Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Elfel bakljus,bakrutetorkare NG9-3 SC

  1. #1

    Elfel bakljus,bakrutetorkare NG9-3 SC

    Hej. Jag blir inte klok på el och jag kan inte ett smack om det.

    Problemet är att helt plötsligt slutade vänster bakljus,bakre vindrutetorkare och höger dimljus bak att fungera. Får inga felmeddelanden i SID!!!, säkringarna och lampor är hela (har provat och byta också).

    Backsensor spökar också ibland men det kan bero på att bilen är skitig

    Har nån varit med om liknande? Känns inte som om jag vill åka till Saab för jag har hört hur dyrt det kan bli med just elfel, men måste man så måste man

    Saab 93 vector sport, 2006

    tillägg, väster framruta får för sig att stanna(inte varje gång) när jag ska hissa upp den och åker ner igen, upprepas flera gånger(bara när jag trycker den på "auto"), ena skyltbelysningen fungerar inte heller men det har jag inte kollat om lampan är trasig.

    Jätte tacksam för svar!

    MVH!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Elfel Saab 93 SC 06???? Akut hjälp sökes!

    Testa och bryt batteripolen för att starta om alla styrenheter ordentligt.

    Din auto up reagerar att rutan går för trögt och tror du håller på och klämma ett finger eller liknande. När du brutit strömmen kommer auto up att sluta funka, i instruktionsbok står hur du lär in den igen. Kommer jag ihåg rätt kör du ned rutan helt, sen håller inne upp knappen (eller om man måste göra upp ned sen hålla in uppåt) - nåväl, rutan kommer då att lära sig motståndet som är normalt och sen troligen funka igen - om inte så är det nog mekaniskt för trögt och kräver någon form av rengöring/uppsmörjning...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3

    Re: Elfel Saab 93 SC 06???? Akut hjälp sökes!

    jaha okej ska gå ner och prova direkt

    okok då förstår jag, trodde det var major elfel på gång.

    Tack för svar det uppskattar jag!

  4. #4

    Re: Elfel Saab 93 SC 06???? Akut hjälp sökes!

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Testa och bryt batteripolen för att starta om alla styrenheter ordentligt.

    Din auto up reagerar att rutan går för trögt och tror du håller på och klämma ett finger eller liknande. När du brutit strömmen kommer auto up att sluta funka, i instruktionsbok står hur du lär in den igen. Kommer jag ihåg rätt kör du ned rutan helt, sen håller inne upp knappen (eller om man måste göra upp ned sen hålla in uppåt) - nåväl, rutan kommer då att lära sig motståndet som är normalt och sen troligen funka igen - om inte så är det nog mekaniskt för trögt och kräver någon form av rengöring/uppsmörjning...



    Jag var nere och provade och rutan löste sig perfekt men inget av det andra tyvärr, uppkom ett till fel nu och det är att rattlåset inte fungerar.

  5. #5

    Re: Elfel Saab 93 SC 06???? Akut hjälp sökes!

    Hittade detta på forumet


    "Om bilen varit strömlös så måste den köras i minst 25 km/h innan rattlåset aktiveras normalt igen. Står exakt vad som gäller in instr.boken.
    (Blev själv förvånad/irriterad när rattlåset inte funkade efter jag monterade drag och hade bilen strömlös under inkoppling)"

    Så det är lugnt


    Ingen annan som har något förslag eller tips ?

  6. #6

    Re: Elfel Saab 93 SC 06???? Akut hjälp sökes!

    Som sagt är inte så bilkunnig men det var diodrampen som gett upp, motorn har gått på torkaren och bilen var skitig så problemen är lösta :-)

Liknande ämnen

  1. Bakrutetorkare 9-3SC
    Av Idlewild i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-03-24, 21:45
  2. Bakljus + parkeringljus (alla vänster sida) elfel, 9-5 MY03
    Av Riot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 14:39
  3. [LÖST] Bakrutetorkare 9000 -97
    Av grewen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •