Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Går i köptankar: Verktygsskåp & torx

  1. #1

    Går i köptankar: Verktygsskåp & torx

    Tjena,
    Jag har troligtvis ett av de sämsta förråd med verktyg. Åtminstone till mina bilar.
    Känner att det börjar bli tjatigt att låna överallt så nu sitter jag och tittar på lite verktyg.

    Som jag har haft innan, så har alla verktyg hamnat i en verktygslåda eller på 1000 olika ställen, därmed har jag tappat bort säkert 2/3 av min verktygsarsenal.

    Hittade en komplett uppsättning på Blocket: http://www.blocket.se/trelleborg/Teco_v ... =23_10&w=3

    Tror det är samma som den här: http://www.verktygshopen.se/tecos-verkt ... lar/1274-0

    Är det nåt att ha eller kan man få bättre saker för ungefär samma pengar?

    Behöver även en uppsättning torx av den här modellen: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... -34-71102/
    - Kan man stå ut med Biltemas eller borde jag lägga ner några slantar till för att få bättre grejer?

    Kan tilläggas att jag inte skruvar allt för mycket, men samtidigt vill jag ha allt eller åtminstone det mesta som kan tänkas behövas för hemmabruk. Som håller en godtagbar kvalité.

    Alla tips, förslag & feedback är tacksamma!
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Går i köptankar: Verktygsskåp & torx

    Jag är en riktig slarvpelle med verktyg och har ett garage på distans. I garaget har jag ett billigt verktygsskåp för plåtverktyg mm. På väggens långsida har jag en bräda med krokar, från en jätteskiftnyckel och 36ans ringnyckel, ned till 5mm ringnyckel, en krok för varje (med 2 eller fler nycklar på samma krok på alla vanliga storlekar). I ena änden har jag även spärrskaft och lister med hylsor av den round corner som biltema säljer.

    På hyllor och vanliga verktygstavlor har jag skruvmejslar, tänger och mycket annat i verktygsväg. Drivdorn, rörbitar, gängsatser och bra metallborrar har jag haft mycket stor nytta av. Lister med torxnycklar i samma stil som ovan hylsor funkar även bra. Det som är sällanverktyg i lådor har jag på hyllor i lådorna med märkt på lådorna vad det är, gängsats, momentnyckel, digitalt skjutmått, mätklocka, bromsrörsverktyg etc. Det som är lösa överblivna verktyg har jag i en stor låda man kan rota i vid behov.

    Att ta med har jag en bacho verktygsväska, som då och då säljs för ca 1000kr på olika ställen.

    Den håller jag superordning på, torkar av verktygen efter mek, och den kan tas med eller användas för hushållssyslor (som tex montera ikeamöbler). Tyvärr saknas i min låda vissa storlekar på hylsor och ringnycklar är långt ifrån komplett, så jag har några lösa ringnycklar vid sidan av och två lösa hyslor som ligger med i lådan. Finns en bacho av en modell större jag nog borde köpt istället. Finns även kamasalådor som ser fina ut, säkert andra märken också. Viktigt för mig att verktygen inte far runt i lådan under transport.

    Ett verktygsskåp som du länkar till fungarar säkert för många, jag vill inte springa fram och tillbaka till ett skåp utan har hellre en "låda" som ovan att lägga där man mekar. Men det hänger ju på garagets utformning. Gör man det mesta jobbet vid en arbetsbänk är nog ett skåp perfekt. Dessutom är ju min låda mest för "mobit mek" och ligger i lägenheten.

    Mycket köper jag på biltema, och håller man sig borta från de billigaste "kompletta" satserna tycker jag kvaliten är bra nog för hobbymek. Skärande verktyg som är billiga ska man nog undvika från biltema. Säkert har jag köpt verktyg för mycket mer än dylikt komplett skåp kostar, men jag tror heller inte det räcker med de verktygen i skåpet.

    För mig funkar ovan sätt att hålla hygglig ordning och snabbt städa av efter mek, samt snabbt hitta verktygen även om man inte kan meka i mörker... Ett för avancerat system med verktyg har jag inte klarat av att hålla ordning i.

    Lycka till, skåpet ser trevligt ut och jag skulle inte tacka nej till att ha sådant skåp också, men jag skulle inte byta en bra "portabel hylsnyckelsats" mot det... Men hade jag 5.500 över och kass ordning på verktygen, och kvaliten är bra (vilket jag inte har en aning om) så - why not. Ett löst skåp och motsvarande verktyg kostar nog ungefär som skåpet om man handlar på biltema och inte väljer det billigaste... Men är du en slarver, fråga dig om du kommer klara hålla ordning på skåpet eller det slutar med att allt hamnar i en låda för att hänga med på mobilt mek...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Går i köptankar: Verktygsskåp & torx

    Håller med Risig om en komplett låda.

    Köp Kamasas stora låda när det är drive och komplettera med en stor torx-sats, då kommer du otroligt långt i ditt mekande.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: Går i köptankar: Verktygsskåp & torx

    Det jag stör mig på med kompletta satser är att det ALLTID kommer bort något så den inte längre är komplett.

    Därför köper jag personligen oftast det jag behöver på biltema eller Jula löst och har i min verktygslåda. Har man bara en uppsättning hylsor och torx, vettigt spärrskaft och en uppsättning fasta nycklar så kommer man hur långt som helst. Fördelen med att köpa delarna var för sig är att jag kan byta dem individuellt enkelt, utan att oroa mig för om de passar i lådan eller inte.

    Vad gäller Biltema så slits grejerna rätt bra när man skruvar, men om man inte skruvar varje dag utan mer fixar saker när det behövs, så finns det ingen anledning att köpa något annat från början. När man sedan märker att man sliter ut en viss pryl skitfort så kan man köpa den i bättre kvalité.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Går i köptankar: Verktygsskåp & torx

    Ja har en sån hära i garaget komplett med verktyg.

    Kanske är lite över din budget men själv tycker ja det är mkt verktyg för det priset 14500:- på swedol.
    Den har allt och lite till.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6

    Re: Går i köptankar: Verktygsskåp & torx

    Tusen tack för alla svar.

    Ni har fått mig att tänka till lite nu, kollar just nu på en hylssats (1/4" 1/2") istället. Och sen komplettera med det jag behöver utöver vad jag får i en sån.

    Återkommer när jag har bestämt mig
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

Liknande ämnen

  1. Inredning till verktygsskåp?
    Av Manick i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-25, 16:00
  2. Köptankar 900ng
    Av Malmsten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 17:42
  3. Köptankar TiD 150 (9-3 alt 9-5)
    Av borkas i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 22:45
  4. Köptankar
    Av skalmanT-Nasty i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •