Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Min 900 i signaturen har börjar misstända nu efter motorrenoveringen som den genomgick.
    När motorn är kall går den fint, men när den kommit upp i drifttemp så rycker den till då och då vid jämn hastighet, och på tomgång så går den så dåligt att den ofta dör.

    Vid acceleration och om man varvar lite med gasen så går den hur fint som helst, utan några ryck och den accelererar jämnt och fint och drar i väg bra.

    Den har nu även börjat detektera spikningar (jag har spikdiod) vid jämn körning och lätt acceleration.

    Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja.
    Bränslepump, bränslefilter, vakuumslangar (dock ej till MV), lambdasond och tändkassett är ca 1 000 mil gamla och stiften, BCR8ES är flong nya.
    Jag har testat med en tändkassett jag vet fungerar, men resultatet är detsamma.

    Direkt efter renoveringen så gick motorn bra i ca tio mil, så jag tror knappast att det beror på att någon kugg sitter fel.

    Var ska jag börja felsökningen?
    Det är riktigt tråkigt att inte kunna njuta av bilen som gått igenom så mycket den senaste tiden
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Jag tycker ändå att du bör lyfta ventilkåpan och kontrollera att kammarna står rätt, är trots allt ingen stor operation. Då har du i alla fall uteslutit en felkälla.

    Har du satt spridarkontakterna i rätt ordning?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Nu kommer jag inte ihåg vilket program du har i.

    Men jag skulle monterat nya 7:or om inte programmet är anpassat för 8:or.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Kollat över alla jordpunkter till DI kassetten och T5 Ecu'n? Brukar kunna ge lite skumma fel om det är dålig kontakt där.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Jag tycker ändå att du bör lyfta ventilkåpan och kontrollera att kammarna står rätt, är trots allt ingen stor operation. Då har du i alla fall uteslutit en felkälla.

    Har du satt spridarkontakterna i rätt ordning?
    Det var Dahlhjelm som utförde arbetet, och visserligen litar jag på honom, men visst kan jag kolla kammarna.
    Finns det någon bra bild man kan gå efter?

    Jag ska kolla spridarkontakterna med.
    Är de märkta?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Nu kommer jag inte ihåg vilket program du har i.

    Men jag skulle monterat nya 7:or om inte programmet är anpassat för 8:or.
    Mackan som hjälper mig med program borde kunna svara på om det är okej med åttor.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Jag kör på nior. De är uppbyggda på samma sätt som sjuor. Åttorna skiljer sig vad jag förstått. Min går bra på sjuor också men de äts upp alldeles för fort.

    Vi har samma tuner, kanske han kan svara mer ingående om just detta.
    Behöver för den delen inte vara stiften som strular.
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Kollat över alla jordpunkter till DI kassetten och T5 Ecu'n? Brukar kunna ge lite skumma fel om det är dålig kontakt där.
    Jag jordade brebandslambdan vid ena jordpunkten nedanför höger a-stolpe, och där jordar väl även diverse viktiga grejer, bl.a. ECU:n?
    Jag ska se över det och flytta bredbandslambdans jordning.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Citat Ursprungligen postat av Schön
    Jag kör på nior. De är uppbyggda på samma sätt som sjuor. Åttorna skiljer sig vad jag förstått. Min går bra på sjuor också men de äts upp alldeles för fort.

    Vi har samma tuner, kanske han kan svara mer ingående om just detta.
    Behöver för den delen inte vara stiften som strular.
    Jag har några inte allt för gamla sjuor liggandes, så jag kan testa med dem med.

    Stort tack än så länge för alla inkomna tips!
    Än en gång visar STCS forum att det är ett forum i världsklass
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Hade samma problem med en Vag familjen bil, hemma, annars chipat BSR, ibland den vill inte ens ladda, fick stanna och starta om, då vart de bra. På jämn gas blev nästan alltid
    misständning tills man bytte LMM. Även de här bilen gick bra från början ty bilen har gått endast 2200 mil. när den chippades.
    Dina kammar sitter rätt eftersom bilen gick bra efter renovering men har du möjlighet att låna en LMM eller prova med CRC Air rengöra trådar skulle jag börjat med.
    Du har inte tip KN filter som ska oljas ?de hade vi och felet kom som brev från posten.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Citat Ursprungligen postat av George
    Hade samma problem med en Vag familjen bil, hemma, annars chipat BSR, ibland den vill inte ens ladda, fick stanna och starta om, då vart de bra. På jämn gas blev nästan alltid
    misständning tills man bytte LMM. Även de här bilen gick bra från början ty bilen har gått endast 2200 mil. när den chippades.
    Dina kammar sitter rätt eftersom bilen gick bra efter renovering men har du möjlighet att låna en LMM eller prova med CRC Air rengöra trådar skulle jag börjat med.
    Du har inte tip KN filter som ska oljas ?de hade vi och felet kom som brev från posten.
    Det sitter ingen LMM på ng900 med Trionic, så den teorin kan vi skippa på den gång

    Luftfiltret har jag också tänkt på, men inte kan det vara så smutsigt att bilen går så här dåligt?
    Jag har i alla fall beställt rengöring och olja eftersom det är dags i vilket fall som helst att rengöra filtret.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Det hjälpte inte att byta jordning för bredbandslambdan.
    Det är det enda jag hunnit göra än så länge.

    Var sitter alla jordpunkter för DI och ECU?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Det hjälpte inte att byta jordning för bredbandslambdan.
    Det är det enda jag hunnit göra än så länge.

    Var sitter alla jordpunkter för DI och ECU?

    Jordning för ECU är väl i själva "hållaren" tillsammans med skruven som håller boxen? Tänker lite på hur det ser på 9000 med flätan....

    Vad gäller så är det väl att gå över jordpunkterna kring insug osv....minns dock inte exakt hur många det ska vara.


    Kammarna som jag tog upp tidigare bör dock inte stå fel iom att det är en kunnig person som fixat... Men OM du kikar på detta så skall du ställa markeringen på remskivan, och då skall markeringarna stämma på kammarna

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Det hjälpte inte att byta jordning för bredbandslambdan.
    Det är det enda jag hunnit göra än så länge.

    Var sitter alla jordpunkter för DI och ECU?

    Jordning för ECU är väl i själva "hållaren" tillsammans med skruven som håller boxen? Tänker lite på hur det ser på 9000 med flätan....

    Vad gäller så är det väl att gå över jordpunkterna kring insug osv....minns dock inte exakt hur många det ska vara.


    Kammarna som jag tog upp tidigare bör dock inte stå fel iom att det är en kunnig person som fixat... Men OM du kikar på detta så skall du ställa markeringen på remskivan, och då skall markeringarna stämma på kammarna
    Jag tror inte den jordar direkt i hållaren.
    Jag har för mig att jag läst att den jordar, som du säger, på insuget.
    Jag ska kolla den jordningen och övriga. Bara jag hittar dem.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Nu har jag pillat lite till.
    Jag har lött och lagt på krympslang på en sladd till ECU:n som förut hade kabelsko, flyttat jordningen för ladd- och oljetrycksmätarna, sett över jordningspunkterna på insuget, lossat downpipen och ruckat lite på den, lossat alla spridarkontakter och satt tillbaka.
    En spridare satt lite på sniskan, den hade snurrat alltså. Jag vet inte om det påverkar något, men jag vred tillbaka den i alla fall.

    Allt detta resulterade i absolut ingenting, till en början.
    Efter att ha kört i fem minuter så började bilen helt plötsligt gå mycket bättre, nästan helt bra faktiskt, och fortsatte så de resterande 20 minuterna som jag körde.
    Någon enstaka spikindikering och lite ryck ett par gånger vid jämn hastighet, men i övrigt gick den fint.

    Det känns som det är glapp någonstans, så jag får väl gå över en del kontakter med elektronikrengörning och se vad som händer.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Och så bytte jag mjukvara också, till ett 16 Mhz-program som Mackan har fixat.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #17
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Och så bytte jag mjukvara också, till ett 16 Mhz-program som Mackan har fixat.
    Blev det någon skillnad med annat program eller samma fenomen?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #18
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Och så bytte jag mjukvara också, till ett 16 Mhz-program som Mackan har fixat.
    Blev det någon skillnad med annat program eller samma fenomen?
    Jag bytte programmet i samma veva som jag fixade allt det andra, så jag vet inte vad det var som gjorde att den började gå bättre.
    Som sagt så känns det som det är glapp någonstans i och med att ryckningarna dyker upp lite då och då.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #19
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    För er som inte följer min projekttråd där jag har skrivit mycket om det här problemet så kan jag sammanfatta vad jag gjort hittills.

    När jag var ute och körde här om dagen så gick bilen dåligt.
    Så jag stannade till och ryckte lite i mapsensorkontakten medan bilen stod på tomgång, och vips så började bilen gå bra, riktigt bra.
    Jag tänkte ju självklart att problemet måste ligga i glappande kontakt eller i mapsensorn, så jag åkte och hämtade en helt ny mapsensor och kontakt till denna, lödde fast kablarna och bytte mapsensorn.
    Under hela resan till där jag hämtade den, ca en timmes resa tur och retur, så gick bilen hur bra som helt, som en dröm, men direkt efterbytet så gick den dåligt igen.

    Misstankarna riktades då mot resten av kablagen från mapsensorn ner till styrboxen, så jag drog nya kablar vid sidan om kabelstammen, men inte heller detta hjälpte.
    Så antagligen var mina misstankar om felande mapsensor eller kablage felaktigt och att bilen gick bra när jag ruckade i kontakten måste ha varit en slump.

    Utöver detta så har jag testat med en tändkassett som jag vet fungerar, nya tändstift, olika mjukvaror och olika styrboxar samt kört på en massa elektronikrengöring på kontakterna till mapsensorn, tändkassetten, tomgångsreglerventilen, lambdasonden, inloppsluftstempgivaren och vevaxellägesgivaren.

    Bilen går alltså nu lika dåligt som vanligt, och jag vet inte var jag ska fortsätta felsökningen.

    Ibland går bilen bra, men det är sällan, ibland har den knappt någon tomgång och ibland pendlar varvtalen på tomgång samtidigt som lambda pendlar.
    Se videon här.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #20
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182

    Re: NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet

    En paj spjällägesgivare kanske?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] OG9-3 T5 Hög tomgång och ryckig vid jämn gas
    Av grobs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2016-11-30, 14:25
  2. Håller inte tomgång vid hastighet 9-3 T7
    Av LiPoMannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2015-07-23, 19:01
  3. 9-5 -03 rycker vid jämn hastighet och plusgrader
    Av LGranstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-18, 22:32
  4. 9,5:a -99:a som pendlar i hastighet vid jämn gas.
    Av hirch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 07:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •