Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Välja programmeringspråk för hobby?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81

    Välja programmeringspråk för hobby?

    Jag tänkte försöka bli duktig på ett användbart programmeringspråk, gärna cross-platform. Jag har tidigare programmerat PHP och C++ men det var ett par år sedan. Nu vill jag börja programmera något annat på hobbynivå, kanske för att skriva appar eller plugins till mina jobbprogram. Alltså, mest programmering för att det är roligt, men det får gärna vara användbart

    Har kikat på Python, C# och D, men kan inte riktigt bestämma mig. Någon som kan guida mig rätt? Sitter på en Macbook nu och som jag förstår så har jag inte så mycket val om jag ska sikta på iOS-appar, medan jag kan programmera b.la. Android-appar i Java?
    Silvrig og900 Aero -84
    Silvrig 9-5 Aero SC -02

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Välja programmeringspråk för hobby?

    iOs-appar kodas mycket riktigt i Objective C, och det krävs att du har en Mac för att lyckas med det (mycket smart av Apple..). Android-appar kodas i Java ja, det kan du göra på både PC, Mac och Linux (and Unix..).

    Uppstartssträckan för att koda iPhone-appar kan jag inte svara på, men till Android finns det bra dokumentation och hjälp för att komma igång snabbt. Man har sin första app uppe på typ en timme.

    Mycket beror väl på om du har en Android- eller en iPhone?

    Python avskyr jag (otypade scriptspråk är inte min cup of tea), D har jag aldrig testat och C# är Java fast på Microsoftsätt (inte riktigt lika exakt Java som J# var, men.. ).

    Jag har jobbat i Javavärlden i åtta år nu, så åt vilket håll jag lutar förstår du säkert..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Välja programmeringspråk för hobby?

    Fast java är väl numera en röra av märkliga säkerhetshål som måste patchas var tredje dag och ett ständigt falnande intresse från utvecklare och märkligheten att det sitter utvecklare och gör icke-platformsoberoende javaprogram som ytterligare urvattnar java?

    Det känns lite som att java, på internet, är på väg åt samma håll som flash - mot döden.
    Java har säkerligen sin plats i inbyggda enheter, även om jag förstår att det kanske är liiite för långsamt ibland.

    Det är inte svårt att komma igång med iOS-programmering, snacka om att det finns mycket dokumentation, men därmed inte sagt att det skulle vara det bästa eller enklaste. Jag gissar att det är lättare att få tillgång till en andoid-lur, rent tekniskt, där man måste skaffa ett "riktigt" utvecklarkonto hos Apple för att få möjligheten att installera sina egna appar i sin egen telefon!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Välja programmeringspråk för hobby?

    Ja, på nätet har Java inget att göra, där finns det bättre saker än gamla Javascript och Applethistorier.
    Java nuförtiden är serverbackends (där jag håller hus), samt i Androidmobile/övriga inbyggda devices. Så värst långsamt är inte Java nuförtiden heller, men visst, för 10 år sen var det långsammare än C. För att nå signifikant snabbare "kod" än Java krävs i princip Assembler. Säkerhetshålen i Java som fanns i en specifik patch-release av 1.7 gällde ju just Javascript.

    Att Java skulle utarmas är dock inte sant, det är snarare så att det finns för få Java-kunniga människor nuförtiden (detta gäller i Skåneregionen, hur det ser ut i Göteborg och Stockholm vet jag inte). För att knyta an till forumet lite kan man jämföra med en fin CC Aero eller en Talladega, en duktig Javautvecklare är inte till salu speciellt länge Vi har problem att hitta duktiga Javaprogrammerare..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Välja programmeringspråk för hobby?

    Fast bara för att det finns få java-programmerare så behöver det ju inte betyda att det är bra
    Alla minns vi väl suget efter cobol-programmerare inför y2k, vad gör de nu? Det kanske är samma här, företag söker med ljus och lykta efter java-programmerare som kan hålla liv i/förklara och porta gammal sunkig java-kod till C# eller vad företag har snöat in på för stunden

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Välja programmeringspråk för hobby?

    För en gångs skull har du faktiskt lite dålig koll :-)
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Välja programmeringspråk för hobby?

    Det var ett skämt mannen, därav

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Välja programmeringspråk för hobby?

    Programmeringsspråket som sådant är inte jätteintressant om du vill bli duktig på att programmera. Om du har erfarenhet sedan tidigare av bland annat C++ så är du tillräckligt insatt för att förstå grunderna. Men, att vara en bra programmerare handlar mer om design och systemlösningar än om detaljkunskaper om något speciellt språk.

    Mitt förslag är att du börjar med något av de populäraste språken, Java, C# eller ObjectiveC, och sen läser du istället på om moderna utvecklingstekniker och mönster.

    Sök till exempel på Dependency Injection / Inversion of Control. Intressant läsning om du inte redan stött på begreppen.

    Sen skulle jag också rekommendera läsning av böckerna;
    Clean Code
    Head First: Design Patterns

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Välja programmeringspråk för hobby?

    DI/IoC är ett jättebra koncept, men kräver ju också ett ramverk/container för att fungera (förutsatt att man inte vill implementera det själv, men det kanske inte är det smartaste), så att börja med det designmönstret hade _jag_ inte rekommenderat. För att till fullo förstå kraften i IoC bör man först förstå interfaces till fullo. Jag har själv lärt upp yngre civilingenjörer på en applikation som jag skrivit med hjälp av IoC, och de hade generellt lite svårt att förstå nyttan med det hela (inte svårt att förstå hur det fungerade, men varför det är så smart att bara koda mot ett kontrakt och inte mot en implementation).
    _Jag_ tycker att man bör ha lite koll på andra, enklare designmönster först. Själv anser jag att Method Template Pattern är bland de enklast men samtidigt grymt kraftfullt i all sin enkelhet.
    Den absolut bästa Javaboken jag läst är Effective Java av Joshua Bloch. Vill man läsa om design patterns utan att bry sig om språket så den numera klassiska Gang Of Four-boken den bästa enligt mig.

    Skoj att man efter nio års medlemsskap på forumet faktiskt kan dra nytta av sitt yrke och dela med sig till andra

    PS. Ber om ursäkt för att jag är så Javacentrerad, men jag jobbar uteslutande med Java och SQL och kan därför inte ge råd om andra språk eller huruvida man ska välja till exempel Java eller C#. Men vid code reviews blir det ofta märkbart att bara för att man är en guru på till exempel C++ betyder inte det att man är en (till exempel) duktig Javaprogrammerare. DS.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Välja programmeringspråk för hobby?

    Clean code är en bok som försöker beskriva vad man ska tänka på för att man ska lyckas skriva bra kod.
    http://www.bokus.com/bok/9780132350884/ ... tsmanship/

    Den klassiska Design Patterns av "Gang Of Four" är något av ett referensverk inom mjukvaruutveckling. Oftast så skrivs det bara "GoF" på diverse forum och liknande när det refereras till den boken.
    http://www.bokus.com/bok/9780201633610/design-patterns/

    Boken Head First Design Patterns tar upp de mönster som finns i GoF men presenterar dom på ett (väldigt) lättfattligt sätt.
    http://www.bokus.com/bok/9780596007126/ ... -patterns/

    Dessa böcker berör inte syntaxen för något speciellt språk utan tar upp förutsättningarna för att skriva bra kod (oavsett platform). Skulle jag börja med någon skulle jag ta Clean Code - men du behöver nog ta dig an något lite projekt i ett programmeringsspråk av ditt val innan du börjar läsa böckerna - annars blir det nog för teoretiskt.


    Om vi ska ta en liknelse med bilvärlden - Racing;
    Att lära sig ett speciellt programmeringsspråk väldigt väl kan jämföras med att du vet väldigt väl hur en viss bil beter sig på racingbanan, du kan styra bilen precis som du vill - hela tiden.
    Att lära sig de grundläggande mönstren och teknikerna för att skriva bra kod kan jämföras med att du lär dig grunderna inom racing med spårval, bromspunkter, taktik för hur man lägger upp ett lopp, planering, etc

    För att bli en bra racingförare måste du både kunna grunderna för racing samtidigt som du känner din bil. Och för att bli en bra programmerare måste du kunna...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Sv: Re: Välja programmeringspråk för hobby?

    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Ja, på nätet har Java inget att göra, där finns det bättre saker än gamla Javascript och Applethistorier.
    Java nuförtiden är serverbackends (där jag håller hus), samt i Androidmobile/övriga inbyggda devices. Så värst långsamt är inte Java nuförtiden heller, men visst, för 10 år sen var det långsammare än C. För att nå signifikant snabbare "kod" än Java krävs i princip Assembler. Säkerhetshålen i Java som fanns i en specifik patch-release av 1.7 gällde ju just Javascript.
    JavaScript har väl inget med Java att göra (annat än namnet)?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81

    Re: Välja programmeringspråk för hobby?

    Tackar för all input!

    Jag hör vad ni säger. Jag tror att det lutar åt Objective C, dels för att det liknar C och dels för att jag har en utvecklingmiljö up and running. Java hade varit roligt men på något sätt känns det lite stort och avskräckande, kanske bara inbillning?
    Silvrig og900 Aero -84
    Silvrig 9-5 Aero SC -02

Liknande ämnen

  1. Välja IC?
    Av aero s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 14:37
  2. killen som borde byta hobby...
    Av Larzzon i forum Tidsfördriv
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 11:36
  3. vad ska man välja 9-5`?
    Av Saabturbo__ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 19:45
  4. vad välja ?
    Av tune i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 21:40
  5. Vad ska man välja.
    Av Foppa77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •