Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Nu är allt klart och är väldigt nöjd. Jag börjar med att ursäkta för bilderna, kanske tar lite bättre efterbilder så de blir så lika före som möjligt. Måtten borde säga mer i alla fall.
Här är en länk till bilderna https://onedrive.live.com/?cid=0b874...AEA05243B7!369 Klickar ni in på bilderna så står det i sidan before eller after. De i solsken är efter...
Jag slog ihop ett par för lite lättare jämförelse.
---------------
Mått (i cm och mätta med måttband på hundradelarna, eller inte )
---------------
Från mitten på skärm via navet och ned till backen, en rak linje
Före
VF=72,5
HF=72
VB=71
HB=70 (trasig dämpare)
Efter
VF=69
HF=69
VB=68,5 (tja.... inga exakta mått som sagt.)
HB=69
Från mitten på skärm till toppen däck
Före
VF=7
HF=7
VB=3
HB=3
Efter
VF=4-4,5
HF=4-4,5
VB=5-5,5
HB=5-5,5
Från mötet av sidolist och hjulhuslist (bakre del) och ned till marken
Före
VF=21
HF=21
VB=26
HB=26
Efter
VF=17,5
HF=17,5
VB=25
HB=25
"The sport suspension will lower the Saab 9-3 2.0T XWD 25mm in the front and 10mm in the rear. " Stämmer ju hyffsat och notera att mina mätningar inte på något sätt är exakta. Sen har jag nya däck fram och lite äldre bak som jag inte haft råd att byta än, undrar varför :S
---------------
Körupplevelse
---------------
Innan var bilen väldigt nervös i lite högre farter, lite som när man får svaga knän.
Vi acceleration så kände man lite hur det gungade i hela chassit.
Nu är bilen väldigt styv (bra sätt) och den beter sig stabilt i låga och höga farter.
Den är lite mer stötig nu men inte så det stör, tar hellre det än att åka i en orolig bil.
Accelerera mjukt och fint, inget gungande.
OT
ANA THN gjorde ett väldigt bra jobb med detta.
Sen så hittades det givetvis en trasig damask på bakaxelns insida.... blir nästa projekt.
Säg till om jag ska kolla något annat.
Senast redigerat av therm den 2014-07-11 klockan 21:20.
Kör just nu:
Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10
Tack så hemskt mycket för rapporten. Det uppskattas!
Det såg ju riktigt bra ut utseendemässigt! Tummen upp!
Måste vara skönt med schyssta grejor.
Jag skulle nog vilja ha upp den liiiite men helt klart bättre än original som säckat och sunkat ihop.
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Jag bet mig lite i läppen också när jag såg sänkningen, måste ut och testa lite på någon skogsväg med så det inte skrapar för mycket i kardanen :O
Ja nu slipper man oroa sig för trasig dämpare som förstör däck och annat. Hade varit kul att testa en bil med precis nya org.dämpare och fjädrar och se om den vart lika stabil.
Kör just nu:
Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10
Nu drar jag igång tråden igen!
Har nyligen köpt mig en 9-3X -11. Underbar bil att köra. Men framåt våren vill jag nog ha ner den några centimeter :-)
Min fråga är då: Vad skiljer egentligen mellan stötdämpare/fjädrar på 2WD och 4WD?
/ Axel
Någon som lyckades sänka xwd på bästa billigaste sättet är Micee han finns här på forumet eller kolla hans tråd.
Den nummer 10 för att höja chassit, hur mycket höjer den?
Kan ej tolka det från den bilden .... och vad är art numret för den?
Hade gillat det till min 9-3 SC 2008.. den känns låg i baken och hög i fronten..
Nummer 10 höjer 1 tum. för att kompensera för 10" fjädern.. Bilden förekommer på diverse FB grupper. Det framgår inte om det är sedan eller kombi så det är en chansning! Kombin kanske ska ha ännu styvare fjäder.
Vi borde nästan få till en FAQ för XWD Chassie Tips om annat än de nivåreglerande dämparna ska användas (som kostar multum!)
Senast redigerat av ime95mos den 2016-07-14 klockan 16:30.
Hmm.. 2,5 cm kanske är lite väl mycket att höja ska mäta lite...
Är det endast till XWD den finns?
Har ju bara FWD..
Detta är till XWD för att få ner den lite.. För att få ner FWD i fronten.. Ja. Det borde finnas andra sportfjädrar som kan göra det.
Felet är, jag har original sportchassi och sen monterade jag 30mm sänkning från Lesjöfors, blev nöjd med fronten, men tycker de. Är för låg i baken...