Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Suttit här och funderat ikväll om jag har sportchassi på våran 9-5:a eller inte.

    Ögnat igenom våra trådar på forumet för att försöka få lite klarhet i det hela, men det går väl sådär hehe.

    Förstått vad dom olika bokstäverna står för, men inte om just den eller den koden betyder "sport det, eller sport det" så att säga.

    Har också förstått att informationen som behövs finns på en liten platta vid förardörren, så jag var ute och fotade den.

    Fick fram följande bokstäver: CV-FE-J-J-40-31-AF-BC-CE-DC

    Kan nån vänlig själ hjälpa mej att översätta dom olika koderna?

    Bilen ifråga är en 2.3t BioP -2008.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    Suttit här och funderat ikväll om jag har sportchassi på våran 9-5:a eller inte.

    Ögnat igenom våra trådar på forumet för att försöka få lite klarhet i det hela, men det går väl sådär hehe.

    Förstått vad dom olika bokstäverna står för, men inte om just den eller den koden betyder "sport det, eller sport det" så att säga.

    Har också förstått att informationen som behövs finns på en liten platta vid förardörren, så jag var ute och fotade den.

    Fick fram följande bokstäver: CV-FE-J-J-40-31-AF-BC-CE-DC

    Kan nån vänlig själ hjälpa mej att översätta dom olika koderna?

    Bilen ifråga är en 2.3t BioP -2008.
    Du har nästan sportchassi.. Väldigt konstigt för du har krängningshämmare från sportchassi men originalfjädrar och stötdämpare. De sista bokstavskombinationerna står för vilka bromsskivor du har samt bromsok. Du verkar ha aerobromsar fram och vanliga solida skivor bak på 286mm. Men om du absolut vill ha sportchassi så är det inte så dyrt att få tag på delar från skroten. Försök hitta några från en nyare bil typ 09-10 och lågmilade.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Siffran "31" anger att du har standard. Enda skillnaden mellan sportchassi o standard är fjädrar o dämpare, resten samma. För orginalmonterat sportchassi skall du ha "33" för SC o "32" för Sedan.
    Dina bromsar är som de skall då du har en 2.3:a
    Har du en gång provat en aero eller annan med sportchassi så finns det ingen tvekan, galen skillnad - bara o uppgradera för en härligt avstämd väghållning med bibehållen komfort.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  4. #4
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Citat Ursprungligen postat av Sid
    Siffran "31" anger att du har standard. Enda skillnaden mellan sportchassi o standard är fjädrar o dämpare, resten samma. För orginalmonterat sportchassi skall du ha "33" för SC o "32" för Sedan.
    Dina bromsar är som de skall då du har en 2.3:a
    Har du en gång provat en aero eller annan med sportchassi så finns det ingen tvekan, galen skillnad - bara o uppgradera för en härligt avstämd väghållning med bibehållen komfort.
    Det är skillnad på krängningshämmarna!!! Jag har en likadan bil och mina hämmare är 21mm/17mm mot standard 20mm/16mm som sitter på 2.0:an....fjädrar å dämoare är standard dock men som sagt innan så går det nog att få tag på skroten till bra pris. Anledningen till att jag är säker på hämmarna är att jag försökt montera 20mm/16mm och det gick inte.....men dom som är 1mm större gick på!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Citat Ursprungligen postat av BalooBear
    Anledningen till att jag är säker på hämmarna är att jag försökt montera 20mm/16mm och det gick inte.....men dom som är 1mm större gick på!!!
    Du har försökt montera 20mm och 16mm hämmare? Varför skulle det inte gå då jag själv bytte ut min 16mm igår mot en 17mm? Det är ingen skillnad i infästningen. Bussningarna är däremot annorlunda för att passa på hämmaren.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av BalooBear
    Anledningen till att jag är säker på hämmarna är att jag försökt montera 20mm/16mm och det gick inte.....men dom som är 1mm större gick på!!!
    Du har försökt montera 20mm och 16mm hämmare? Varför skulle det inte gå då jag själv bytte ut min 16mm igår mot en 17mm? Det är ingen skillnad i infästningen. Bussningarna är däremot annorlunda för att passa på hämmaren.
    Ursäkta min oklarhet....jag försökte montera bussningarna (original) och då upptäckte jag detta....alltså inte stagen utan gummit!!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Re: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    Suttit här och funderat ikväll om jag har sportchassi på våran 9-5:a eller inte.

    Ögnat igenom våra trådar på forumet för att försöka få lite klarhet i det hela, men det går väl sådär hehe.

    Förstått vad dom olika bokstäverna står för, men inte om just den eller den koden betyder "sport det, eller sport det" så att säga.

    Har också förstått att informationen som behövs finns på en liten platta vid förardörren, så jag var ute och fotade den.

    Fick fram följande bokstäver: CV-FE-J-J-40-31-AF-BC-CE-DC

    Kan nån vänlig själ hjälpa mej att översätta dom olika koderna?

    Bilen ifråga är en 2.3t BioP -2008.
    Du har nästan sportchassi.. Väldigt konstigt för du har krängningshämmare från sportchassi men originalfjädrar och stötdämpare. De sista bokstavskombinationerna står för vilka bromsskivor du har samt bromsok. Du verkar ha aerobromsar fram och vanliga solida skivor bak på 286mm. Men om du absolut vill ha sportchassi så är det inte så dyrt att få tag på delar från skroten. Försök hitta några från en nyare bil typ 09-10 och lågmilade.
    Tackar för alla svaren! Blir nu rätt förbannad då Sportchassi var KRAV från mej när vi köpte bilen hos bilhandlaren. Bilhandlaren påstod BÅDE i annons OCH på plats att den hade sportchassi!

    Tyckte bilen gungade väl mycket nu när jag äntligen kunnat pressa den lite....
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Säger inte att det är samma krängningshämmare på 2.0 som 2.3 utan att det är samma krängningshämmare med eller utan sportchassi.

    TS: Det finns en utbredd missuppfattning om att allt är sportchassi eftersom det heter sport combi..
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Citat Ursprungligen postat av Sid
    Säger inte att det är samma krängningshämmare på 2.0 som 2.3 utan att det är samma krängningshämmare med eller utan sportchassi.
    Stämmer väl inte riktigt där va? Det finns ju två olika krängningshämmare för årsmodellerna 06-10 och de är antingen grönmärkta (21mm sportchassi) eller blå märkta (20mm standardchassi). Eller har jag fel där? Bak däremot är det bara en från 2006 och den är 17mm från sportchassit.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Re: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Så, vad behöver jag för att uppgradera våran bil till Saabs sportchassi?

    Ska man se till att få Saabs egna original uppsättning eller ska man t.ex satsa på nåt sånt här?

    http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi ... 950&car=95?

    Skiljer ju inte mycket i pris mellan maptuns kit och ett original. Vilket är bäst? Hur är det med hållbarhet? Läste att Saabs egna grejor kunde vara lite si och så med kvalitéten.

    Vill ju också ha bra sportighet men utan att behöva ha njurbälte på sig i bilen. Klart är ju att bilen idag inte är bra alls och jag nästan blir åksjuk när man försöker ta en kurva i bilen...
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Har du dom pengarna så är det väl bara att köpa. Det enda som är en svaghet med original sportchassi är väl dämparna bak? I övrigt är det nog inga större problem. Märker själv på min bil att bakändan har sjunkit ordentligt. Har knappt 10mm mellan skärmkanten på hjulhuset och däcket och om man jämför fram så ser den ut precis som när jag köpte den -09. Så egentligen kan du satsa på saabs egna sportchassi och bara byta ut stötdämparen mot t.ex bilstein b4. b4 kostar ju inte mer än ungefär 695kr/st från maptunparts.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Re: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Hmm..

    Är väl så att handlaren nu helt enkelt kommer få stå fiolerna. Speciellt med tanke på att jag betalt för en bil som ska ha sportchassi.Är Bilstein B4 lika bra väghållningsmässigt som Saabs original sportdämpare? Vill ju inte ha en bil där uppträder konstigt p.g.a att stötdämparna har olika egenskaper.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    Hmm..

    Är väl så att handlaren nu helt enkelt kommer få stå fiolerna. Speciellt med tanke på att jag betalt för en bil som ska ha sportchassi.Är Bilstein B4 lika bra väghållningsmässigt som Saabs original sportdämpare? Vill ju inte ha en bil där uppträder konstigt p.g.a att stötdämparna har olika egenskaper.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 65952.html

    Där står det info om den. Men jag hade inte köpt därifrån då dom är dyrare.

    Här är det lite billigare: http://www.maptunparts.se/chassi/stotda ... b-9-5.html

    Men bäst är ju egentligen att bilhandlaren får köpa andra fjädrar och stötdämpare så du får rätt grejer på bilen som utlovats. Alternativt att du räknar på det själv vad det skulle kosta att byta allting. Det är ju inga billiga delar egentligen om man köper nytt.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Re: Saab 9-5 2.3BP -08, SP chassi eller inte, det är frågan!

    Nej, det är ju inte direkt en billig operation. Får se vad han säger imorgon när jag tar VD:n i nacken.

    Har sen vi köpte bilen 2012-11-29 bytt högra krängningshämmarstaget, fått fixat wastegaten, reparerat inredningen, jagat en motorlampa som blinkat då laddtrycket bara försvunnit, renoverat backen på växellådan, fått lackerat om bakluckan, samt renoverat elmotorerna till dom infällbara backspeglarna. Säkerligen har jag glömt något på vägen.

    Sammanlagt har väl bilen varit inne minst 3-4 veckor på verkstad under dom 6 månader vi ägt bilen. Tror vi hunnit med att köra max 600 mil med bilen.

    Tror dom räknade med att den totala räkningen var uppe i över 35k redan. Så allt det som varit innan + nu detta med chassiet och att backen nu IGEN börjat att bli väldigt svår att få i..........Så frågan är hur sugna dom är på att fortsätta hålla på att reparera hela tiden.

    Risken är väl mera överhängande att dom vill hellre ta tillbaka bilen och elda upp den.

    Bra Kvalité!

    Samtidigt på nåt sjukt sadomasochistiskt vis så tycker vi om bilen, så vi har hela tiden varit beredda att ge den en ny chans...
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

Liknande ämnen

  1. Chassi inte rakt - SAAB 9-5 '04
    Av AndreasHo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 22:50
  2. Eviga frågan: skadligt slitage vid trim eller inte?
    Av Iceman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 15:14
  3. Sleeper eller inte ,,de e frågan ??
    Av Talladega-98 i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 23:47
  4. Saab 9-5 2,0 eller 2,3 -det är frågan?
    Av Johcarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 13:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •