Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Bakre stötdämpare NG9-3 SC XWD

  1. #1

    Bakre stötdämpare NG9-3 SC XWD

    Fick idag svar på att "klonket" från bakvagnen beror på att bakdämparen lägger olja. Ringde till SAAB och fick veta att två stötdämpare till bilen skulle gå på 15.000kr
    I samma mening nämnde han att till "de andra" 9-3 SC går det på ca 3000kr.

    Vad är det för superduper stötdämpare till XWD??

    Hirsch Performance kitet med sportfjädrar och stötdämpare går på 15.000kr

    Jag har sökt lite här på forumet om det finns andra stötdämpare till XWD än orginal, men inte funnit några svar.

    Det jag vill ha hjälp med är förslag på lösningar till nya bakre stötdämpare till min SAAB, samt erfarenheter/synpunkter på andra alternativ.
    SAAB 9-3 SC Aero 2.0T XWD -09

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Hej!

    Antar att denna skulle gå att använda
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... bi-08.html

    Man skulle ju kunna tycka att SP borde kunna sälja dessa stötdämpare separat. Men jag har inte hittat dem, eller bara missat.

    Kolla i trådarna från Pelle & Jympa ang. XWD & sänkning då de använt denna sänksats.

  3. #3

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Tack för tipset. Är ju bara en tredjedel av priset.

    Kollade inläggen du tipsade om. Blir lite orolig när de inte är nöjda med slutresultatet med sänkningen.
    Jag har inte kunskapen att själv meka med bilen, utan det blir till att lämna bort den. Kan tänka mig att det är enklare att skicka med en komplett sats, än att ge sig på speciallösningar med distanser och extra skruvar mm.

    Någon som känner till om man kan sätta andra stötdämpare utan att byta fjädrar?
    SAAB 9-3 SC Aero 2.0T XWD -09

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Stötdämparna sitter separat i bakvagnen, inga fjäderben. Så de går att byta individuellt.

  5. #5

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Någon som har erfarenhet av http://www.chassit.se ?

    De har ett sänkningspaket som ska passa för xwd.
    http://butiken.chassit.se/ovrigaartikla ... ctionthree
    atrikelnr: GEV113003
    SAAB 9-3 SC Aero 2.0T XWD -09

  6. #6

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hej!

    Antar att denna skulle gå att använda
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... bi-08.html

    Man skulle ju kunna tycka att SP borde kunna sälja dessa stötdämpare separat. Men jag har inte hittat dem, eller bara missat.

    Kolla i trådarna från Pelle & Jympa ang. XWD & sänkning då de använt denna sänksats.
    Hej.
    Letade runt lite på speedparts och fann dämparna separat.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 254-s.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... n6363.html

    Om jag behåller orginalfjädrarna, ska jag beställa b8-sprint eller b6-sport?
    Har förstått att det skiljer i längd på de båda.
    (Tyvärr är de tillfälligt slut....)
    SAAB 9-3 SC Aero 2.0T XWD -09

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Citat Ursprungligen postat av Woodrunner
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hej!

    Antar att denna skulle gå att använda
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... bi-08.html

    Man skulle ju kunna tycka att SP borde kunna sälja dessa stötdämpare separat. Men jag har inte hittat dem, eller bara missat.

    Kolla i trådarna från Pelle & Jympa ang. XWD & sänkning då de använt denna sänksats.
    Hej.
    Letade runt lite på speedparts och fann dämparna separat.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 254-s.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... n6363.html

    Om jag behåller orginalfjädrarna, ska jag beställa b8-sprint eller b6-sport?
    Har förstått att det skiljer i längd på de båda.
    (Tyvärr är de tillfälligt slut....)
    Kolla http://www.neobrothers.co.uk/rear-shock ... c378vrpb42 frakten är oftast detsamma från utlandet som inom Sverige.. maila dem o kolla de brukar svara inom 24 h
    Med vänlig hälsning jonas

  8. #8

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Tack för tipset. Helt ok priser där. Får se vad frakten blir. Åker väl på tull också??

    Frågan kvarstår dock om det är b6 eller b8 som passar originalfjädrarna.
    SAAB 9-3 SC Aero 2.0T XWD -09

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    [quote="Woodrunner"]Tack för tipset. Helt ok priser där. Får se vad frakten blir. Åker väl på tull också??

    Frågan kvarstår dock om det är b6 eller b8 som passar originalfjädrarna.[

    Nonono det e inom eu

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Citat Ursprungligen postat av "Woodh
    Tack. Och hårdareör tipset. Helt ok priser där. Får se vad frakten blir. Åker väl på tull också??

    Frågan kvarstår dock om det är b6 eller b8 som passar originalfjädrarna.
    Original mjuk
    B6 sport b8 kortare vilket du borde ha vid en 30mm sänkning

  11. #11

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Nu hängde jag inte med...

    Menade du att om jag tar b6-sport blir det som original,
    och om jag tar b8-sprint så sänker jag baken (på bilen) med 30mm?

    Det här med stötdämpare och fjädrar är inte min starka sida.
    (Har för den delen inga direkta starka sidor med bilteknik...)

    Gillar dock att köra bil, och då gärna SAAB.......
    SAAB 9-3 SC Aero 2.0T XWD -09

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Det Jonas menar är:

    B6 = Original längd på kolvstång, som är lämpligt att använda ihop med normalfjädrar.
    B8 = 30mm kortare kolvstång, som är lämpligt att använda ihop med sänkfjädrar.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Det Jonas menar är:

    B6 = Original längd på kolvstång, som är lämpligt att använda ihop med normalfjädrar.
    B8 = 30mm kortare kolvstång, som är lämpligt att använda ihop med sänkfjädrar.
    Yes. Så menade jag.

  14. #14

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Tack för förklaringen.

    Då är det bara att bestämma sig om jag ska behålla fjädrarna eller passa på och sänka bilen med en sänkningssats.

    Blir lite orolig över problemen Pelle och Micke har med SpeedParts sänkningssats.
    Tråden om sänkning av Turbo X
    viewtopic.php?f=4&t=339952

    Eller har jag större höjdmarginal med min "vanliga" XWD kombi, gentemot Turbo X sedan?
    Sen är det aldrig roligt med företag som är svåra att få tag på.
    SAAB 9-3 SC Aero 2.0T XWD -09

  15. #15
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Citat Ursprungligen postat av Woodrunner
    Tack för förklaringen.

    Då är det bara att bestämma sig om jag ska behålla fjädrarna eller passa på och sänka bilen med en sänkningssats.

    Blir lite orolig över problemen Pelle och Micke har med SpeedParts sänkningssats.
    Tråden om sänkning av Turbo X
    viewtopic.php?f=4&t=339952

    Eller har jag större höjdmarginal med min "vanliga" XWD kombi, gentemot Turbo X sedan?
    Sen är det aldrig roligt med företag som är svåra att få tag på.
    Notera att min bil inte är en Turbo X utan en "vanlig" XWD med V6 och automat. Turbo X har ett lägre sk ultra sport chassi som är 15 mm på fram och bakaxel lägre än std XWD chassi.

    Ett problem med Speedparts kit tror jag är att de har samma fjädrar oavsett motor och oavsett växellåda. V6 automat väger givetvis mer än en fyra med man låda. Jämför med tex Hirsch som har olika kit beroende på motor och låda. Min blev 13-14 mm lägre i fram än Mickes bil som har en fyra. Micke verkar nöjd med höjden i fram men tycker den är för låg bak. Gissar att du skulle få samma resultat med din bil.

    Jag avråder från Speedparts kit. Dels för att sänkningen inte blir enligt spec. men framförallt då jag efter att ha reklamerat uppmanats att demontera och returnera satsen för kontroll. på fråga vem som tar kostnaden för demontering så svarar de att de inte tar den. Det står visserligen så i deras villkor men konsumentköplagen gäller, kan inte avtalas bort och föreskriver att köpare inte ska stå någon kostnad för reklamationer/åtgärder. Har påpekat detta för Speedparts, sen blev det tyst.... Återstår bara att häva köpet om de inte återkommer denna vecka, dvs demontera och returnera och begära pengarna tillbaka plus ersättning för arbetet med att montera och demontera sportfjädersatsen (gjort på verkstad).

  16. #16

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Hej Pelle.
    Förväxling där från mig gällande trådskapare/inlägg och respektive bilmodeller.

    Aldrig roligt när det inte blir som man tänkt sig, och sen allt onödigt strul för att rätta till det igen. Låter troligt det du skriver om att vikten påverkar om det är samma fjädrar i kitet. Ert problem med SpeedParts får en att dra öronen åt sig. Tråkigt att de stoppar huvudet i sanden istället för att ordna till det och få nöjda kunder.

    Hur upplever du Bilsteindämparna? Det jag funderar på är om det blir "stötigare" med de dämparna. Dvs jag behåller originalfjädrarna. Eller det hänger ihop med vilka fjädrar man har till dämparna?
    Jag fick tidigare tips om var jag kan hitta Bilsteindämpare. Jag har även hittat kit, men antar att det är de kit som SpeedParts tar hem och säljer vidare.

    Rent ekonomiskt får jag mer för pengarna genom att välja någon "sportdämpar"-variant gentemot att välja SAAB-originaldämpare för 15.000:-
    SAAB 9-3 SC Aero 2.0T XWD -09

  17. #17
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Hej

    Dämparna upplever jag som hårda men helt ok. Hade höjden på fjädrarna bak varit större så bilen hade varit sänkt enligt deras spec hade de nog varit helt ok med de dämparna.

    För egen del överväger jag starkt Hirsch-alternativet nu. Lägre sänkning men med bibehållen nivåreglering, anpassat exakt efter den motor och låda jag har samt en originaldel för det fall något händer.

  18. #18

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Gör en uppdatering i tråden med att tala om hur lösningen blev för min del.

    Var ett tag inne på coiloversats, men efter lite diskussion i tråden
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=342889
    om coilovers året om föll den lösningen för min del.

    Lösningen blev lite av en överraskning. Saabverkstaden frågade mig om jag kollat upp om mitt försäkringsbolag var villig till att ta de trasiga dämparna som vagnskada.
    Jag testade med att göra en skadeanmälan, verkstaden skickade in kostnadsberäkning.

    Försäkringsbolaget ringde upp och meddelade som förväntat att fjädrar och dämpare var sådant som inte täcktes av försäkringen.
    MEN, de gjorde den tolkningen att dämpare med automatisk nivåreglering var ett viktigt system/funktion i chassikonstruktionen och därmed täcktes av försäkringen.
    Så det resulterade i en självrisk på 3000kr för nya originaldämpare.

    Sen har ju förtroendet för originaldämpare sjunkit efter alla inlägg om att de brakar ihop en efter en.
    Så efter en deal med verkstaden om att lägga till merkostnaden för en Hirsch väghållningssats, blir det den slutliga lösningen för mig.

    Så tipset från mig till er som också drabbas av att bakre stötdämparna ger upp,
    kolla om ert försäkringsbolag är lika generösa i sin tolkning av villkoren som mitt försäkringsbolag.
    SAAB 9-3 SC Aero 2.0T XWD -09

  19. #19
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Citat Ursprungligen postat av Woodrunner
    Gör en uppdatering i tråden med att tala om hur lösningen blev för min del.

    Var ett tag inne på coiloversats, men efter lite diskussion i tråden
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=342889
    om coilovers året om föll den lösningen för min del.

    Lösningen blev lite av en överraskning. Saabverkstaden frågade mig om jag kollat upp om mitt försäkringsbolag var villig till att ta de trasiga dämparna som vagnskada.
    Jag testade med att göra en skadeanmälan, verkstaden skickade in kostnadsberäkning.

    Försäkringsbolaget ringde upp och meddelade som förväntat att fjädrar och dämpare var sådant som inte täcktes av försäkringen.
    MEN, de gjorde den tolkningen att dämpare med automatisk nivåreglering var ett viktigt system/funktion i chassikonstruktionen och därmed täcktes av försäkringen.
    Så det resulterade i en självrisk på 3000kr för nya originaldämpare.

    Sen har ju förtroendet för originaldämpare sjunkit efter alla inlägg om att de brakar ihop en efter en.
    Så efter en deal med verkstaden om att lägga till merkostnaden för en Hirsch väghållningssats, blir det den slutliga lösningen för mig.

    Så tipset från mig till er som också drabbas av att bakre stötdämparna ger upp,
    kolla om ert försäkringsbolag är lika generösa i sin tolkning av villkoren som mitt försäkringsbolag.
    Kul! Du kommer inte bli besviken på Hirschs chassi.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    89

    Re: Bakre stötdämpare 9-3 SC, 2.0 XWD -09

    Citat Ursprungligen postat av Woodrunner
    Gör en uppdatering i tråden med att tala om hur lösningen blev för min del.

    Var ett tag inne på coiloversats, men efter lite diskussion i tråden
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=342889
    om coilovers året om föll den lösningen för min del.

    Lösningen blev lite av en överraskning. Saabverkstaden frågade mig om jag kollat upp om mitt försäkringsbolag var villig till att ta de trasiga dämparna som vagnskada.
    Jag testade med att göra en skadeanmälan, verkstaden skickade in kostnadsberäkning.

    Försäkringsbolaget ringde upp och meddelade som förväntat att fjädrar och dämpare var sådant som inte täcktes av försäkringen.
    MEN, de gjorde den tolkningen att dämpare med automatisk nivåreglering var ett viktigt system/funktion i chassikonstruktionen och därmed täcktes av försäkringen.
    Så det resulterade i en självrisk på 3000kr för nya originaldämpare.

    Sen har ju förtroendet för originaldämpare sjunkit efter alla inlägg om att de brakar ihop en efter en.
    Så efter en deal med verkstaden om att lägga till merkostnaden för en Hirsch väghållningssats, blir det den slutliga lösningen för mig.

    Så tipset från mig till er som också drabbas av att bakre stötdämparna ger upp,
    kolla om ert försäkringsbolag är lika generösa i sin tolkning av villkoren som mitt försäkringsbolag.
    Verkligen ett genuint beslut av ditt försäkringsbolag. Vilket bolag är det du har?

    Jag råkade ut för nästan samma sak, med en dämpare som håller på att ta slut. Så är sugen på Hirsch paketet också. är du nöjd med det so far?
    9-3 Aero V6 XWD -09

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta bakre stötdämpare NG9-3
    Av andreas.kallstrom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-09-28, 00:00
  2. Turbo X Kombi bakre stötdämpare
    Av ime95mos i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-01-11, 10:25
  3. Längder på bakre stötdämpare 9000
    Av GULSAAB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 08:17
  4. Byte av bakre stötdämpare på 9000
    Av hucki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •