Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Elhissen går ner igen? Saab 9-3 -08

  1. #1

    Elhissen går ner igen? Saab 9-3 -08

    Hej! Har fått problem med elhissen på höger sida.
    När man trycker på hiss-knappen så går den upp automatiskt,
    men vänder igen o går ner till hälften.
    Bilen är en Saab 9-3-08.Spelar ingen roll om man kör på förarsida eller passagerarsida.
    Erik

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: Elhissar.

    Det är klämskyddet som inte är kalibrerat. Hur du kalibrerar det står i instruktionsboken men om jag inte minns fel så ska du hissa ner rutan och hålla in knappen någon extra sekund och sedan hissa upp rutan hela vägen (inte automatiskt) och hålla in knappen någon extra sekund. Du kan få göra detta några gånger. Det ska komma en signal (ett pip typ) som bekräftar att klämskyddet är kalibrerat.

    Hoppas du kan få till det.

    Passar också på att bättra på rubriken, vänligen tänk på: "§3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om." när du postar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Elhissen går ner igen? Saab 9-3 -08

    Jag hade strul en gång med att det inte gick att få upp rutan på någon av dörrarna, den stannade ungefär fem cm uppifrån och sedan gick den automatiskt ner igen.
    Jag drog säkringen till elhissarna så att klämmskyddet nollades och sedan gick det bra (så fick jag ju givetvis kalibrera om efter det). Så funkar det inte att kalibrera så är det bara att rycka relevant säkring.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  4. #4

    Re: Elhissen går ner igen? Saab 9-3 -08

    Ok!Tack för svaren.Ska testa det i morgon.
    Erik

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    269

    Re: Elhissen går ner igen? Saab 9-3 -08

    Finns en nödlösning (som åtminstone funkar på MY 07) när rutan åker ner igen pga klämskyddet:

    Du kan tillfälligt avvaktivera klämskyddet genom att hålla inne knappen för avstängning av fönsterhissarna för bakdörrarna - finns säkert ett bättre namn än så - före och under tiden du trycker upp den aktuella rutan.

    Tro det eller ej, men det står även i instruktionsboken

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

Liknande ämnen

  1. Vänster bakruta for ner, hoppat ur elhissen.
    Av kapten_nilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-01, 23:33
  2. Gnisselljud från elhissen. 9-3 Aero -01
    Av Brandten i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 12:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •