Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Laddtryck försvinner, 9-5 Aero

  1. #1

    Laddtryck försvinner, 9-5 Aero

    Var ute och åkte för en stund sedan då bilen plötsligt förlorade väldigt mycket kraft. Tittade på laddtrycksmätaren och såg att den gick till mitten på det gula fältet ungefär. Åkte lite upp och ner, med pedalen helt nedtryckt. Den brukar ligga någon mm in på det röda. Såhär höll den på några minuter innan den gick tillbaka och blev normal igen. Lät bilen stå en timma och provade igen. Då var problemet tillbaka men försvann efter några minuter.

    I höstas bytte jag grenrörspackning och några pinnbultar som gått av. Innan det bytet ladda den ungefär 75% av det gula. Men då hördes det tydligt att det läckte luft, nu kunde jag inte höra eller känna att det läcker någonstans.

    Vakumslangen som går från ventilkåpan till spjällhuset (med backventil) har gått av från nippeln i ventilkåpan. Men så har det varit ett tag och har inte krånglat tidigare. Vad har den slangen ens för funktion?

    Den ryker inget så det borde väll inte vara turbon tycker jag...

    Bilen är en Saab 9-5 Aero -00
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Laddtryck försvinner, 9-5 Aero

    Turbomätaren mäter inte laddtryck utan begärd luftmassa. Så det kan vara lite vadsomhelst.

    Ingen motorlampa eller så? Låter lite som att bilen går ner i limp-home?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3

    Re: Laddtryck försvinner, 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Turbomätaren mäter inte laddtryck utan begärd luftmassa. Så det kan vara lite vadsomhelst.

    Ingen motorlampa eller så? Låter lite som att bilen går ner i limp-home?
    Nej, det är ju lite konstigt.. Ingen lampa som tänds.
    Saab 9-5 Aero -00

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Laddtryck försvinner, 9-5 Aero

    Det kan inte vara så att skadan i slangen till spjället är värre? Min TTiD har en skada på slangen från IC till spjällhuset och den går ibland ner i limp, dock ingen motorlampa men "Begränsad prestanda" - något som jag tyvärr inte tror visas på 9-5an.. Jag skulle kanske börja där..
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  5. #5

    Re: Laddtryck försvinner, 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Det kan inte vara så att skadan i slangen till spjället är värre? Min TTiD har en skada på slangen från IC till spjällhuset och den går ibland ner i limp, dock ingen motorlampa men "Begränsad prestanda" - något som jag tyvärr inte tror visas på 9-5an.. Jag skulle kanske börja där..
    Ja den kostar ju nästan inget o byta så det ska jag göra. Konstigt att det inte krånglat tidigare isåfall bara, den har vart av i någon månad :P
    Saab 9-5 Aero -00

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Laddtryck försvinner, 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av sandnes94
    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Det kan inte vara så att skadan i slangen till spjället är värre? Min TTiD har en skada på slangen från IC till spjällhuset och den går ibland ner i limp, dock ingen motorlampa men "Begränsad prestanda" - något som jag tyvärr inte tror visas på 9-5an.. Jag skulle kanske börja där..
    Ja den kostar ju nästan inget o byta så det ska jag göra. Konstigt att det inte krånglat tidigare isåfall bara, den har vart av i någon månad :P
    Tog lite tid innan min började gnälla också, och visserligen är det knappt en skruv likt mellan våra motorer men det är alltid bäst med att börja laga det som är trasigt. Och hjälper inte det så kan man börja grotta ner sig mer.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

Liknande ämnen

  1. Kraften försvinner vid kraftigt gaspådrag 9-5 Aero
    Av Edde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 17:22
  2. Kylvatten försvinner 9-5 aero-05
    Av Mpl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 12:20
  3. Försvinner massa olja, Saab 9-5 aero -00
    Av -FJ- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 16:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •