Sidan 4 av 10 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 198

Ämne: Installationsguide: Blåtandstelefon ng9-3 MY07-12

  1. #61
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938
    Vart ska man leta efter hankongakten till tele1 om man är på skroten och letar?..

    ...Gärna så exakt som möjligt..
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  2. #62
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Du menar om någon satt i ett telefonkit? för det satt aldrig i någon bil original.. (hankontakten alltså)

    Den borde isåfall sitta i TELE1-honkontakten, se mitt första inlägg hur man tar isär panelerna.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #63
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938
    Då är jag med.. Trodde att det ev var fördraget i bilar med tele4 monterat från fabrik.. Så hankongakten fanns någon stans på org. nätet.. mao så har bilar med tele4 inte någon tele1 hon kontakt utan det är integrerat i org. nätet?!?

    Har kopplat boxen i många bilar men inte funderat på vad som sitter i andra ändan av kablaget..
    Senast redigerat av Ghost den 2014-03-20 klockan 07:52.
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  4. #64
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Om man har TEL4 så har man ingen TEL1 kontakt nej, då har man Saabs egna lösning istället. TEL1-kontakten i bilen (hona) är inte så magisk egentligen, det finns batteri/nyckelspänning,kablar till mikrofonen i taket, ljudkabel (mono) till stereon samt mute signal till stereon för att inte ska "ploppa".

    Det finns nog även med Telefon antenn kabel ifrån hajfenan på taket med TEL1, som ligger där någonstans bakom panelerna.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    116
    Tack för hjälpen Henrik. Det var säkringen som löst, nu funkar det

  6. #66
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    23
    Medlem#
    5108
    Så här blev mitt kablagebygge
    Följde Henriks sätt att koppla in CAN-bussen mot ECC'n.

    Att använda biltemas kabelskotång för att klämma dessa kontakter fick jag dock inte nåt vidare tillfredsställande resultat med. Så jag använde en vanlig plattång och klämde med sen säkrade jag ledningen i kontakterna genom att löda dom också.



    Nu är det bara resten kvar, montera in det i bilen och programmeringen.

    /Johan

  7. #67
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Ghost Visa inlägg
    Vart ska man leta efter hankongakten till tele1 om man är på skroten och letar?..

    ...Gärna så exakt som möjligt..
    Om du är på skroten och letar så titta bakom dörrpanelerna. Vet inte exakt vart kontakterna går till men den jag hittade hade gått till någonting bakom dörrpanelen på passagerarsidan
    Saab 9-3 SC Aero V6 Turbo 2007
    Mvh
    Joar

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    92
    Jag har installerat min UHP enligt din Guide Henrik och var inne på en verkstad för att aktiver med Tech2 (Ej saab-auktoriserad verkstad). Verkstaden sa då att dom inte hade hårdvarunycklen och därför inte kunde aktivera BT för bilen, hur gör ni andra som sitter hemma med Tech2 och ändrar? Har frågat min lokala Saab-verkstad om dom kan göra det och visst det kunde dom men dom har aldrig gjort det tidigare så risken finns väl att dom inte fattar nånting av menyerna och inte får det rätt.
    Saab 9-3 SC Aero V6 Turbo 2007
    Mvh
    Joar

  9. #69
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Som jag skrev i guiden: "...hämta Säkerhetsaccess via GlobalTis/Tis2Web/TIS2000...". Detta kräver att man har TIS2000 med hårdvarulås eller någon av dom andra med giltigt mjukvarulås.. Det går inte att gå runt detta! Dom som köpt TECH2 har säkert löst den sista biten med mjukvarunyckel och GlobalTIS via diverse hemsidor på nätet..

    Och angående att man inte gjort det innan, det är ingen skillnad att göra detta jämfört med att byta huvudinstrument och UHP enhet i bilen, och det MÅSTE dom klara. Samt förstås svara TELE4/BLÅTAND på frågan om telefonstöd i bilen.

    Mvh
    Henrik
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-08 klockan 21:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  10. #70
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Ja, man kan hitta lösningar för både tis2000 och globaltis men antar kommersiella verkstäder inte får använda dessa metoder, inte heller bör vi diskutera det mer ingående på forumet.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #71
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Jag ska ta och bygga ihop adapterkabeln och montera in en UHP snart. Men jag blir lite rädd när jag läser att det kommer upp diverse frågor när man ska lägga till MIU - kommer TechII att välja "rätt" (dvs vad som var valt före proceduren startade) alternativ som default eller måste jag veta svaren på allt?

    Har inte heller sett något art nr på lämplig mic-kabel. Efter lite surfande på ELFA så tycker jag att https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...3-76&toc=20278 borde vara rätt bra.

    Och kan någon förtydliga vilka stift/hylsor man behöver för ECC-kontakten, jag hittar inte rätt kontakthus i WIS..
    Senast redigerat av agehall den 2014-03-22 klockan 22:17.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  12. #72
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Det är samma hylsor i ECC kontakten som till UHP !

    Angående MIU och frågorna, om du är osäker.. du har inte bilspecen kvar i bilen? Brukar ligga i pärmen..

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #73
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Jo, bilspecen ligger i bilen, men jag tycker att det inte alltid är uppenbart vad saker innebär. Nåja, får väl testa och se. I värsta fall får man väl göra om programmeringen.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  14. #74
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Idag har jag varit ute och installerat min UHP. Det var ju bland det enklare jag gjort måste jag säga. Ska posta en spec på exakt vad jag köpte för prylar ifall någon annan vill bygga en kabel och beställa rätt saker från Elfa & Co.

    Dock gjorde jag inte Add på min MIU utan jag gjorde Add UHP vilket gjorde att jag slapp en massa frågor. Allt verkar dessutom fungera, så jag vet inte riktigt varför jag skulle göra add på MIU:n..?

    Försökte även SPS:a min UHP, men då började min TechII strula, så det får vara så länge.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  15. #75
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Håller med ovanstående, har för mig jag skrev liknande på sida 3.

    Fungerar utmärkt att bara lägga till styrenhet istället för att konfa alla steg i MIU

  16. #76
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Man blir ju dock lite fundersam - är det någon skillnad på att göra på ena eller andra sättet?

    Det jag tycker är det värsta med att labba med Tech2:an i bilen är att man har så f-rbannat dålig koll på vad som faktiskt sker. Det är svårt att hitta och dokumentationen om vad uppdateringar faktiskt innebär är ju tex obefintlig.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  17. #77
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938
    kopplade in min igår men det blev väldigt lågt ljud i andra ändan på linjen från min mikrofon... låter som man är sjukt långt ifrån!

    ..jag hörde hur bra som helst men det gjorde inte den jag ringde till...

    nån som haft något liknande?
    Senast redigerat av Ghost den 2014-04-23 klockan 21:41.
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  18. #78
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Försökte även SPS:a min UHP, men då började min TechII strula, så det får vara så länge.
    Träffade Risig9000 igår och gjorde ett nytt försök med hans Tech2 men även det utan framgång. Problemet är att när mjukvaran ska över i Tech2:an, så startar Tech2:an om efter att 10000 bytes överförts. Precis samma sak som händer med min Tech2.

    Någon som känner igen detta problem?

    Citat Ursprungligen postat av Ghost Visa inlägg
    nån som haft något liknande?
    Nej, det där känns nästan som att du har kopplat något fel i din kabel. Dubbelkollade du alla anslutningar?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  19. #79
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938
    Inte jag som byggt kabeln.. Lånat en annan adapterkabel som jag ska testa med idag.. Hoppas den funkar bättre!
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  20. #80
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938
    Gjorde ingen skillnad.. Testat 2st olika kablage och 3st olika UHP.. Iofs med samma firmware och art.nr..
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

Liknande ämnen

  1. 9-3 MY07 SC Stereo?
    Av mariusg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 23:03
  2. Handsfree 9-3 SC MY07
    Av Peren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 13:17
  3. Nightpanel i 9-5 MY07
    Av mange69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 20:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •