Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Elfel, bl.a skyltbelysning

  1. #1

    Elfel, bl.a skyltbelysning

    Har fått ett fel på halsen som håller på att göra mig gråhårig.

    Bilen har varit inne på lack, och dessutom har jag monterat ett drag.
    Märkte att skyltbelysningen inte fungerande, och säkring 29 går hela tiden. På den säkringen går tydligen skyltbelysningen, bakljuset höger och positionsljus höger fram.

    Det knepiga är, att kabeln verkar vara hel från säkringshållare fram till kontaktstyckena i vänsterbakskärm. (grön/vit kabel). Denna kabeln slutar i mikrobrytaren i bagageluckan, och där har jag 12v fram.

    Problemet är, att kopplar jag ur kontaktstycket ur bagageluckans mikrobrytare så slutar säkringen att gå, och bakljus samt positionsljus fungerar, dock inte nummerskyltsbelysningen.
    Men så fort jag petar kontaktstycket, så går säkringen, och oavsett så fungerar inte nummerskyltsbelysningen.
    Jag har letat i överföringen mellan lucka/bil, men jag hittar inte det minsta skav på någon kabel, och jag har summer-mätt allt jag kan tänkas komma på. Jag har plockat bort "dragkrokskontakten"

    Någon som har en idé?

    MVH

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    69

    Re: Elfel, bl.a skyltbelysning

    Citat Ursprungligen postat av Bergstrom
    Har fått ett fel på halsen som håller på att göra mig gråhårig.

    Bilen har varit inne på lack, och dessutom har jag monterat ett drag.
    Märkte att skyltbelysningen inte fungerande, och säkring 29 går hela tiden. På den säkringen går tydligen skyltbelysningen, bakljuset höger och positionsljus höger fram.

    Det knepiga är, att kabeln verkar vara hel från säkringshållare fram till kontaktstyckena i vänsterbakskärm. (grön/vit kabel). Denna kabeln slutar i mikrobrytaren i bagageluckan, och där har jag 12v fram.

    Problemet är, att kopplar jag ur kontaktstycket ur bagageluckans mikrobrytare så slutar säkringen att gå, och bakljus samt positionsljus fungerar, dock inte nummerskyltsbelysningen.
    Men så fort jag petar kontaktstycket, så går säkringen, och oavsett så fungerar inte nummerskyltsbelysningen.
    Jag har letat i överföringen mellan lucka/bil, men jag hittar inte det minsta skav på någon kabel, och jag har summer-mätt allt jag kan tänkas komma på. Jag har plockat bort "dragkrokskontakten"

    Någon som har en idé?

    MVH
    Jag hade det felet på min gamla OG 9-3 det visade sig vara kablarna som går från kontakten vid luckan till skyltbelysningen som hade gnagets av alltså "inuti bagageluckan" . plocka ner "inredningen" på luckan och kolla.
    Saab 9-3 Aero 2.8t 2007 http://www.garaget.org/Jimb3n

Liknande ämnen

  1. Krav på skyltbelysning?
    Av Lindfors i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 03:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •