Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Montera extraljus, nybörjarfråga.

  1. #1

    Montera extraljus, nybörjarfråga.

    Hallå!

    Köpte i dagarna en Saab 95 Sportcombi 2.0T Biopower årsmodell 2006.
    Är sugen att montera 3 stycken xenonkonverterade extraljus på bilen.

    Till frågan, måste man göra enligt saab rekommendation, eller kan man koppla in lite old school. Behöver ju ingen knapp eller dylikt i kupén.

    Annan spontan fråga, hur mår lyktorna om man xenon konverterar bilen egna helljus? Förstör man lyktorna eller funkar det bra, tänkte typ 75W xenon.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    31

    Re: Montera extraljus, nybörjarfråga.

    Citat Ursprungligen postat av fredriknordstrom
    Köpte i dagarna en Saab 95 Sportcombi 2.0T Biopower årsmodell 2006.
    Är sugen att montera 3 stycken xenonkonverterade extraljus på bilen.
    Grattis!

    Citat Ursprungligen postat av fredriknordstrom
    Till frågan, måste man göra enligt saab rekommendation, eller kan man koppla in lite old school. Behöver ju ingen knapp eller dylikt i kupén.
    Om du med "old school" menar att du tjuvar signal från helljusets +kabel till ett relä och sedan tar ström direkt från batteriet (eller B+ på generatorn om du vill det) så borde du inte påverka ljusövervakningen. (Jag säger: borde, för man kan ju inte vara säker när datorer är med i leken)

    Citat Ursprungligen postat av fredriknordstrom
    Annan spontan fråga, hur mår lyktorna om man xenon konverterar bilen egna helljus? Förstör man lyktorna eller funkar det bra, tänkte typ 75W xenon.
    Kanske beror på vilken lampa men här finns ett test i alla fall.
    http://www.stylingwebben.se/page/view/18

    (Egen erfarenhet: jag konverterade en 9-3 -07. Köpte ett canbus-kit till både hel- och halvljus och trodde att allt var frid och fröjd. Fick sporadiska felkoder, lampor som inte lös när de skulle. Bytte ut ett don och nu verkar det vara lugnt. Är inte så nöjd med uppstartstiden, speciellt inte vintertid. Har fått rådet att byta lampor som når max lite snabbare.)
    9-3 SC -07 C2H5OH-POWER

  3. #3

    Re: Montera extraljus, nybörjarfråga.

    Citat Ursprungligen postat av Marcus99T
    Citat Ursprungligen postat av fredriknordstrom
    Köpte i dagarna en Saab 95 Sportcombi 2.0T Biopower årsmodell 2006.
    Är sugen att montera 3 stycken xenonkonverterade extraljus på bilen.
    Grattis!

    Citat Ursprungligen postat av fredriknordstrom
    Till frågan, måste man göra enligt saab rekommendation, eller kan man koppla in lite old school. Behöver ju ingen knapp eller dylikt i kupén.
    Om du med "old school" menar att du tjuvar signal från helljusets +kabel till ett relä och sedan tar ström direkt från batteriet (eller B+ på generatorn om du vill det) så borde du inte påverka ljusövervakningen. (Jag säger: borde, för man kan ju inte vara säker när datorer är med i leken)

    Citat Ursprungligen postat av fredriknordstrom
    Annan spontan fråga, hur mår lyktorna om man xenon konverterar bilen egna helljus? Förstör man lyktorna eller funkar det bra, tänkte typ 75W xenon.
    Kanske beror på vilken lampa men här finns ett test i alla fall.
    http://www.stylingwebben.se/page/view/18

    (Egen erfarenhet: jag konverterade en 9-3 -07. Köpte ett canbus-kit till både hel- och halvljus och trodde att allt var frid och fröjd. Fick sporadiska felkoder, lampor som inte lös när de skulle. Bytte ut ett don och nu verkar det vara lugnt. Är inte så nöjd med uppstartstiden, speciellt inte vintertid. Har fått rådet att byta lampor som når max lite snabbare.)
    Tack för alla svar! Så om jag tolkar dig rätt gällande montera 3 extraljus så "bör" det kunna funka rent praktiskt, sen vet man aldrig som du säger när det är datorer inblandad.

    En annan lämplig lösning tycker är ju att konvertera helljuset till 55w, då dom föresten var svalare än vanliga 55w Halogen, intressant!
    Då kommer följdfrågan för en novis, vilket "kit" bör man ha? Eller kan ni rent av rekommendera någon säljare som jag kan vända mig till som kan sitt område.

    Tack igen för svaret!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    31

    Re: Montera extraljus, nybörjarfråga.

    Det finns ju lite olika vägar att gå beroende på vad man vill uppnå, var du kör och vilket behov du har.

    1. Tre runda extraljus med 55w xenon väldigt mycket ljus för pengarna. Du behöver inte bry dig om drivdon för canbus eller problemlösare. Vill du göra lite till kan du kolla om du har något spänningsfall i ditt befintliga helljuskablage och dra direktström istället. Sen finns det glödlampor med xenongas som ger vitare ljus som du kan ha i ditt ordinarie helljus. Tänk på att skyltar och snö bländar mer med starkare lampor.

    2. Xenon i bara helljuset är ju det mest diskreta och 55w har lyst så långt jag behövt under alla år. Men jag har å andra sidan mest kört motorväg och kurviga landsvägar. Dvs. mycket möten och korta avstånd. Ditt behov kanske ser annorlunda ut. Kolla på är pris, uppstartstid och CANBUS-funkionalitet.

    3. Som du var inne på så kan du givetvis kombinera för att få dagsljus dygnet runt.

    Jag har för lite erfarenhet av olika handlare för att uttala mig vilka som är bäst men jag köpte kit från humanhabit, lite strul med varningar i början trots CANBUS-kit men har fått bra support. Tror säkert att xenonkungen, stylingwebben, 24 och bilupplysningen också är bra att göra med.

    Vilka kit som är "bäst" får nog din plånbok avgöra. Det har hänt en del på den korta tid som jag haft xenon, mindre och bättre don för samma pengar.
    9-3 SC -07 C2H5OH-POWER

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Montera extraljus, nybörjarfråga.

    elsystemet skiljer väl sig inte särskilt mycket på 9-5 från 98-10? Innan jag skaffade knapp (mest för snygghetens skull) så körde jag på gamla sättet i min 9-5 -03. Jag skippade knapp och allting. Så jag är väldigt säker på att det inte kommer uppstå några problem.

    Sen xenonkonverterade jag mina extraljus och då blev det lite mindre problem. Airbaglampan tändes när jag drog på helljuset men det visade sig att jag dragit sladdarna från ballasterna till extraljusen för nära airbagsensorerna i fronten så jag fick dra om kablaget lite så de inte låg så nära. Av någon anledning blir elektroniken väldigt känslig när man har med xenon att göra. Misstänker att det beror på den starka spänningen. Så sätt ballasterna på ett säkert ställe och likadant med kabeldragningen.

    Nu har ju jag bara två extraljus så jag valde att montera ballasterna på var sin sida av motorrummet. Så de sitter inte i närheten av några känsliga komponenter.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6

    Re: Montera extraljus, nybörjarfråga.

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    elsystemet skiljer väl sig inte särskilt mycket på 9-5 från 98-10? Innan jag skaffade knapp (mest för snygghetens skull) så körde jag på gamla sättet i min 9-5 -03. Jag skippade knapp och allting. Så jag är väldigt säker på att det inte kommer uppstå några problem.

    Sen xenonkonverterade jag mina extraljus och då blev det lite mindre problem. Airbaglampan tändes när jag drog på helljuset men det visade sig att jag dragit sladdarna från ballasterna till extraljusen för nära airbagsensorerna i fronten så jag fick dra om kablaget lite så de inte låg så nära. Av någon anledning blir elektroniken väldigt känslig när man har med xenon att göra. Misstänker att det beror på den starka spänningen. Så sätt ballasterna på ett säkert ställe och likadant med kabeldragningen.

    Nu har ju jag bara två extraljus så jag valde att montera ballasterna på var sin sida av motorrummet. Så de sitter inte i närheten av några känsliga komponenter.
    Låter ju onekligen som att det kommer fungera old school!
    Tack för era svar, fler synpunkter och tips mottages!

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Montera extraljus, nybörjarfråga.

    Att koppla in extraljus "old scool" utan knapp är inga problem.

    Däremot är det inte säkert att just Xenon är helt problemfritt. För det är inte riktigt sant att elsystemet är precis lika mellan 2003 och 2006. Tänker på bland annat faceliften där en del saker rimligen har ändrats.

    Det finns många exempel på där Xenon-installationer orsakar diverse små problem och egenheter som blinkande instrument och varningslampor etc. Kanske ännu mer frekvent i en period runt just 2006 och framåt. Problemen verkar vara mindre och enklare att lösa på tidigare bilar. Om det stämmer eller inte vet jag inte men det är lite den uppfattningen jag har fått.

    Rådet jag kan ge är att söka efter de trådarna på forumet och läsa sig till hur man kan minimera problemen. Två konkreta råd är väl att se till att köpa grejor av BRA kvalitet, gärna som specar att de funkar bra till 9-5 och som daekol säger, att när man installerar det ser till att placera ballasterna så långt ifrån bilens egna kablar, givare och eldosor som möjligt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Montera extraljus, nybörjarfråga.

    Jag har för mig att jag hade xenon i extraljusen innan jag monterade knapp så det borde inte vara några problem. Sen är det iförsig sant som Kongo säger om problemen 2006. Men xenonkungen hävdar dock att detta enbart är ett problem för årsmodellerna 2005-2006. Jag skulle dock vilja påstå att problemen egentligen finns på alla 9-5 modellerna beroende på hur man monterar elen till xenonet.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115

    Re: Montera extraljus, nybörjarfråga.

    Har du redan införskaffat extraljus?

  10. #10

    Sv: Montera extraljus, nybörjarfråga.

    Hej, nej jag har inte skaffat ljus än!

    Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. Montera extraljus - 9-5 SC -08
    Av HarveyWallbanger i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-01-09, 09:53
  2. Montera extraljus på 9-3 SC -06?
    Av Allan K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 21:45
  3. Montera 2 extraljus 9-5 -00
    Av papahet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 01:22
  4. Montera extraljus på 9-5 04:a
    Av ironheadmike i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 15:03
  5. Montera extraljus?
    Av 9-3 AA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-10-14, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •