Ahh. Jag missade dom sista orden i meningen "i min bil".
Ahh. Jag missade dom sista orden i meningen "i min bil".
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
henrikg: Hur lossar man kabelsko från kontaktstycket? Tänker då främst på CAN-bus i ECC.
Det är jätte enkelt. Först måste du ta loss höljet, den ska skjutas ut bakåt. Sen ser du hylsorna och plockar loss dom med en tunn liten skruvmejsel. Man måste trycka ner låsklacken och dra i kabeln.
//Henrik
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-08 klockan 21:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Denna guide skulle fästas i forumet tycker jag, många som frågar om detta
Saab 9-3 SC Aero V6 Turbo 2007
Mvh
Joar
henrikg, vilken diameter/storlek ska det svara på kablarna och vet du vad stiften heter som du har tillgång till (de som sitter i kontakterna)?
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Stiften heter "MQS" ifrån Tyco (som har gått ihop med AMP tror jag?)
Se en presentation här: http://images.msgapp.com/uploads/957...QSOverview.pdf
Sida3 visar terminalerna samt Sida5 till höger visar "typ" hur kontakterna tas isär/monteras som jag beskrev ovan, samma princip i Saaben på UHP samt ECC. Terminalerna monteras man ur med en tunn skruvmejsel.
UHP kontakten är dock ett h*** att plocka isär enkelt tycker jag, ECC mycket enklare. Man ska skjuta ut insatsen.
Mvh
Henrik
Tack för utförlig info, får kolla med Saabhandlaren då...
Diameter på kabeln, 0,5mm?
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Står faktiskt kabeldimension i min guide :-) 0.5mm räcker!
Mvh
Henrik
Kabelarea menar ni väl? Brukar anges i kvadradmillimeter.
Diameter är för rörmokare.
henrikg: Helt sant, såg det nu - tack!
Brisse: Du har rätt.. (sen tror jag det heter rörläggare eller vvs-tekniker )
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Hej,
Nu har jag fått hem TEl1-kontakt (dörrkablage från bildelsbasen) och UHP-kontakt (stereokablage till vw från ebay).
Hur löser man det med stiften i UHP-kontakten? Sitter de på rätt ställe?
- - - Uppdaterad - - -
Här är en närbild
Sitter kontakterna rätt så kan man ju skarva från kablarna på UHP:n till TEL1.
Jämför med listan i min guide!! TEL1-kontaktstiften är numrerade! Och sitter dom fel är det jättelätt att byta plats, ta bort kåpan bara!
//Henrik
Ah, så ex pin 11 i tel1 är samma pin i uhp?
Okej!
-Tack för förtydligandet
Ser att trådarna/stiften inte räcker. Måste ha tag i stiften..
Nej nej! Det är inte samma pin på TEL1 och UHP men om du läser ovan så står det rätt pinning på bägge kontakterna!
Står ju att TEL1 pin11 skall kopplas till UHP Pin32
//Henrik
Lätt hänt!
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-08 klockan 21:13. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Det sägs att även solen har fläckar...
Förresten, lite längre ner på den här sidan är där några hylsor/pinkontakter som ser ut att vara rätt, är de det?
http://www.conrad.se/ws_search.htm?w...gnLBm2TB%3d%3d
Följande artikelnummer:
747866, 747854
eller
747842, 747830
Alternativt crimpstiften här:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...01&pageSize=10
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...4-640-56&toc=0
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...3-023-41&toc=0
Alternativt här
http://www.sleeva.se/produkt-kategori/kontakter-stift/
Senast redigerat av Groolo den 2014-03-08 klockan 22:39.
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2
Hej!
Du ska veta att det är en hel vetenskap med stift och hylsor.. Även om dom ser ut att passa så gör dom troligen inte det...
Tyvärr tycker jag inget på någon av länkarna likna den rätta hylsan.
Det här är den "rätta":
http://se.mouser.com/ProductDetail/T...rUO8ivcVCCDQ==
//Henrik
Senast redigerat av Groolo den 2014-03-10 klockan 14:12.
//Niklas
Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
Tillgång till Tech 2