Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ljudbygge saab 9-3 og -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    12

    Ljudbygge saab 9-3 og -99

    Hej , håller på och fixar ordning ljudet i min saab är trött på det lilla ljudpaketet. Än så länge har jag satt in en annan stereo och en baslåda med 4 kanals slutsteg.
    Det sitter 3.5 i instrument panelen original och 6*9 i hatthyllan. Funderar på om man kan sätta in 6.5 i dörren och koppla till mitt slutsteg och driva dom där igenom och basen? Sen kanske bara byta ut 3.5 i intstrument panelen också. Har inte pengar till att köpa ett till slutsteg så det kan uteslutas. Kan säga att jag inte har någon större koll inom ljudbyggen så förklara gärna för mig när ni tipsar om olika grejer.
    Vet ni vart man kan få tag på ett fack till enkel DIN stereo istället för original?
    Tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Ljudbygge saab 9-3 og -99

    Citat Ursprungligen postat av Fande
    Än så länge har jag satt in en annan stereo och en baslåda med 4 kanals slutsteg.
    .
    .
    .
    Funderar på om man kan sätta in 6.5 i dörren och koppla till mitt slutsteg och driva dom där igenom och basen?
    Beror lite på...

    Det beror på hur man kan koppla steget (olika vad olika steg klarar), det beror på hur många basar du har i baslådan och det beror på hur många talspolar basarna har i lådan. Dessutom har det lite roll också hur kraftfullt steget är.

    Men TEORETISKT så är det inte alls omöjligt att låta 4kanalssteget driva både bas och dörrhögtalare.

    Citat Ursprungligen postat av Fande
    Sen kanske bara byta ut 3.5 i intstrument panelen också. Har inte pengar till att köpa ett till slutsteg så det kan uteslutas.
    Låter vettigt att byta ut dom men köper du inte så tungdrivna 3.5,or så behöver du inte köra slutsteg på de utan det räcker med stereons effekt.

    Citat Ursprungligen postat av Fande
    Vet ni vart man kan få tag på ett fack till enkel DIN stereo istället för original?
    Tacksam för svar!
    Finns säkert på Saab.

    Annars valfri bilstereobutik på nätet brukar ha monteringsdetaljer för Saab. BRL, BRC, SUMO, Ljudstudion, Nårdik, MDS... Ja, finns säkert fler men som jag kommer på just nu så.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    12

    Re: Ljudbygge saab 9-3 og -99

    Det jag vet är att det sitter en bas och att slutsteg är på 900w. vad är talspolar?
    Jag funderade på om man kunde koppla så här som på bilden: http://anlo.net/bilstereo/slutsteg.html
    Och vad ska man ha för 6.5 i sånna fall?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    12

    Re: Ljudbygge saab 9-3 og -99

    http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... s-354.html
    Är det bra högtalare? eller har ni några andra rekommendationer? , tänkte bytta ut dom i instrumentpanelen.

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Ljudbygge saab 9-3 og -99

    Citat Ursprungligen postat av Fande
    Det jag vet är att det sitter en bas och att slutsteg är på 900w.
    Ok. Med en bas och 4-kanalssteg så borde det kunna funka genom att du använder två av kanalerna till framdörrarna. Men för att kunna svara säkert så skulle det underlätta väldigt om du anger vad det är exakt för saker du har. (Vad heter grejorna och står det några roliga uppgifter på dom?) samt hur det är kopplat i dagsläget med kablar och så (Sitter det kablar till båda plintarna på steget eller bara ena?) en bild vore bra...

    I nuläget är det ungefär "Jag har en gräsklippare. Kan jag klippa gräs med den?" - Ja, det kan du. Men det blir en jäkla skillnad rent praktiskt om gräset du ska klippa är 4 kvadratmeter eller 4 hektar samt om gräsklipparen är en eldriven flymo eller en parkanläggningstraktor med klippaggregat.... (Hoppas du förstår hur jag menar)


    Citat Ursprungligen postat av Fande
    vad är talspolar?
    Nu blir det här väldigt förenklat och skrivet av en som inte är expert själv, men förenklat: Talspolen är elektromagneten på högtalaren som får högtalarkonen att röra sig.

    Enklare basar har en anslutning till talspolen vilket i praktiken ger att anslutningen på basen där du kopplar in tåtarna från slutsteget har två anslutningar för tåtarna (+ och -).

    Lite mer avancerade basar har ibland dubbla talspolar (anslutning för fyra tåtar +/- och +/-) för att få ut mer kraft ur steget.

    Beroende på detta så belastas steget olika mycket då det rent praktiskt ändrar ohm-talet som steget ska driva beroende på hur du kopplar. Det är detta som ofta anges "1 ohm stabilt" eller "2 ohm stabilt" på slutsteg och i diskussioner. Enklare/billigare slutsteg klarar inte av lägre ohmtal medan dyrare/bättre slutsteg ofta gör det.

    Citat Ursprungligen postat av Fande
    Jag funderade på om man kunde koppla så här som på bilden: http://anlo.net/bilstereo/slutsteg.html
    Ja, precis. Men det beror som sagt lite på hur man har använt steget och basen i dagsläget. Har du i dagsläget en kanal till övers som inte används till något kan du absolut koppla så. Har du däremot använt alla kanalerna på steget till något så blir det lite mer fundera på.

    Citat Ursprungligen postat av Fande
    Och vad ska man ha för 6.5 i sånna fall?
    Personligen skulle jag rekommendera ett välkänt märke och sedan är det mest bara den ekonomiska smärtgränsen som avgör vilka du köper. Ofta är det ju så att du får mer ju mer du betalar.

    Sen kan du ju fundera om du vill använda koaxialer i dörrarna vilket nog är lite billigare men i så fall får du fundera om du vill använda diskanterna eller om du delar bort diskanten och en del av mellanregistret på steget. Finns en liten risk annars att ljudbilden blir lite rörigare med koaxialer i dörrarna. (Man kan uppleva att de "stör" lite grann i bakgrunden om de skickar ljud i en helt annan riktning än vad högtalarna bak och i panelen fram gör om du förstår hur jag menar).

    Bästa alternativ är kanske om du letar rena midbasar/basar men de har en tendens att vara lite dyrare.

    Eller om du kör med kit-system med delningsfilter och sätter basarna i dörrarna och skippar tweetarna eller om du väljer att sätta tweetarna uppe på brädan som komplement till högtalarna som sitter där istället och ser hur det blir då.

    Citat Ursprungligen postat av Fande
    http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilhogtalare/35/kicker-cs-354.html
    Är det bra högtalare? eller har ni några andra rekommendationer? , tänkte bytta ut dom i instrumentpanelen.
    Ja, det tycker jag. Det är inte några riktiga värstingar men bättre än originalhögtalarna är det säkert om det är det du har nu. Kicker är populära, inte minst bland Saab-åkare för att de är prisvärda med bra ljud smidig installation. Sen är det så med ljud att smaken är som baken. Det någon tycker låter jättebra tycker någon annan låter hemskt. Allt beroende på vilket tycke och smak man har. Det bästa är nästan om du kan åka till någon butik för att lyssna på dom.

    Men rent spontant tycker jag att det är ett bra köp.

    Men allra först skulle jag som sagt sätta mig och fundera igenom hur du vill ha systemet innan du köper något alls.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Ljudbygge saab 9-3 og -99

    Som Kongo säger, du MÅSTE veta vad du kopplar och HUR du kopplar, annars kastar du kanske pengar i sjön. Så innan du funderar vidare så kollar du upp EXAKTA beteckningen på slutsteg och bas så kan du få lite bättre hjälp här av oss...

    När det gäller dörrarna bör du defenetivt skaffa dig ett par rena midbasar som Kongo angav som det dyrare alternativet, annars blir det lika dumt som att klä sig i vinterjacka på Hawaii. Midbasar behöver inte heller kosta många kronor och man kan ofta hitta fina pjäser begagnat för en fikapeng.

    3.5" högtalarna du länkade bör fungera. Kanske inte det mest upphetsande men det duger garanterat till vardags

    Vad du har för stereoapparat är också av intresse.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

Liknande ämnen

  1. Ljudbygge saab 9-3SS 05
    Av 4Klover i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 14:46
  2. ljudbygge i saab 9-5
    Av columbus_racer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 22:05
  3. Ljudbygge Saab 9-3 SS
    Av Phasio i forum Projekt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 12:35
  4. saab 93 03-05 ljudbygge
    Av moje i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •