Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9-5 Aero -05 eller nyare modellen från -06 (ej Aero) vad välja?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476

    9-5 Aero -05 eller nyare modellen från -06 (ej Aero) vad välja?

    Min tjej ska ha en ny bil. En Aero 05 runt 15000 mil eller en 06a nya modellen då ej Aero utan tänkbart en biopower med programvara. Vad ska satsa. på. 250hästar är inget krav.

    Tacksam för tips :-)
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: 9-5 Aero -05 eller nyare modellen från 06(ej Aero) vad v

    Varför inte Aero?

    Beror väl sen på eran ekonomi vilken bil ni skall välja, hur mycket stålar har ni tänkt lägga?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: 9-5 Aero -05 eller nyare modellen från 06(ej Aero) vad v

    Om du inte är ute efter motoreffekten så är enda anledningen att välja en aero utrustningen. I aero ingår bl.a. sportchassie, skinninredning, sportstolar, större bromsar och exteriör kosmetika.

    Om du skiter i både utrustning och motoreffekt så finns det ingen anledning att köpa en aero överhuvudtaget, då kan du ju använda de extra pengarna till något annat.

    Tänkvärt är att ESP var standard på aero redan 2002 men inte på övriga modeller förrän 2005 (fanns dock som tillval redan 2002). Det är en säkerhetsfeature man verkligen vill ha, så skulle du snubbla över en icke-aero från 04 eller tidigare köp den inte om den inte har ESP.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: 9-5 Aero -05 eller nyare modellen från 06(ej Aero) vad v

    Som många undrar: varför just Aero -05?
    Är det utseendet?
    Det finns faktiskt rätt många Vector som hade ngt paket där Aero-utseendet inkluderades.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: 9-5 Aero -05 eller nyare modellen från 06(ej Aero) vad v

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Det finns faktiskt rätt många Vector som hade ngt paket där Aero-utseendet inkluderades.
    På årsmodell 04-05? Det har jag aldrig hört talas om. Vad hette det paketet?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421

    Re: 9-5 Aero -05 eller nyare modellen från 06(ej Aero) vad v

    Tror paketet hette vector sport eller nåt sånt.
    Känner att jag borde veta eftersom jag har en men är inte helt hundra på namnet faktiskt.
    Det fanns 05 iaf både jag och polaren har en.
    /Henrik

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476

    Re: 9-5 Aero -05 eller nyare modellen från 06(ej Aero) vad v

    Årsmodell 2004 för att få den nyare motorn. Har kollat på en del 9-5 före 2004 merparten av de bilarna har haft ett klart rassligare motorljus osv ja ni vet säkert vad jag menar.

    Den dag vi vill sälja är en årsmodell av de drabbade åren ett stort minus i kanten så att säga. har tidigare haft både före och efter MY04 och tycker skillnaden är stor. På nyare modellen är folk inte oroliga för motorns hållbarhet på samma sätt som på de tidigare, Jag känner samma sak själv när jag kollar runt.

    Visst kan en Vector också vara tänkbar men det har inte dykt upp någon fin som vi gillat och Aeron är ju alltid Aeron

    Angående Aerons utseende undrar jag om inte årsmodell 2004-2005 på 9-5 Aero är den fulaste de gjort genom åren, fronten ser ju ut som Dart-Weiders hjälm haha Men en driftsäkrare motor än tidigare modeller väger självklart upp. Även SID displayen är ju problemfri på den nyare.

    Ja detta är inte lätt, får väl bli en liten testrunda med några olika modeller så man kan jämföra.
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: 9-5 Aero -05 eller nyare modellen från 06(ej Aero) vad v

    Ja, jag blev inte ett dugg klokare nu.
    Aero ska det vara 05 men inte annars?
    Då är det lätt att tro att det är för utseendet, men du tycker den är fulare.
    Så enda argumentet för är "en Aero är en Aero". Men en Aero är en Aero 06 med.
    Köp en nyare Biopower istället! Att betala extra för Aero, få ett äldre utseende och högre driftkostnader låter bara dumt när man inte verkar uppskatta något av det.

    Personligen funderar jag på om jag ska byta upp mig till Aero-05 (eller VectorSport-05). För jag anser att det är det bästa av 9-5. Snyggast både in och utvändigt och fullgod driftsäkerhet både på motor och elektronik.

    Vet inte hur länge ni brukar äga era fordon. Men att tänka på "att sälja" redan innan man köpt. Visst kan man ha med funderingen i ett bilköp, men jag skulle aldrig låta det få större prioritet än just "en flyktig tanke". Speciellt inte på bilar, så undervärderade som Saab 9-5.

    "Köp rätt, sälj fel" eller "Köp fel, sälj rätt" brukar vara det normala i bilaffärer.
    "Köp rätt, sälj rätt" eller "Köp fel, sälj fel" brukar bara resultera i grå hår
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    9-5 Aero -05 eller nyare modellen från 06(ej Aero) vad välja

    Stor nackdel med 2.3t & 2.0t är den s.k turbon. Även kallad papperssnurran. Den är inte särskilt driftsäker vad jag förstått och rasar gärna.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476

    Re: 9-5 Aero -05 eller nyare modellen från 06(ej Aero) vad v

    För mig är bilägande 6 månaders körning, recond div reparationer samt en annons på blocket. har ägt över 35 bilar sen 2001 så jag byte rofta och kan inte släppa tanken på bilens värde tyvärr hehe. Men denna bilen ska tjejen ha så kanske inte riktigt samma sak men tanken finns självklart med.

    Exvis denna bilen kan vara tänkbar men programvara i är ett måste då de original är både trötta och törstiga.

    http://www.blocket.se/vi/46924181.htm


    Självklart uppskattar jag aeron men tycker inte att den exteriört är jättesnygg.
    Denna kör jag idag som bruksbil och tänker behålla, Johanna trivs i den och vill ha en liknande men tror inte hon märker så stor skillnad på denna eller en nyare biopower med 225 hk. Chassi osv känner ju damerna inte av :P

    http://www.garaget.org/?car=326361
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  11. #11

    Re: 9-5 Aero -05 eller nyare modellen från 06(ej Aero) vad v

    Håller med.. Lite tråkigt, men därför måste det bli Aero om man inte vill mecka dit den på de andra 2.0t och 2.3t. Byter man från GT1752 till TD04 på snikmodellerna får man även där en driftsäker turbo..

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Stor nackdel med 2.3t & 2.0t är den s.k turbon. Även kallad papperssnurran. Den är inte särskilt driftsäker vad jag förstått och rasar gärna.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: 9-5 Aero -05 eller nyare modellen från 06(ej Aero) vad v

    Ah är själv ute efter en Aero 04-05 sedan, tycker faktiskt både bak parti samt front är riktigt snygg. Har en sådan front liggandes i garaget men blev aldrig någon montering på min nuvarande Saab 9-5 -98 utan ska säljas istället.

    Har hittat ett fåtal Aeros på blocket just nu som är manuellt växlade men gått lite för långt. Hade tänkte lägga 60 000kr men då ska de max ha gått 14000 mil och mindre tycker jag.

    Men som sagt ni som har en Aero 04-05 vad tycker ni om bilen, går den riktigt bra? 06 och nyare går nästan bort för mig då jag inte står utmed utseendet på dem. Speciellt bakljusen för för jäkliga ut och den så kallade dame edna fronten.
    /Magnus

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: 9-5 Aero -05 eller nyare modellen från 06(ej Aero) vad v

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Stor nackdel med 2.3t & 2.0t är den s.k turbon. Även kallad papperssnurran. Den är inte särskilt driftsäker vad jag förstått och rasar gärna.
    Detta har inte mina turbos vetat om... Om man inte är ute efter effekt så kan påpekas att GT17, då den är mindre, har snabbare spoolup.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: 9-5 Aero -05 eller nyare modellen från 06(ej Aero) vad v

    Citat Ursprungligen postat av Magnus72
    Men som sagt ni som har en Aero 04-05 vad tycker ni om bilen, går den riktigt bra? 06 och nyare går nästan bort för mig då jag inte står utmed utseendet på dem. Speciellt bakljusen för för jäkliga ut och den så kallade dame edna fronten.
    Abbott har faktiskt en fix på frontutseendet, lackad krom, som ser rätt bra ut: http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=380

    Dock så är bästa fixen för kromramarna väldigt beroende på bilens färg, fixen ovan fungerar dåligt för svart.

    Men, jag har faktiskt mest problem med instrumentklustret. Någon som sett en fix på det?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 10:54
  2. Vanliga fel 9-3 Aero ng, 2003 eller nyare
    Av Outlaw84 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 00:02
  3. Dubbla 9000 ic. gamla eller nyare modellen?
    Av thurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 20:16
  4. Söker bild på en 9000 IC (nyare modellen)
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •