Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Porblem med kopplingsbyte på en 900og

  1. #1

    Porblem med kopplingsbyte på en 900og



    Försökte byta koppling igår. Gjorde som enligt beskrivningarna (tror jag). Tryckte ihop fjädrarna o placerade ett stålrör runt om mellan solfjädrarna och "kåpan". Satte dit lamell och tryckplattan på svänghjulet. DÅ gick det att ta bort stålröret utan motstånd o fjädrarna har typ stannat i samma läge som när stålröret var i :S Vad har gått fel? Obs: slavcylindern är ej luftad.

    Mvh Chrille
    http://www.garaget.org/?car=304945

  2. #2
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660

    Re: Porblem med kopplingsbyte på en 900og

    Lufta och koppla några gånger så löser det sig nog.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Porblem med kopplingsbyte på en 900og

    det blir ju så när det sitter fastskruvat på svänghjulet..........

  4. #4

    Re: Porblem med kopplingsbyte på en 900og

    Citat Ursprungligen postat av Schwartz
    Lufta och koppla några gånger så löser det sig nog.
    Aha okej okej :P Hoppas de är så enkelt.
    http://www.garaget.org/?car=304945

  5. #5

    Re: Porblem med kopplingsbyte på en 900og

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det blir ju så när det sitter fastskruvat på svänghjulet..........
    Jasså? Så såg de inte ut när jag tog bort den gamla iaf. Den låg i spänn tills den togs bort.
    http://www.garaget.org/?car=304945

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Porblem med kopplingsbyte på en 900og

    Det ser ju ganska skumt ut på bilden: Solfjädern har fastnat i "intryckt" läge trots att det inte finns något som trycker in den (vilket i normalfallet är slavcylindern alternativt distansen/stålröret som trycks in under kopplingsbyte). Jag har iaf inte råkat ut för det när jag bytt koppling på og900.

    Det verkar som om du tryckt in solfjädern ganska långt (stort mellanrum mellan tryckplatta och fjäder). Mellan solfjäder och urtrampningslager verkar du ha flera centimeters spelrum? Det kanske är så att du pressat in en så tjock distans att fjädern rubbats ur sitt normalläge?

    Jag skulle börja med att banka lite med en slägga på tryckplattan och se om inte fjädern hoppar till och släpper. Sedan kan man försöka bända lite med något verktyg på fjädrarna och se om den poppar tillbaka (akta så att du inte klämmer fingrarna) eller som tidigare skribenter sagt att trycka till den med slavcylindern (=lufta och koppla). Om inget hjälper skulle jag nog plocka ut tryckplattan igen och kolla vad som hänt med fjädern och om allt ser bra ut trycka till den från andra hållet så den hamnar i sitt rätta läge igen.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det blir ju så när det sitter fastskruvat på svänghjulet..........
    Eh... Vad menar du? Fjädern ska ju inte fastna i intryckt läge, meningen är just precis att den ska trycka ut åt motsatt håll?

  7. #7

    Re: Porblem med kopplingsbyte på en 900og

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Det ser ju ganska skumt ut på bilden: Solfjädern har fastnat i "intryckt" läge trots att det inte finns något som trycker in den (vilket i normalfallet är slavcylindern alternativt distansen/stålröret som trycks in under kopplingsbyte). Jag har iaf inte råkat ut för det när jag bytt koppling på og900.

    Det verkar som om du tryckt in solfjädern ganska långt (stort mellanrum mellan tryckplatta och fjäder). Mellan solfjäder och urtrampningslager verkar du ha flera centimeters spelrum? Det kanske är så att du pressat in en så tjock distans att fjädern rubbats ur sitt normalläge?

    Jag skulle börja med att banka lite med en slägga på tryckplattan och se om inte fjädern hoppar till och släpper. Sedan kan man försöka bända lite med något verktyg på fjädrarna och se om den poppar tillbaka (akta så att du inte klämmer fingrarna). Annars skulle jag nog plocka ut tryckplattan igen och kolla vad som hänt med fjädern och om allt ser bra ut trycka till den från andra hållet så den hamnar i sitt rätta läge.
    Ja exakt.. ska prova banka lite. Kanske rätar till sig när kopplingen är luftad? Tack för svar
    http://www.garaget.org/?car=304945

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Porblem med kopplingsbyte på en 900og

    Citat Ursprungligen postat av JOHANNISSON_88
    Ja exakt.. ska prova banka lite. Kanske rätar till sig när kopplingen är luftad? Tack för svar
    Nja, luftningen i sig kommer ju inte att göra någon skillnad. Däremot kommer du, efter att ha luftat, ha en funktionell slavcylinder och då kan du pressa in solfjädern genom att trycka på kopplingspedalen. Om solfjädern har fastnat kan den kanske släppa om man att trycker till den (t.ex. med slavcylindern genom att koppla på den eller genom att trycka till/bända med någon verktyg på fjädern).

    På något sätt måste man få fjädern att lossna ur sitt låsta läge. Det som har bäst odds att funka är att trycka till den från andra sidan, men eftersom det kräver demontering så skulle jag prova de andra alternativen först.

    Det värsta scenariot är annars att fjädern är paj (tillverkningsfel eller att den pajat när du tryckt in den) och aldrig kommer att fjädra tillbaka till rätt läge.

  9. #9

    Re: Porblem med kopplingsbyte på en 900og

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av JOHANNISSON_88
    Ja exakt.. ska prova banka lite. Kanske rätar till sig när kopplingen är luftad? Tack för svar
    Nja, luftningen i sig kommer ju inte att göra någon skillnad. Däremot kommer du, efter att ha luftat, ha en funktionell slavcylinder och då kan du pressa in solfjädern genom att trycka på kopplingspedalen. Om solfjädern har fastnat kan den kanske släppa om man att trycker till den (t.ex. med slavcylindern genom att koppla på den eller genom att trycka till/bända med någon verktyg på fjädern).

    På något sätt måste man få fjädern att lossna ur sitt låsta läge. Det som har bäst odds att funka är att trycka till den från andra sidan, men eftersom det kräver demontering så skulle jag prova de andra alternativen först.

    Det värsta scenariot är annars att fjädern är paj (tillverkningsfel eller att den pajat när du tryckt in den) och aldrig kommer att fjädra tillbaka till rätt läge.

    Aha okej okej.. som tur är så är min gamla tryckplatta helt okej.. Bara att det ingick en ny i satsen. Ska prova lite olika knep som du sagt o hoppas på de bästa.. tack för svar.
    http://www.garaget.org/?car=304945

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Porblem med kopplingsbyte på en 900og

    ja men kopplingen är ju ny och lamellen tjock, då åker fjädrarna in ganska långt när det är fastskruvat. När lamellen slits kommer fjädrarna sakta arbeta sig utåt.
    De ligger ju förvisso plant så det kan ju tänkas att du kanske har tryckt ner de lite väl långt och skadat dem men jag kan ju inte påstå att det ser skrämmande onormalt ut. Det är många bilar som har sådär när man monterar ny koppling, att de ligger plant så att säga.

  11. #11

    Re: Porblem med kopplingsbyte på en 900og

    Citat Ursprungligen postat av JOHANNISSON_88
    Citat Ursprungligen postat av jellybear

    Nja, luftningen i sig kommer ju inte att göra någon skillnad. Däremot kommer du, efter att ha luftat, ha en funktionell slavcylinder och då kan du pressa in solfjädern genom att trycka på kopplingspedalen. Om solfjädern har fastnat kan den kanske släppa om man att trycker till den (t.ex. med slavcylindern genom att koppla på den eller genom att trycka till/bända med någon verktyg på fjädern).

    På något sätt måste man få fjädern att lossna ur sitt låsta läge. Det som har bäst odds att funka är att trycka till den från andra sidan, men eftersom det kräver demontering så skulle jag prova de andra alternativen först.

    Det värsta scenariot är annars att fjädern är paj (tillverkningsfel eller att den pajat när du tryckt in den) och aldrig kommer att fjädra tillbaka till rätt läge.

    Aha okej okej.. som tur är så är min gamla tryckplatta helt okej.. Bara att det ingick en ny i satsen. Ska prova lite olika knep som du sagt o hoppas på de bästa.. tack för svar.



    Provkörde idag. Slavcylindern går hela vägen ut o trycker på solfjädrarna som det ska.. Så slutsatsen av denna tråd är att jag gjorde helt rätt

    Däremot så var typ alla lägen i v-lådan fel.. Fick bara i växlarna ibland. Hur kan man justera växellägena?
    http://www.garaget.org/?car=304945

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: Porblem med kopplingsbyte på en 900og

    Växellägena justeras genom att man lättar på den hylsa som förbinder axeln från spakstället med axeln in i lådan. Den hylsan kommer man åt underifrån, nästan rakt ovanför styrväxeln. Det finns ett fäste på original (osäker på årsmodeller?) diffhuslock för en "pinne" att låsa axel i rätt läge, men det tror jag är ett specialverktyg (?). Inne vid växelspaken finns ett hål att sticka ner en rund pinne i längst fram på spakstället så att den bakre axeln låses i motsvarande läge som specialverktyget låser växellådsaxeln i.

    /Niklas

  13. #13

    Re: Porblem med kopplingsbyte på en 900og

    Citat Ursprungligen postat av nibjo
    Växellägena justeras genom att man lättar på den hylsa som förbinder axeln från spakstället med axeln in i lådan. Den hylsan kommer man åt underifrån, nästan rakt ovanför styrväxeln. Det finns ett fäste på original (osäker på årsmodeller?) diffhuslock för en "pinne" att låsa axel i rätt läge, men det tror jag är ett specialverktyg (?). Inne vid växelspaken finns ett hål att sticka ner en rund pinne i längst fram på spakstället så att den bakre axeln låses i motsvarande läge som specialverktyget låser växellådsaxeln i.

    /Niklas

    Finns de några bilder på detta någonstans?
    http://www.garaget.org/?car=304945

Liknande ämnen

  1. !!! KOPPLINGSBYTE !!!
    Av aero93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 17:55
  2. [LÖST] Tips inför kopplingsbyte OG9-5
    Av Demon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 17:47
  3. porblem med nyinköpt SAAB 9000
    Av Rullen i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •