra dem där extra 20hk... Men 220hk låter klart mer realistiskt!

    Men tack så mycket för svaret, detta ska jag testa! Återkommer så fort jag provat.

  4. #4

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Jag testade att rycka bort r-slangen och dra en repa, och den gick faktiskt en aning vassare. Den var något lättare att få upp på det röda fältet, men den stannade ändå för det mesta inom den gula markeringen. Vad kan detta betyda?

  5. #5

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Förresten så har jag inte en aning om när tändstiften är bytta senast. Jag har ju nyligen köpt bilen, och det står inget i serviceprotokollen om tändstiftsbyte de senaste åren. Kan detta kanske vara en bidragande orsak? För övrigt så chippades bilen i dec 2012, så den har inte gått trimmad länge om det kan ha betydelse.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Om den går bättre utan R-slangen så är backventilerna i bränsleavdunstningssystemet dåliga. Skumt dock att den bara gick "lite bättre". Det kan ju vara så att det är flera fel på bilen och backventilerna bara är en av många saker du behöver fixa?

    Du gör klokt i att testa att byta tändstift. BCPR7ES-11 ska du ha och justera gärna gapet så det blir 1,0mm innan du sätter dit dom.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Kolla ALLA vcuumslangar runt insuget först. Leta runt spjällhuset och avlastningsventilen på torpedväggen samt slangen ut till dumpen. Dumpen ska ge check engine om den är dålig.

    Du har iaf ett luftläckage nånstans.

    Kolla att downpipen, första delen avgasrör efter turbon är fastdragen. Vanligt man får efterdra dessa tre muttrar vid turbobyte.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Ja det låter fullt rimligt att backventilerna kan vara ett utav flera fel.

    Jag skall införskaffa sådana tändstift på måndag. Vart hittar jag dem enklast?

    Jag skall kolla samtliga slangar igen, verkar ju högst troligt att det läcker någonstans ja.

    Det där med downpipen kan nog kanske vara något. Grabbarna på saab som bytte turbon hade visst haft problem med monteringen av den. Någon bullt var visst avdragen och de hade blivit tvunga att svetsa och greja. Så det ska jag ta en titt på, och skulle det visa sig vara det så har jag ju garanti på arbetet hos saab.

  9. #9

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Jag körde en längre sväng idag med r-slangen av och idag kunde jag faktiskt inte alls märka att den gick något bättre då. Det måste ha varit en ren tillfällighet att den gick bättre igår. Så jag tror att jag kan utesluta backventilerna nu i alla fall.

    Jag har oxå provat att efterdra bultarna till downpipen, vilket tyvärr inte heller givit något resultat.

    Jag skruvade även av stiften och tog en titt, dem såg så gott som nya ut och var av typen PFR6H10. Dem såg helt normala ut, inget tecken alls på att blandningen skulle vara för mager.

    Har även tittat lite närmare på slangarna men har fortfarande inte funnit någon läcka eller spricka. Många av slangarna ser nya ut så de är troligen bytta ihop med turbon.

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av h.fridolfsson
    Jag körde en längre sväng idag med r-slangen av
    Pluggad???
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105

    Sv: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Kan även vara igensatt katalysator. Min ng900 betedde sig på liknande vis när katalysatorn var täppt. Laddade ca 0,5bar mindre än normalt och kändes slö.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av h.fridolfsson
    var av typen PFR6H10
    Ajabajja! Eftersom den är Biopower-konverterad så ska du ha BCPR7ES-11.

  13. #13

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av h.fridolfsson
    Jag körde en längre sväng idag med r-slangen av
    Pluggad???
    Nej slangen var inte pluggad om det var så du menade? Men med lång sväng så menar jag max 10min, igår körde jag bara en väldigt kort runda.

    Citat Ursprungligen postat av Aaaaaaalm
    Kan även vara igensatt katalysator. Min ng900 betedde sig på liknande vis när katalysatorn var täppt. Laddade ca 0,5bar mindre än normalt och kändes slö.

    _
    Jag får plocka ned den och prova en sväng utan då. :P

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av h.fridolfsson
    var av typen PFR6H10
    Ajabajja! Eftersom den är Biopower-konverterad så ska du ha BCPR7ES-11.
    Okej, då får jag väll köpa sådana stift då.

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Skall vara pluggad.

    Byt stift och prova igen.

    Underbart, GULD till Sverige.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Skall vara pluggad.

    Byt stift och prova igen.

    Underbart, GULD till Sverige.
    Hoppsan! xD Jag är inte så värst kunnig, det är min första turbo. :P

    Yes, stiften skall bytas imon.

    Haha ja helt underbart!!

    Förresten så tänkte jag köpa en bluetoothadapter till OBDII så jag kan kolla om det är några felkoder eller så. Låter det som en bra idé?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av h.fridolfsson
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Skall vara pluggad.

    Byt stift och prova igen.

    Underbart, GULD till Sverige.
    Hoppsan! xD Jag är inte så värst kunnig, det är min första turbo. :P

    Yes, stiften skall bytas imon.

    Haha ja helt underbart!!

    Förresten så tänkte jag köpa en bluetoothadapter till OBDII så jag kan kolla om det är några felkoder eller så. Låter det som en bra idé?
    Om inte CE lyser så har du inga felkoder. Men annars så är det en kul grej att ha, du får ju fram massa olika motorvärden i realtid.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  17. #17

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av slipztream

    Om inte CE lyser så har du inga felkoder. Men annars så är det en kul grej att ha, du får ju fram massa olika motorvärden i realtid.
    Okej, ja det verkar lite kul det där, tror nog jag köper en sån i alla fall.

    Jag pratade förresten med företaget som chippade bilen idag, dem trodde eventuellt att Saab kan ha satt dit en slang på den nya turbon som inte skulle sitta där om den var chippad. Det skulle vara en slang vid insuget som hade något med tanken att göra? :/ Fattade inte exat vad dem menade... Hur som helst så ska iaf bilen in på saab nästa vecka så dem får ta en titt på det.

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Dåligt laddtryck 9-3 2.0t

    Låter som att han menade tankurluftningen, och om den fungerar som den ska så är inte trim något hinder och den ska kunna vara inkopplad.

    EVAP = Tankurluftning

Liknande ämnen

  1. Dåligt laddtryck
    Av bbytime i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 16:35
  2. Dåligt laddtryck...
    Av _Naset_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •