Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byte drivrem/spännaren ng900 vad behöver jag?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Byte drivrem/spännaren ng900 vad behöver jag?

    Jag skall byta drivrem+remspännaren då den sprack i godset då förre ägaren måste gjort spricka i den så jag måste skruva bort spännaren o byta den. Undrar vad man behöver för verktyg och vilka steg man tar det i? Så man inte står där sen o fattas något/några verktyg eller liknande.
    Vore jättebra om nån ville ge lite tips enklast o bäst. Törs inte köra mera snart för remmen har börjat trassla upp sig i innerkanten

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Byte drivrem/spännaren ng900 vad behöver jag?

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Jag skall byta drivrem+remspännaren då den sprack i godset då förre ägaren måste gjort spricka i den så jag måste skruva bort spännaren o byta den. Undrar vad man behöver för verktyg och vilka steg man tar det i? Så man inte står där sen o fattas något/några verktyg eller liknande.
    Vore jättebra om nån ville ge lite tips enklast o bäst. Törs inte köra mera snart för remmen har börjat trassla upp sig i innerkanten
    Är det själva spännaren i sig som har spruckit alltså? Inte fästet som spännaren sitter fastbultad i?

    Vet inte riktigt vad det är för typ av bultar till spännaren men för att spänna upp spännaren så är en hylsförlängare lämplig. Spännaren har ett fyrkantigt hål i sig som man kan stoppa ner hylsförlängaren i och spänna upp spännaren. Sedan finns ett litet hål som man kan låsa spännaren i uppspänt läge med en spik eller liknande vilket gör det enkelt att få av och på remmen.

    Gissar att billigaste spännaren är på Speedparts.
    T ex Mekonomen var MER än 3ggr så dyr på den, senast jag av dumhet råkade handla den där.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Byte drivrem/spännaren ng900 vad behöver jag?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Jag skall byta drivrem+remspännaren då den sprack i godset då förre ägaren måste gjort spricka i den så jag måste skruva bort spännaren o byta den. Undrar vad man behöver för verktyg och vilka steg man tar det i? Så man inte står där sen o fattas något/några verktyg eller liknande.
    Vore jättebra om nån ville ge lite tips enklast o bäst. Törs inte köra mera snart för remmen har börjat trassla upp sig i innerkanten
    Är det själva spännaren i sig som har spruckit alltså? Inte fästet som spännaren sitter fastbultad i?

    Vet inte riktigt vad det är för typ av bultar till spännaren men för att spänna upp spännaren så är en hylsförlängare lämplig. Spännaren har ett fyrkantigt hål i sig som man kan stoppa ner hylsförlängaren i och spänna upp spännaren. Sedan finns ett litet hål som man kan låsa spännaren i uppspänt läge med en spik eller liknande vilket gör det enkelt att få av och på remmen.

    Gissar att billigaste spännaren är på Speedparts.
    T ex Mekonomen var MER än 3ggr så dyr på den, senast jag av dumhet råkade handla den där.
    det är just i det hålet där man skall plasera hylsförlängaren som nån använt våld eller försökt med felaktigt verktyg antagligen för brett eller nåt så aluminiumet har spruckit o när vi skulle spänna den så sprack hela det hålet. Men det går kanske att ta ett järn o släppa spänningen genom att bryta nåt annan spännrulle eller? Jag kikade lite o såg att det var sexkants skruv som håller remspännaren i mitten.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Byte drivrem/spännaren ng900 vad behöver jag?

    Ok. Du får ta en rörtång eller tving eller något annat och bryta på spännararmen med i så fall.

    Du ska absolut inte bryta på något annat hjul för flera av hjulen är känsliga för brytpåverkan och dessutom så är det lätt att råka skada hjulen något. Är hjulen skadade så går det snabbt att förstöra en ny rem.

    Går du bet med att få isär spännaren får du i så fall klippa remmen och sen byta spännaren (du ska väl byta rem ändå antar jag?).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Byte drivrem/spännaren ng900 vad behöver jag?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Ok. Du får ta en rörtång eller tving eller något annat och bryta på spännararmen med i så fall.

    Du ska absolut inte bryta på något annat hjul för flera av hjulen är känsliga för brytpåverkan och dessutom så är det lätt att råka skada hjulen något. Är hjulen skadade så går det snabbt att förstöra en ny rem.

    Går du bet med att få isär spännaren får du i så fall klippa remmen och sen byta spännaren (du ska väl byta rem ändå antar jag?).
    Japp jag har tänkt så som du sa klippa remmen och sen skruva bort spännaren o sen sätta dit en frisk en o montera remmen sen. Men hur får man ner remmen mellan oppifrån så idiotiskt trångt. Ja jag skall ta bort avskärmanr o filtret men ändå

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Byte drivrem/spännaren ng900 vad behöver jag?

    Att trassla ner remmen är lite trångt men det går.

    Att se så att man får runt remmen rätt runt de nedre hjulen och dessutom hjälpa till att få ner remmen gör man nog bäst genom att lossa innerskärmen så man kan hjälpa till från hjulhuset.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Byte drivrem/spännaren ng900 vad behöver jag?

    Nån som vet vad det är för storlek på sexkants skruven som remspännaren sitter med?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av drivrem OG9-3 -98 T5
    Av Mathias9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 22:47
  2. Byte av Drivrem
    Av jimmyb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 17:05
  3. Vattenpump /drivrem - behöver svar!!
    Av LillPer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 22:07
  4. Byte drivrem 9-5
    Av Eduard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 10:36
  5. Rullen på spännaren ng900
    Av fabbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •