Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Rattvibrationer även efter däckbalansering OG9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Rattvibrationer även efter däckbalansering OG9-5

    Tjo!

    Hade inne mina däck för balansering för ca 2 veckor sen och jag var även med och kollade så balanseringen blev riktigt utförd. Efter det så var det ju ordentlig skillnad. Hade runt 30 gram obalans på vissa däck så det är ju inte konstigt att det skakade som fan innan. Nu dock så har jag fått tillbaka vibrationer i ratten. Det börjar redan vid låga hastigheter och så vill jag inte minnas att det var när däcken hade obalans. Då började vibrationerna mer vid 70 ungefär. Detta kan man känna av redan vid 30 ibland.

    Någon som har idéer om vad som kan vara fel? Bussningar i framvagnen?

    Bilen det gäller är en 9-5 2.0t -03 som rullat ca 28 000 mil. Länkarmsbussningarna samt tvärlänksbussningarna är utbytta i bakvagnen. Jag vet inte hur bilen beter sig om t.ex bärarmsbussningarna i framvagnen börjar ge med sig, om det skulle vara orsaken kanske?

    Tips mottages gärna!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Rattvibrationer även efter däckbalansering (9-5 -03)

    Jag hade en gång Pirelli P-Zero Rosso däck som blev ovala. De var perfekta i balanseringsmaskinen rent viktmässigt. Men var inte runda. Så de gav vibbrationer hur man än gjorde.

    Har även varit med om att en luftpåfyllare innehöll vatten. Så det fyllde i lite vatten i däcket. Detta var dock på vinterhjulen & gjorde att jag hade vibbar när det var minusgrader ute, för då frös vattnet till en klump i botten när bilen stod still & skapade obalans. När det var plusgrader var fenomenet mestadels borta iom att vattnet slungades runt.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Rattvibrationer även efter däckbalansering (9-5 -03)

    Okej, det var ju skit att det säkert är däckrelaterat då. Kör ändå på Nokian Hakka Z men jag vet inte om detta är något man kan ta på garantin. Vet att vänster bakdäck inte är helt som det skall. Det har slitits ojämnt pga en dålig bussning som dock är åtgärdad nu. Men jag får testa att skifta däcken mellan fram och bakaxel och hålla tummarna för att de bakre däcken ändå är mindre ovala isf.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Rattvibrationer även efter däckbalansering (9-5 -03)

    Bytte kamkedjan igår och till min förvåning så har ALLA vibrationer i ratten försvunnit! :o Men jag känner fortfarande av små vibrationer i sätet, men det är så lite så man knappt märker det.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Open SID även efter utbyte av SID?
    Av Timanfaya i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-08-22, 14:34
  2. Gäller vagnskadegarantin även efter konkursen?
    Av d_st02 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-26, 21:18
  3. Luktar Krut (även efter att jag bytt Di)
    Av green machine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 10:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •