Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126

    SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Hm, min nyinköpta 9-3SC Aero är lite "glömsk". SIDen verkar nollas varje gång man stänger av bilen. Inte så att den börjar från början, utan t.ex. visar genomsnittsförbrukningen _alltid_ 9,6l/100km och hastighetsvarningen på 90km/h när man startar bilen. Det känns inte som att den tappar ström, för då borde väl klockan nollas? Kan det vara någon minneskrets som har gett sig i den? Nån som sett detta innan?

    Sen har varvräknaren fått fnatt och visar konstant 1500 varv för mycket, även när bilen är avstängd. Bara byta instrument?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Min färddator visar iaf rätt, dvs hastighetsvarning 250 km/h och bränseförbrukning sedan senaste nollställning. Det där med varvräknaren låter som att du måste tvingas byta instrument.

    Jag har däremot andra "lustigheter". Mina backsensorer funkar ej och inte heller de infällbara backspeglarna. Men så är det när man köper ny bil, alltid lite o fixa

  3. #3
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    När du lyfter batteripolen och sätter tillbaka så borde alla mätarna gå till noll, kan vara ett bra sätt att se om pekaren sitter rätt på stegmotorn. Jag satte in TurboX mätartavlor på en ng9-3 och det var ju noga att man inte satte pekaren fel.

    Angående SID:en har jag ingen aning, det är ju bara en dum display så felet torde ligga i ICM:en. Det släpptes en eftermarknadsmjukvara för ICM2+3 runt 2007, kanske hjälper att slänga i den.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Min färddator visar iaf rätt, dvs hastighetsvarning 250 km/h och bränseförbrukning sedan senaste nollställning. Det där med varvräknaren låter som att du måste tvingas byta instrument.

    Jag har däremot andra "lustigheter". Mina backsensorer funkar ej och inte heller de infällbara backspeglarna. Men så är det när man köper ny bil, alltid lite o fixa
    Backspeglarna är ju kass på ng93 (foten) så tidigare ägare kanske bytt till manuella? känns mindre troligt att bägge skulle gå sönder. Dom styrs ifrån vänster dörrmodul, man kan ju lägga till den igen med TECH2 ifall den är felprogrammerad.

    Ang. Backsensorerna så ska du iallafall få upp en varning i SID, sen är det bara att kolla varje sensor med örat eller med TECH2

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Ett ännu vanligare scenario när infällbara speglar börjar jävlas är väl att helt enkelt dra ur kontakten på elstyrningen till dom än att byta ut speglarna helt ooch hållet? Det är ju nämligen en separat kontakt till elstyrningen. Utbytesspeglar har ju varit väldigt svårt att få tag på så på jobbets ena bil har jag varit tvungen att göra så.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Nu ska jag inte sno Bollmans tråd men jag får kika lite på speglarna, de ser oförskämt fräscha ut, inget ärgat alls i foten. Kan ju vara att de är bytta till manuella.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    När du lyfter batteripolen och sätter tillbaka så borde alla mätarna gå till noll, kan vara ett bra sätt att se om pekaren sitter rätt på stegmotorn. Jag satte in TurboX mätartavlor på en ng9-3 och det var ju noga att man inte satte pekaren fel.

    Angående SID:en har jag ingen aning, det är ju bara en dum display så felet torde ligga i ICM:en. Det släpptes en eftermarknadsmjukvara för ICM2+3 runt 2007, kanske hjälper att slänga i den.

    //Henrik
    Ligger det spänning kvar på instrumentet hela tiden? Dum fråga, det borde det ju göra. Skulle det kanske kunna funka att göra bilen strömlös, värt ett försök.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rörvik
    Inlägg
    39

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Lånar tråden lite med ett eget litet problem;

    Bränsleförbrukningen i SIDen i min -05a 9-3 1,9TiD visar bara "- - -" hela tiden. Övriga funktioner inklusive D.T.E fungerar som det ska. Någon som vet vad detta kan bero på?
    :: Förut bakom ratten på en chiliröd 9-3SS, 1.9TiD

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Låter som den saknar flödessignalen, men det låter ju också konstigt. Jag skall prova "strömlöstricket" och se om det hjälper min.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rörvik
    Inlägg
    39

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Hade problem med dieselvärmaren i våras så kopplade ur den i väntan på utbyte/renovering. Vet ej om det slutade fungera i samband med detta, märkte det långt efter. Är det möjligt att nån signal går via denna? Jag har fått för mig att dieselvärmaren inte alls berör den info som presenteras i SIDen... men det kanske är helt fel av mig...?
    :: Förut bakom ratten på en chiliröd 9-3SS, 1.9TiD

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Ha!
    När jag kopplade ur strömmen så låg varvräknaren kvar på dryga 1500 rpm, men när strömmen återkom så hoppade den ner till noll! Löst, alltså!
    Dock, SIDen är nu i sämre skick än innan, nu är den helt nollad vid varje start, fast det skulle ju kunna vara en säkring... Men vilken?

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Förresten upptäckte jag 2 andra saker:
    Växellådan växlade mjukare, och motorn drar mindre bensin. På samma sträcka, 1,1dl mindre 0,78 istället för 0,89.

    Universalkur för strulande ng9-3: bryt strömmen...

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    06 är ju ganska ny men annars är det väl att uppdatera all möjlig mjukvara som är en kur...
    har du kollat ditt chassinummer och förändringar på tis2web.service.gm.com/tis2web/ kan du se om detta är en bugg i något av systemen.

    Växellådan -ska- inte nolla adaptionen när man bryter strömmen (eln WIS), men kanske motorn gör det och därav påverkar växellådan...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Tis2web är ett riktigt skitverktyg men det verkar inte finnas uppgraderingar som löser något liknande, iaf inte omnämnt.
    Kanske man skulle be att få lådans adaption nollad? Fanns ju uppdateringar till TCM också, kanske skulle vara bra. Jag har lite försänkningar på aukt verkstad, skall nog lämna in där för uppdatering av alla styrenheter (lär ju ta en stund)...

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Min färddator är också lite senildement.
    Om jag nollar den så börjar den alltid räkna om snittförbrukning och distans men vid nästa uppstart har den ofta lagt ihop den nya körsträckan med den som var innan jag nollade datorn...

    Lite svårt att hålla kolla på förbrukningen mellan tankningarna då den håller på så.
    Fattar inte hur den kan komma ihåg det gamla värdet bara. Det vore mer logiskt om den började om på 0 varje gång.

    Oftast kan jag dock få nollningen att ta om jag nollar flera gånger i rad (säg 3) med sista nollningen i läget där den visar yttertemp.

    Påpekade det vid sista servicen innan nybilsgarantin gick ut 2008 och då uppdaterade de BCM? (eller vad det nu var) men det blev ingen skillnad utom att de lyckades koppla bort låsknappen som sitter på förardörren så jag kan inte låsa dörrarna inifrån. Har inte orkat göra något åt det dock men antar att det kanske kan lösas via TECH2. Annars har väl något gått sönder på riktigt. omkopplaren lyser heller inte f.ö.
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Hm, min verkar göra rätt just nu, men det kanske är något struligt med minnet i sid? Lite som radiominnena på og9-3

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rörvik
    Inlägg
    39

    Re: SID "tappar minnet" och varvräknare "fel" 9-3 -06

    Någon som vet om det som presenteras i SID har något att göra med dieselvärmaren?

    Dvs, skall förbrukning visas i SID med dieselvärmaren urkopplad på en 1.9TiD?
    :: Förut bakom ratten på en chiliröd 9-3SS, 1.9TiD

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •